حمله و توهین به «حسن روحانی» رییس جمهوری در برخی تریبون های مداحی همزمان با آغاز ماه رمضان، در روزنامه های امروز به عنوان دور تازه ی تلاش های دلواپسان برای تضعیف دولت تعبیر شد.
کد خبر: ۵۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴ 21 June 2015
به گزارش تابناک یزد این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 30 خرداد 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***روحانی در سیبل حمله مداحان

روزنامه ی «ابتکار» در عنوان نخست خود با نام «سفره های افطاری پای تریبون های افراطی» نوشت: با آغاز ماه مبارک رمضان و حضور چهره های منتسب به منتقدان و مخالفان دولت در مراسم مختلف مذهبی و سوءاستفاده از این مراسم شدت یافته است. بعد از این که یکی از مداحان معروف تهران در مراسم تشییع پیکر شهدا با اظهاراتی توهین آمیز به رئیس جمهوری تاخت، در شب های اول ماه رمضان نیز یک مداح دیگر در آغاز مراسم مرتبط با این ماه، سخنان تندی را علیه روحانی و دولتش به زبان آورده است. وی همچنین آیت الله هاشمی رفسنجانی را نیز از اظهارات خود بی نصیب نگذاشت و در سخنانی به تندی به وی تاخت.

روزنامه ی «آفتاب یزد» هم در گزارش خود نوشت: برای خودشان یک پا حزب شده اند و تقریبا در همه امور دخالت کرده و اظهارنظر می کنند. روزی به حمایت از فرد یا جناحی می پردازند روزی دیگر به تخریب فرد یا جناحی دیگر. شاید بتوان گفت از زمان دولت قبل برخی مداحان اینگونه وارد میدان سیاست شدند. آن زمان با تمام توان و امکاناتشان به دفاع و حمایت از دولت و رئیس جمهور وقت می پرداختند و به گونه ای از وی تمجید می نمودند که گویی قرار است ایران ما را به بهشت برین تبدیل کنند.

به نوشته ی این روزنامه اما شرایط کنونی و کارنامه دولت قبل نشان داد که نه تنها از بهشت خبری نیست بلکه به قول احمد توکلی نماینده سرشناس مجلس به حسن روحانی زمینی سوخته تحویل داده شده است. شاید همین نکته به خوبی نشان می دهد که عرصه سیاست، میدان مناسبی برای جولان مداحان نیست. اما کو گوش شنوا! طی روزهای گذشته متاسفانه برخی مداحان توپخانه خود را به سمت دولت و حامیان آن روشن نموده و تلاش دارند در این روزهای مبارک و محترم و البته مقدس با سوءاستفاده، قوه اجرایی را تضعیف و فاز جدید دلواپسی را آغاز نمایند.

روزنامه ی «آرمان» هم در یادداشتی با نام «عبور از اخلاق» نوشت: در شرایطی که اغلب مسائل و موضوعات جامعه امروز به سیاست ختم می شود شاید غیرمنصفانه باشد که گفته شود سیاست در هیچ اندازه ای نباید به عرصه مداحی ورود پیدا کند چراکه به هرحال سخن از زندگی ائمه خالی از سیاست ورزی های آنها و شرایط زمانه شان نیست و شاید پرداختن به این بعد از زندگی بزرگان کم از پرداختن به معنویات نباشد اما آنچه جای بحث است کم و کیف پرداختن به این عرصه است؛ اینکه فرد در چه جایگاهی قرار دارد و از چه موضعی سخن می گوید مضاف بر آنکه با چه نگاهی به مسائل سیاسی پرداخته می شود.

به نوشته ی این روزنامه متاسفانه امروز برخی مداحان جایگاه و وظیفه اصلی خود را ادغام در مسائل دیگر کرده اند و گاه آنچنان در پرداختن به موضوعات سیاست گوی سبقت از دیگران می ربایند که محافل مذهبی را رنگ وبویی سیاسی می دهند البته تمام موضوع به همینجا ختم نمی شود و گاهی افراد خود را در جایگاهی تصور می کنند که هر مطلب را با هر کلامی به دیگران نسبت دهند حتی اگر این دیگران از شخصیت هایی باشند که در این کشور از وزن و پایه ای محکم برخوردار باشند. گاهی پرداختن به سیاست و مسائل سیاسی گامی فراتر می رود و به عرصه ای برای انتقادات تند و گاهی توهین به افراد می رسد مانند سخنانی که سعید حدادیان در دومین شب مناجات خوانی نسبت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین رئیس جمهور کشور داشت.

در ادامه می خوانیم: این در حالی است که فارغ از نگاه منفی عمومی به رویه توهین و افترا از دید عمومی و حتی دینی، سوءاستفاده از مراسم ملی و مذهبی به عنوان تریبونی برای بیان دیدگاه های سیاسی آن هم با این زبان موهن، واکنش های منفی مختلفی را برانگیخته است.



***در نقد موج سواری فرصت طلبان بر مراسم تشییع شهیدان غواص

با گذشت چند روز از وداع باشکوه مردم با شهدای غواص، واکنش ها به برخی حاشیه های این مراسم هنوز ادامه دارد. اعتراض بیش از صد خانواده شهید به مصادره سیاسی تشییع این شهیدان در قالب یک بیانیه، بهانه ی خوبی را برای انتشاریادداشت هایی در این خصوص در روزنامه ها فراهم کرد.

روزنامه ی «ایران» در یادداشتی در این ارتباط نوشت: روز سه شنبه وقتی مردم برای تشییع پیکر شهدا به میدان بهارستان و مسیر همراهی آنها تا خیابان بهشت رفتند، شاهد بودند که برخی جریان های سیاسی چگونه با سوء استفاده از عنوان شهدا، علیه مذاکرات هسته ای و مسئولان کشور موضع گرفتند و منویات سیاسی و گروهی خود را دنبال کردند. این اقدام واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و در ادامه همین واکنش ها جمعی از خانواده های شهدا با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن سوءاستفاده برخی جریان های سیاسی از مراسم تشییع پیکر شهدای غواص، به آنها هشدار دادند که به سوءاستفاده از خون شهیدان برای ساختن نردبانی جهت رسیدن به مطامع و امیال سیاسی خود پایان دهند.

روزنامه ی «قانون» هم در یادداشتی با عنوان «ظلم دوباره به شهدای مظلوم» نوشت: متاسفانه سوءاستفاده از شهدا موضوعی جدید نیست و شاید از ابتدای انقلاب این روند در جریان بوده و همچنان نیز ادامه دارد.نمونه بارزآن به مسئله اعلام تعداد شهدای واقعه هفتم تیر بر می گردد. آن طور که آقای هاشمی رفسنجانی درخاطرات خود می آورد تعداد شهدا 72 نفر اعلام می شود در حالی که بیشتر از اینها بوده است .

قانون در ادامه نوشت: به احتمال قوی نیت آقای هاشمی و مسئولان وقت خیر بوده وقصد داشتندشهدای انفجار حزب جمهوری تداعی گر شهدای صدر اسلام شود.شاید نیت برگزار کنندگان مراسم تشییع شهدای غواص،رزمنده و خط شکن نیز از طرح مسئله هسته ای کمک به یک موضوع ملی بوده است ولی در هر دو مورد سوء استفاده رخ داده است.در موضوع اول یک دروغ آماری هم چاشنی کار شده است و نتیجه این روندها و شیوه ها آن شده است که امروزه جامعه ایران به لحاظ اخلاقی سقوط کرده است . سقوطی که قطعا و یقینا روح شهدای عزیزمان را آزار می دهد و با اهداف عالیه آنها در تعارض است.

روزنامه ی «خراسان» هم در سرمقاله ی خود آورد: باید انتقاد کنیم از برگزار کنندگان جلسه که به دلیل اتفاقاتی مثل حضور برخی در جایگاه یا برخی اظهارات سخنران اصلی، باعث شدند زمینه برداشت اشتباه و سوءاستفاده برای شکاف افکنی بین صفوف ملت ایجاد شود.

به نوشته ی این روزنامه برگزار کنندگان چنین برنامه های ملی باید بدانند که این مراسم از چنان اهمیتی برخوردار است که لحظه لحظه آن زیر ذره بین همگان قرار گیرد و اشتباهی کوچک آثاری منفی را با خود به همراه خواهد داشت و از طرف دیگر نیز باید از کسانی که براساس مسائل کوچک مدام بر طبل تقویت اختلاف خواسته یا ناخواسته می کوبند خواست که اینقدر بر له یا علیه برخی مسائل حاشیه ای پافشاری نکنند که حاشیه نباید بر متن اصلی که شکوه ملی، معنوی و انقلابی یک رویداد تاریخی بود غلبه کند.

خراسان در ادامه در خصوص پیام این شهیدان نوشت: به نظر می رسد توقع این شهیدان روشن است: « شعارزدگی، بحث های جناحی و اختلاف سلیقه های زیان آور را کنار بگذارید و یکپارچه «امنیت کشور»، «عزت ملی»، «استقلال ایران» و «اعتلای اسلام» را فدای هیچ چیز حتی جان و مال و منفعت ظاهری خود نکنید.»

روزنامه ی «کیهان» اما در گزارشی نوشت: باید پرسید آن روز به جز آرمان شهدا، به جز حرف دل شهدا، کسی چیز دیگری هم گفت؟ به جز مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، به جز یا حسین و به جز هیهات مناالذله، حرف دیگری هم در میان بود!؟ اگر می گویید جز اینها بود، یا نبودید یا به سادگی و بی پروا از حرمت شهیدان دروغ می گویید! باید پرسید شما چه کرده اید و چگونه زندگی می کنید که می ترسید آرمان شهیدان بیان شود!؟چرا مدعی هستید با فریاد مرگ بر آمریکا، شهدا مصادره شدند!؟ یعنی احتمال می دهید شهدا به این شعار راضی نبودند!؟ احتمال می دهید که در بین 270 سینه سرخ مهاجر، شهیدانی بوده اند که فریادشان «درود بر آمریکا» بوده است!!؟ اگر زلف شما به آمریکا گره نخورده، چرا باید از فریاد مرگ بر آمریکای مردم آزرده شوید!؟ چرا وقتی گفته می شود: «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» می گویید این سخن، تبدیل تشییع جنازه به میتینگ سیاسی علیه دولت و مصادره و بهره برداری از شهیدان است!؟ مگر خدای نخواسته دولت در صدد تسلیم در برابر آمریکاست که این سخن علیه او به حساب آید!؟



***افزایش احتمال دست یابی به توافق هسته یی

انتشار گزارشی در خبرگزاری رویترز مبنی بر «افزایش شانس حصول یک توافق نهایی به رغم وجود برخی موانع» موجب شد روزنامه ها بار دیگر به گمانه زنی در مورد گفت و گوهای هسته یی بپردازند.

روزنامه ی «جمهوری اسلامی» به نقل از رویترز نوشت: مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما بارها گفته اند که شانس دستیابی به توافق را 50-50 می دانند اما دیپلمات های نزدیک به مذاکرات به رویترز گفتند که شانس های دستیابی به توافق با توجه به این که وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 هفته آینده به وین می روند تا وارد آخرین مرحله از این پروسه تقریباً دو ساله شوند بسیار بیش تر است.

به نوشته ی جمهوری اسلامی این دیپلمات ها با یک خوش بینی محتاطانه گفتند که پیشرفت زیادی در حل مسائل مورد اختلاف حاصل نشده و فشار سیاسی زیادی بر هیات های مذاکره کننده ایران و آمریکا برای پایان دادن به بیش از 10 سال بن بست سیاسی میان ایران و غرب وجود دارد. یک مقام غربی ارشد هم به رویترز، گفت: نمی توانیم شکست مذاکرات را غیرمحتمل بدانیم اما بیش تر به نظر می آید که به نتیجه می رسیم، البته نه تا پایان 30 ژوئن (9 تیر) بلکه در روزهای پس از آن.

روزنامه ی «مردم سالاری» هم نوشت: طولانی ترین دور ماراتن هسته ای درحالی در هتل کوبورگ وین ادامه دارد که گمانه زنی های ضد و نقیضی درباره احتمال توافق از سوی رسانه ها مخابره می شود پر واضح است در این بین نکته حائز اهمیت عزم ایران و 1+5 برای پایان این بازی هسته ای و تلاش آنها برای برداشتن آخرین پرانتزهاست.

این روزنامه پس از بازگویی گزارش رویترز در این باره به سراغ خبری مرتبط در خبرگزاری «ایتارتاس» رفت و نوشت: یک منبع دیپلماتیک در مصاحبه با ایتارتاس گفت در حال حاضر هیچ پیش بینی دقیقی نمی توان برای نتیجه دور کنونی مذاکرات ایران و شش مذاکره کننده بین المللی ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) مطرح کرد. به گزارش «انتخاب»، این منبع دیپلماتیک افزود: « اگر به مسائل موجود نگاهی واقع بینانه داشته باشیم متوجه می شویم که شانس موفقیت این مذاکرات 50 - 50 است.»وی تاکید کرد مذاکراتی که جریان دارد یک چانه زنی واقعی است و هیچکس جرات ندارد با قطعیت بگوید دو طرف به موفقیت دست خواهند یافت یا خیر.همه هیات هایی که وارد وین شده اند اولویت های خاص خودشان را دارند.

روزنامه ی آرمان هم در سرمقاله ی خود آورد: مذاکرات ایران با اعضای 1+5 در روزهای پایانی خود، به صحنه اعلام نظرهای متفاوت اما بعضا مثبت توأم با احتیاط بدل شده است؛ درحالی که کمتر از 10روز به موعد مورد تفاهم طرفین باقی مانده است، روس ها بیش از هر زمانی به اعلام نظر پرداخته اند و این درحالی است که به غیر از آمریکا یی ها که بعضا مواضعی را در سطوح مختلف مطرح می کنند، کشورهای اروپایی با سکوت تلاش خود را روی میز مذاکرات دنبال می کنند.

به نوشته ی آرمان به رغم موضع گیری بسیار ناامیدانه چند روز پیش آقای ریابکوف، این مقام روسی در یکی دو روز گذشته به اظهارنظر های بسیار مثبتی پرداخته و بیان کرده پیشرفت در مذاکرات بیش از انتظار بوده و تا 30 ژوئن نیز تمام می شود. هرچند تعدادی از رسانه های روسی صحبت از ادامه مذاکرات در ماه ژوئیه کرده اند اما اظهارات وزیر خارجه روسیه، آقای لاوروف نیز همجهت با موضع اخیر ریابکوف بوده است. بر این اساس اگر اظهارنظر مقامات روسیه برای این نباشد که چنانچه مذاکرات دچار دشواری شد آن را نتیجه رفتار غیرمنطقی آمریکا تفسیر کنند، می توان چنین برداشت کرد که مذاکرات در برخی از موارد اختلافی دچار پیشرفت شده است. از سوی دیگر اظهارنظرآقای کری درمورد PMD که برخلاف گذشته اظهارنظر متفاوتی بود، فضای بسیار مثبتی را پیرامون مذاکرات به وجود آورده است.

در ادامه آمده است: اکنون باید دید اجلاس 1+5 در اواخر ماه جاری میلادی چگونه و با چه میزان از اختلاف برگزار می شود تا بتوان ارزیابی دقیق تری از اینکه این مذاکرات چگونه طی و با چه نتیجه ای به پایان می رسد داشت؛ اما تا همین جای کار این تصور وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران فضای افکار عمومی را به دست گرفته و توانسته با پافشاری بر خطوط قرمز پیشرفت های قابل توجهی داشته باشد.

روزنامه ی «جوان» اما در گزارشی با عنوان «7 اختلاف اساسی در مذاکرات هسته ای» نوشت: با وجود خوشبینی های ابراز شده، نماینده روسیه می گوید همچنان برخی اختلافات اساسی بین ایران و 1+5 باقی مانده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه احتمال توافق را تا 30 ژوئن زیاد می داند و می گوید که مسکو از طرف های شرکت کننده در مذاکرات می خواهد بر حل مسائل واقعی متمرکز شوند و نه اینکه به دنبال منافع لحظه ای و موقتی باشند. ریابکوف روز جمعه گفت که پنج تا هفت موضوع اختلافی همچنان در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده اند. یک منبع در یکی از هیئت های دخیل در مذاکرات به ایتارتاس گفته است که این اختلاف ها به دسترسی کارشناسان بین المللی به تأسیسات و کارشناسان فعال در صنعت هسته ای ایران و همچنین بخش هایی از برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور و روند لغو تحریم ها مربوط می شود.

روزنامه ی «سیاست روز» هم در سرمقاله ی خود نوشت: مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در حالی دورانی حساس را سپری می کند که به اذعان بسیاری از محافل رسانه ای و سیاسی جهان، زیاده خواهی طرف غربی ابهاماتی را در به نتیجه رسیدن آن در پی داشته است. اصرار آمریکایی ها بر بهره گیری از توافقنامه برای جاسوسی از مراکز هسته ای و نظامی و حتی دسترسی به دانشمندان هسته ای ایران که می تواند زمینه ساز ترور دانشمندان باشد، تنها بخش کوچکی از این طراحی آمریکا است.



***رهنمودهای قرآنی رهبری

بیانات آیت الله «علی خامنه ای» رهبر انقلاب در پنجشنبه ی هفته ی گذشته همزمان با نخستین روز از ماه مبارک رمضان، در محفل انس با قرآن و دیدار با قاریان در ارتباط با تلاوت قرآن در همه ی روزنامه های امروز بازتاب یافت.

به نوشته ی روزنامه ی «فرهیختگان» حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم با تجلیل از پیشرفت روزافزون و کاملا مشهود قراء ایرانی، صوت خوش را مقدمه القای مفاهیم قرآنی در دل مخاطبان دانستند و تاکید کردند: هنوز زمینه برای اثربخشی بیشتر قرآن در جامعه زیاد است و لازمه اثربخشی قرائت قرآن نیز این است که خود قاری به مفاهیم آیاتی که قرائت می کند، از عمق جان باور داشته باشد.

روزنامه ی «اطلاعات» هم در گزارشی از زبان رهبری نوشت: تلاوت قرآن با صوت خوش و با لحن خوب و با آداب و رسوم تلاوت، مقدّمه ای است برای نفوذ مفاهیم قرآن در دل ها. اگر این فایده را [از آن ] بگیریم و به تلاوت قرآن به عنوان یک خوش صدایی و یک آوازه خوانی فقط نگاه کنیم، مطمئنّاً از این رتبه ی والا سقوط خواهد کرد. این همه تأکید بر این که قرآن را با صوت خوش بخوانند و با آداب بخوانند و با الحان مطلوب بخوانند، برای این است که مفاهیم قرآن در دل ها اثر کند، با قرآن انس بگیریم، به رنگ قرآن و به خُلق قرآن و به شکل قرآن در بیاییم. اگر این مقصود است، پس یک شرایطی دارد، یک آدابی دارد. اوّلین ادب، این است که خواننده ی قرآن و تلاوتگر قرآن، با اذعان به قرآن، با باور مفاهیم قرآن، باورِآن مفاهیمی که دارد تلاوت می کند، تلاوت کند. اگر ندانیم چه داریم می خوانیم، مفهوم را درک نکنیم، در عمق جانمان اثر نداشته باشد، [آن وقت ] تأثیر تلاوتمان بر روی دیگران و بر روی خودمان کم خواهد بود؛ این شرط اوّل است.

همچنین به نوشته ی روزنامه ی «رسالت» رهبر انقلاب بر پرهیز از افراط در تأکید چندباره آیات توجه دادند و گفتند: یکی دیگر از لوازم اثربخشی قرائت قرآن، رعایت موازین لحن به هنگام قرائت است.حضرت آیت الله خامنه ای، یک توصیه دیگر هم به قاریان قرآن و همه قرآن دوستان داشتند: طولانی ادا کردن برخی کلمات و یا آیات لزومی ندارد، ضمن اینکه تشویق بیش از حد و خارج از عرف نیز ضرورتی ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار