یادداشت وارده یک مسئول در ستادهای رئیس جمهور منتخب/
قائم مقام وقت ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در خراسان رضوی در یادداشتی ویژه ضمن تحلیل ابعاد انتظارات و علل رای مردم به دکتر روحانی برخی ضعف و قوت‌های دولت تدبیر و امید را برشمرد.
کد خبر: ۵۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 26 June 2015
رای روحانی « نه » مردم به افراط و تفریط بود / دنیای دلواپسی‌ها فانیست اما فانی باقی ماند!

همزمان با ایام گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و عروج 72 شهید هفتم تیر  و در حالیکه چند روزی بیشتر نمی‌گذرد از سالگرد خلق حماسه سیاسی پیروزی دکترحسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، ارائه تحلیلی همه جانبه از ابعاد انتخاب و عملکرد کابینه دکتر روحانی ضروری به نظر می‌رسد چرا که اقبال مردم به رئیس جمهور منتخب « نه » شکوهمند آنان بود علیه افراط وتفریط و به منزله لبیک به « اعتدال وعقلانیت » تلقی می‌شود.

رای ارزشمندی که امت همیشه در صحنه و معتقد به باورهای دینی و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضوری حماسی به دعوت بزرگان و شخصیت‌های سیاسی و علمای دینی و خواص، در خلق حماسه 24 خرداد ماه آفریدند تا شعار کوبنده اعتدال و عقلانیت جاری باشد.

مردم آمدند و از ترنم « ما هستیم » و « ما می‌توانیم » موجی حماسی در تاریخ ایران زمین ثبت کردند  و سرنوشت ساز شدند و هنوز هم با وجود تمام سختی‌ها، وعده‌های رئیس جمهور منتخب خود را به روشنی باور دارند و شعار دولت را که از ابتدا فراجناحی بودن بود می‌ستایند. چنانکه همگان شاهدند که دولت عملا با استفاده از نیروهای متعهد و متخصص از جناح‌ها و احزاب سیاسی مختلف در کشور و به کارگیری نخبگان در مدیریت های اجرایی نشان داد رویکرد توسعه محوری را در این دوسال سرلوحه خود داشته است.

و اما وقتی استفاده بهینه از نیروهای متعهد از همه جریانهای سیاسی کشور را به عنوان استراتژی دولت تدبیر و امید مطرح می‌کنیم لازم است تا همزمان به آن دسته از افراطیونی که هنوز پیام تصمیم مردم را در انتخاب دکتر روحانی نشنیده گرفته و به بهانه‌های مختلف، شائبه و خدشه علیه دولت فراهم می‌کنند فریاد برآوریم که به کجا چنین شتابان ؟! باور کنید که دنیای دلواپسی‌ها فانیست و برغم آن‌همه هیاهوها، خدا خواست فانی وزیر آموزش و پرورش ، باقی بماند و مجلس استیضاحش موجب سربلندی بیشتر دولت در میدان بهارستان شود،

شکیبایی دولت تدبیر و مدارای دکتر روحانی و کابینه کارآمدی نیز حدی دارد ؛ پس سزاوار است تا به توصیه های دلسوزانه مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت حداکثری و عمل به شعار سال که دولت وملت ، همدلی و همزبانی، است پایبند باشید و در شرایط خطیر و پرمخاطره امروز کشور ، متوجه دشمنی‌های استکبار جهانی و دشواری‌های موجود در منطقه ، بخصوص تحمیل گروهک مزدور داعش برسر ملت مظلوم و بی‌دفاع سوریه، عراق، یمن، و سایر کشورهای منطقه باشید و کمک کار دولت باشیم که این دولت در رفتار منطبق با قوانین مترقی کشور و اجرای آن، اصرار بر تعالی و تعامل ایران اسلامی با جهانیان دارد و بفضل الهی موفق بوده تا امین اعتماد و رای مردم به وعده‌هایش به‌عنوان حق الناس باشد.

ذکر اجمالی برخی از مهمترین خدمات اساسی دولت محبوب در این مجال ارزشمند اندک مغتنم است :

جلوگیری از تورم و حیف و میل کردن بیت‌المال، کنترل و کاهش عوامل فساد و سد افزایش نرخ سود اقتصادی و رعایت نشدن قوانین و اجرای آن فقط بخشی کوچک از اقدامات موثر دولت در داخل کشور بوده است چرا که به علت عدم تمکن مالی بالا و عدم دسترسی به منابع نفتی کلان - نسبت به دولت های گذشته - دولت دچار مشکلات عدیده است.

فروش یک میلیون بشکه نفت در روز نسبت به دولت قبل که تا 4 میلیون بشکه در روز، آن هم با بودجه آن زمان کشور و با پیش بینی نفت تا 120 دلار بسته می شد از اتفاقات امروز ماست که نقشه دشمنان و تاثیر تحریمهای ظالمانه منجر به سقوط قیمت به 42 دلار شد و شدت مسائل در تامین منابع بودجه و اجابت نیاز های استانها را رقم زد که البته عزم و اهتمام دولت در رفع این موانع قابل تقدیر بوده است.

همچنین اجرای نظام سلامت، بیمه همگانی و کنترل بازار و  مدیریت ارز را می‌توان از خدمات دولت برشمرد و بایستی در نظر داشت که دولت قبل بافروش 4 میلیون بشکه نفت در روز ، منع تحریم در صادرات و واردات ، تورم 48 درصدی بجای گذاشت به همراه تحریمهای پی‌درپی آن روزها که اثراتش معضلات امروز را رقم زده است.

از سوی دیگر اما بنظر می‌رسد دولت کنونی بایستی در خروج از رکود و تورم و شکوفایی اقتصادی و تقویت وضعیت معیشت خانواده‌ها و راه‌اندازی موتور محرکه تولید که در حال ورشکستگی‌ست جدیت ویژه‌ای داشته باشد.

حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی و صنعت در کشور و کاهش اختلاف طبقاتی در جامعه و کوشش در رونق تکاپوی بخش خصوصی در عرصه صادرات و واردات، اصلاح نظام‌های بانکی و دستگاه‌های توسعه اقتصادی، اصلاح و حذف هدر رفتن منابع در هدفمندی یارانه ها، جمع آوری صندوق‌های قرض‌الحسنه غیر قانونی و بی‌ضابطه درسطح کشور یا مشروعیت بخشیدن قانونی به موسسات مالی واعتباری با نظارت‌های مقتضی و.... نیز ضروری به نظر می‌رسد.

ازطرفی وجود کاستی ها و عقب‌ماندگی‌های به جا مانده از قبل، عزمی جزم می‌طلبد و لازم است تا با تلاشی همه جانبه و حداکثری در جهت ایجاد زمینه‌های اشتغال و ازدواج ، مسکن، بویژه برای جوانان و اقشارکم درآمد و آسیب پذیر جامعه، زنان خودسرپرست و بی سرپرست کوشید و می‌بایست با اقداماتی عالمانه و جدی و روحیه جهادی به پرهیز از بازی‌های سیاسی و حاشیه‌سازی‌ها همت گمارد و تقویت توانمندی‌های داخلی و تولید را سرلوحه برنامه‌ها نمود چرا که متاسفانه شعار دولت در انتخابات با وضعیت فعلی و فشارهای مالی و معیشتی مردم مطابقت نداشته و دولت به نوعی مسئول تامین خواسته‌ های مشروع وقانونی ملت بوده و هست و این نیازمندیها خواسته و مطالبات قاطبه مردم است.

واقعیت این است که با وجود عزم مقدس موجود و همت شبانه روزی مسئولان ارشد دولت ، هنوز در تحقق وعده‌های انتخاباتی به موارد مورد اشاره، فاصله زیادی هست و گرچه این فاصله و عدم تحقق وعده‌ها در بسیاری از مقوله ها میراث رفتار آنهائیست که دست رد بر سینه عقلانیت و خردجمعی زدند و طرح و نظرات مشفقانه 70 اقتصاددان نخبه کشور را در دولت‌های نهم و دهم نپذیرفتند و بدون کارشناسی‌های کامل و با اعمال مدیریتهای ناکارامد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را به شکلی ناصحیح بنا نهادند اما مردم از چشم ما می‌بینند.

انگار فراموش کرده ایم تعهد 4 هزار میلیارد ریالی طرح‌های عمرانی نیمه تمام را در سفرهای رویایی استانی که روی دست این دولت گذاشتند و در بهترین شرایط، خاتمه دادن به این طرح‌های زخمی، 25 سال به طول می‌انجامد!

جای تاسف است که به‌جای ارائه خدمات تامین امور رفاهی عمومی یا اجرای مطالعات پروژه‌های موردنیاز ضروری شهرستانها و روستاها می‌بایست تامین بودجه های عمرانی این دولت و دولت‌های آینده صرف تکمیل آن پروژه ها گردد و لذا برای دولت و ملت نوعی فشار نگران کننده وجود دارد و خدمات دولت به علت ضرورت تکمیل پروژه‌های قبلی چندان دیده نمی‌شود و بعضی اقدامات بزرگ نیز با اطلاع‌رسانی هدفمند می‌بایست شفاف و روشن شود.

عدم هماهنگی و همسویی بسیاری از موسسه‌های فرهنگی،اجتماعی و نهادهای وابسته که تامین بودجه شان به عهده دولت است نیز مسئله ای جدیست که نقش‌آفرینی قوه مجریه را در بخشهای فرهنگی و اجتماعی در کشور کمرنگ جلوه می‌دهد تا آنطور که بایسته و شایسته است مسیر همدلی و توسعه فرهنگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و پبشرفت کشور هموار نباشد و گامهای دولتمردان به جای رشد جامعه ، مصروف تنش‌زدایی و پاسخ‌های غیرضروری شود.

باید پذیرفت که هیچ دولتی به تنهایی و بی پشتوانه سرمایه حمایت‌های مردمی نمی‌تواند موفق باشد و انتظار معجزه نیز نمی توان داشت.
همچنین از جمله برکات و برنامه های دولت اخیر بهبود روابط ایران با کشورهای دیگر جهان و تعالی تعاملات بین‌المللی بوده است که سخنرانی دکتر حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل درنیویورک، گواه روشنی بر این مدعاست وقتی‌که از سیاستهای تعامل و صلح جهانی و همکاری و هماهنگی کشورمان با جهان و آرمان جهان بی‌خشونت سخن گفت ... و نیز اجلاس داووس، اجلاس امنیتی مونیخ و گفتگوی وزیر امورخارجه کشورمان با رسانه های جهانی که همه را شگفت زده کرد، پایه های کاغذ پاره‌ها و مدیریت‌های متکبر جهانی را سست کرد و اعتبار ایران احیا شد و هوچیگری و شانتاژهای مبتنی بر ایران‌هراسی در بین کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی در حاشیه خلیج فارس و در میان همسایه‌هایمان نیز تا حدودی کاسته و از بین رفت و مراودات و مبادلات تجاری با کشورهایی مثل اسپانیا بعد از ده سال دوباره برقرارشد، وزیر خارجه سوئد، وزیر خارجه لهستان، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی پس از دیگری راهی ایران شدند و برای دیدار با مسئولان ما صف کشیدند.

تقویت دیپلماسی و شبکه ارتباطات کشور با سفر دکتر ظریف به کشورهای عراق، اندونزی، امارات، ژاپن، قرقیزستان، عمان، قطر و سایر بلاد زمینه ای بود که در واقع با پشتیبانی مردم شرایط تحقق شعار انتخاباتی دکتر روحانی که خروج از تحریم ظالمانه تحمیلی بر مردم بود لااقل در بعد روانی تا حد زیادی فراهم شود.

واقعیت این است که رویکرد ناصواب دولت احمدی‌نژاد در مجادله با جهانیان به جای دفاع هوشمندانه و در عرصه داخلی بروز برخی لجاجت‌ها و سوء مدیریت‌ها ، ظرفیتهای بسیاری را در کشور ضایع کرد و متاسفانه بعضی گروههای افراطی هنوز هم پذیرای حقیقت نیستند!

و اما رویدادهای روز سه شنب 26 خرداد امسال درحاشیه تشیع شهدای غواص که می توانست نماد وحدت و همدلی ملی باشد به هیچ عنوان قابل قبول نیست اینکه جماعتی با نادیده انگاشتن اهداف و ارمانهای انقلاب اسلامی، متاسفانه  سعی در بهره برداری سیاسی از موج احساسات مردم و مصادره سیل جمعیت میلیونی آحاد امت نمایند.

این اتفاق ناپسند در قسمتی از مراسم تشییع 270 شهید دفاع مقدس کربلای چهار درحالیست که عاشقان آن روز امام شهیدان، بی‌ادعا بودند و بدون تردید هنگامیکه با دست و پای بسته توسط دشمن بعثی، زنده بگور شدند، فکرش را هم نمی‌کردند پس از 29 سال اینگونه برگردند و طی برنامه‌ای احتمالا از پیش تعیین شده و بدون اینکه شرم از خانواده های داغدار و غمگین این شهدای مظلوم و حضور حماسی وعاشقانه مردم کنند برخی بر استخوانهایشان ظالمانه چوب حراج سیاسی بزنند !؟

هتک حرمت برخی بزرگان نظام و بروز برخی رفتارها و شعار و تراکت‌ها علیه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای که رهبر انقلاب آنان را امین می‌نامند و نیز توهین به شخص رئیس جمهور محبوب روحانی و حتی ریاست مجلس و از سوی دیگر استقرار دکتر احمدی نژاد روی سکوی جایگاه اقدامی معنادار و نوعی دهن‌کجی به مردم محسوب می‌شود.

این طراحی سازمان یافته و توهین آشکار  به عوض سر دادن ندای وحدت و سرودن ساز موزون متناسب با شعار سال و تبعیت از توصیه مقام معظم رهبری به همدلی و همزبانی دولت و ملت، سوء استفاده از شهدا برای تسویه حسابها توسط دلواپسان به نظر می رسد که طی یک متینگ سیاسی مقابل چشمان غمبار سیل جمعیت غمگین علیه دولت منتخب ملت صورت گرفت!

وای بر ما، وای بر سوء استفاده کنندگان از شهیدان و سلام و درود بر استخوان‌های دست و پا بسته شقایق‌های عاشق .،. چه غریبانه آمدید تا بعد از 29 سال، ما را دور هم جمع کنید، ما را ببخشید، شرمنده ایم، خواستند مصادره تان کنند، چوب حراج بر استخوانهایتان زدند، «سه‌شنبه بازار» تشکیل دادند، شرمنده ایم...

محمد حسن ساقی


برچسب ها: ساقی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمودی عضو گروه مهستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
تشکر ویژه از جناب آقای ساقی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار