مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد:
مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد با تشريح وضعيت كم آبي استان و افزايش دو برابري سرانه مصرف شهروندان يزدي در تابستان، نسبت به قطع آب مشتركان پر مصرف در آينده نزديك هشدار داد.
کد خبر: ۵۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳ 22 June 2015
به گزارش تابناک یزد "علي اسلامي" به مناسبت هفته صرفه‎‎جويي در مصرف آب(اول تا هفتم‌ تيرماه) در جمع اهالي رسانه اظهار كرد: اين هفته نظر به اهميت مقوله آّب در كشورمان و در آستانه فصل تابستان نامگذاري شده و در طول آن مسئولان و مديران حوزه آب در كشور به تشريح وضعيت مسائل مرتبط با آب به مردم مي‏‏پردازند، هر چند كه علي رغم اين هشدارها، متاسفانه مردم عزيزمان توجه شايسته‎‎اي به اين موضوع ندارند.

وي با بيان اين كه به طور متوسط ميزان مصرف خانگي در طول سال براي هر يزدي 150 تا 155 ليتر است ولي در فصل تابستان به دليل افزايش دما، علاقه شهروندان به آبياري فضاي سبز و البته مصرف قابل توجه كولرهاي آبي در استان كه برطبق برآوردها تعداد آنها به افزون بر 400 هزار نيز مي‏‏رسد، اين ميزان افزايش چشمگيري دارد.

اسلامي در اين باره تصريح كرد: اگر ميزان آب مصرفي در اين بخش در ديماه پنج ميليون و 600 هزار مترمكعب بوده است، اين مقدار در ماه‎‎هاي تير و مردادماه تا 12 ميليون مترمكعب نيز مي‎‎رسد به عبارتي با اختصاص قريب 20 درصد هدر رفت آب، روزانه به 320 ليتر براي هر يزدي مي‏‏رسد كه عدد قابل قبولي نيست.

وي در اين باره به ميزان مصرف آب روز شنبه 30 خردادماه سالجاري نيز اشاره كرد و گفت: در اين روز طي يك شبانه 198 هزار و 749 مترمكعب يا به عبارتي 2300 ليتر در ثانيه آب مصرف كردند كه با توجه به جمعيت قريب 600 هزار نفري اين شهر، سرانه مصرف براي هر يزدي 330 ليتر بوده است كه با توجه به حداكثر سرانه تعريف شدن بين 250 تا 260 ليتر، تقريباً هر يزدي 70 ليتر مصرف مازاد داشته است و اين عدد قابل قبولي نيست و سرانه مصرفي استان به اين ميزان تعريف نشده است.

به گفته وي، اگر هر يزدي در طول سال تنها 10 درصد صرفه جويي آب داشته باشد حداقل مي‎‎توان با اين ميزان آب 20 تا 30 واحد كاشي جديد يا چند صنعت فولاد يا حتي چندين صنعت كم آبخواه را در يزد ايجاد و يكي از مشكلات كشور كه مسئله اشتغالزايي است را به نوعي مرتفع كرد.

اسلامي خاطرنشان كرد: در حال حاضر 65 درصد از آب مصرفي استان از محل آب انتقالي و 35 درصد آن از منابع داخل استان در مناطق چرخاب و گردفرامرز تامين مي‏‏شود و خوشبختانه با جايگزيني 11 حلقه چاه جديد به جاي چاه‎‎هاي داراي آب با كيفيت نامناسب، در سال جاري وضعيت كيفيت آب شرب شهروندان يزدي به نحو قابل توجهي افزايش يافته است.

وي با بيان اين كه در سال گذشته ميزان شوري آب(EC) در شهر يزد 1300 و در برخي نقاط نيز تا 2000 نيز مي‏‏رسيد، اين ميزان را در آب شرب فعلي مردم يزد را در 75 تا 80 درصد از مناطق شهر 500 و در برخي نقاط حداكثر 920 ذكر كرد.  

اين مقام مسئول با بيان اين كه تنها 5 درصد از مردم يزد جزو مشتركان پرمصرف هستند كه گاهاً‌ تا 10 برابر مصرف عادي آب برداشت مي‎‎كنند، از قطع آب مصرفي آنها در آينده نزديك خبر داد.

وي تاكيد كرد: در سال زارعي گذشته استان يزد با 43.5 درصد كاهش بارش نسبت به مدت مشابه، كم باران‌ترين استان كشور بوده است لذا مسئله صرفه جويي به ويژه در ايام گرم پيش رو بسيار حائز اهميت است و اين مضووع مشاركت مردم را مي‏‏طلبد چرا در حال حاضر نيز استان با احتساب استفاده از كليه توان ظرفيت داخلي و بيرون از استان با كمبود 133 ليتر در ثانيه آب مواجه است.

اسلامي در مورد جيره بندي آب در يزد نيز اظهار كرد: جيره بندي آخرين تير تركش استان خواهد بود و قبل از آن نيز در صورت بروز مشكل با اعتقادي كه به مردم سختكوش و قانع استان داريم از آنها خواهيم خواست كه خود اقدام به جيره بندي آب مصرفي خودشان كنند.

وي با اشاره به وجود 360 هزار مشترك در استان كه 210 هزار مشترك آنها در شهر يزد هستند، استان يزد را با 18.6 درصد پرت آب نخستين استان كشور با كمترين هدررفت آب از سبكه خواند و تصريح كرد: استان يزد داراي بيش از پنج هزار كيلومتر شبكه آب‌رساني در استان كه حدود سه هزار كيلومتر آن در شهر يزد مي‏‏باشد است ولي با اصلاح 500 كيلومتر از شبكه فرسوده استان مي‎‎توان ميزان هدررفت آب استان را تا 15 درصد نيز كاهش داد.

اسلامي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه غالباً در موضوع صرفه‌جويي مسئله آب شرب مطرح است به مقوله آبهاي مجازي اشاره و اظهار كرد: امروزه در بسياري از كشورهاي جهان برخي از مواد مورد نياز كشورشان كه براي توليد انها مقادير زيادي آب نياز است را از خارج از كشور وارد مي‏‏كنند و با وارد كردن آبهاي مجازي بسياري از نيازهاي خود را مرتفع مي‏‏كنند و از اين طريق كمبود آب خود را جبران مي‎كنند.

وي در اين باره تصريح كرد: در حالي متوسط مصرف آب شرب هر نفر در روز بين 100 تا 180 ليتر است، با احتساب ساير مصارف مانند تامين پوشاك، مواد غذايي، فعليت‎‎هاي روزمره و غيره اين سرانه به سه هزار ليتر در روز مي‏‏رسد.

وي به عنوان نمونه يادآور شد: براي توليد يك كيلوگرم قند به 1500 ليتر آب نياز است يا براي توليد يك كيلو گوجه فرنگي به 180 ليتر، يك فنجان قهوه به 140 ليتر، يك برگ كاغذ آ چهار 10 ليتر، يك ليوان شير به 200 ليتر، يك گبلو گوشت مرغ به 400 ليتر، يك كيلو گوشت گاو به 15 هزار ليتر و يك تن فولاد به 237 هزار ليتر آب نياز است.

به گفته مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان هرچند شايد سياست واردات كالاهاي مورد نياز سياست خوبي نباشد ولي مي‎‎توان به جز كالاهاي غير حياتي، ساير نيازهاي پرآبخواه را از خارج كشو وارد كرد و از اين طريق منابع آبي داخلي را به نوعي حفظ كرد.

 وي با اشاره به نامگذاري روزهاي هفته صرفه جويي در مصرف آب، نخستين روز اين هفته را به نام نقش رسانه‌‎ها در فرهنگ سازي و نهادينه سازي مصرف بهنيه آب معرفي كرد و گفت: معتقديم كه اگر اعتقاد و باور قلبي در مورد مسئله حاد كم آبي در جامعه ايجاد نشود، قطعاً در آينده نه تنها استان بلكه كشور با مشكلات عديده‎‎اي مواجه خواهد شد چرا كه در 35 سال گذشته به اندازه چند صد سال از آب ذخيره شده در منابع زيرزميني را به صورت بي رويه مصرف كرده و به عبارتي غارت كرده‎‎ايم.

اسلامي دومين روز از اين هفته يعني فردا سه شنبه دوم تيرماه را روز وظيفه خانواده‏‏ها به وي‍ژه مادران در مصرف بهينه و اصلاح الگوي مصرف و سومين روز را نيز با عنوان جايگاه آب در اقتصاد و توسعه پايدار، معرفي كرد.

وي با اشاره به نقش آب به عنوان اساس سلامت افراد جامعه، عنوان چهارمين روز از اين هفته يعني پنجشنبه را نقش آب در بهداشت و سلامت عمومي ذكر كرد و ادامه داد: جايگاه آب در اعتقادات و باورهاي ديني عنوان پنجمين روز از اين هفته است چرا كه شايد به دليل وفور نعمت اعتقادات جامعه امروزي نسبت به گذشتگان در رابطه با نعمات خداوند كاهش پيدا كرده است.

مدير عامل آبفا يزد در خاتمه نيز دو روز پاياني اين هفته يعني روزهاي ششم و هفتم تيرماه را با عناوين چالش‏‏هاي مصرف غيرمتعارف و قوانين مصوب در جهت حفظ منابع آبي و حقوق شهروندي معرفي كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار