کد خبر: ۵۱۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 24 October 2017

عدیل سروی از پرداخت تسهیلات بدون وثیقه به مبلغ یک میلیون تومان به ازای هر یک هکتار برای کشاورزان خبر داد.

سروی این تسهیلات را از آنِ زارعینی دانست که مطالبات نقدی محصولات گندمشان هنوز پرداخت نشده است.

مدیر کل جهادکشاورزی استان اردبیل این خبر را روز گذشته در مراسم معارفه سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد و ادامه داد: این اقدام در راستای تصمیمات حمایتی توسط وزیر جهاد کشاورزی، مدیر عامل بانک کشاورزی و معاون زراعت صورت گرفته تا در راستای حمایت از زارعان، تسهیلات بدون اخذ وثیقه و ضامن پرداخت می‌شود که این تسهیلات برای تسهیل در تهیه بذور و کودهای مورد نیاز کشاورزان برای کشت پائیزه ارائه خواهد شد که به محض وصول مطالبات این دسته از گندمکاران بازپرداخت خواهد شد.

این درحالی است که «پرداخت وام بدون هیچ گونه وثیقه و ضمانت قانونی و اصولی» عملاً بی سابقه بوده و در این مورد نیز مستثنی نیست؛ همچنین در این وعده اعلامی تسهیلات جدای از مطالبات بوده و آن نیز بعدا پرداخت می شود، حال چه ضمانتی برای بازپرداخت تسهیلات ارائه شده در آتی وجود دارد جای سوال است؟ که پاسخ آن شاید ضامن شدن شخص وام گیرنده و اخذ چک برای ضمانت خواهد بود بنابراین درصد و ضمانت آن پابرجاست.

رئیس یکی از شعب بانک کشاورزی استان اردبیل در این باره گفت: ” هنوز هیچ دستورالعملی در این باره ابلاغ نشده و صرفا وعده شفاهی است و از طرفی در سیستم تسهیلات بانک های کشاورزی وام بدون سود وجود ندارد!.نرخ تسهیلات بانک کشاورزی ۱۸ درصد بوده و در صورت تحقق احتمالی این وعده باید دستگاه یا سازمانی سود های ۱۸ درصد تمامی تسهیلات را عهده دار شود تا پرداخت گردد”.

گفتنی است علاوه بر نرخ سود ۱۸ درصدی تسهیلات، سایر هزینه های متعارف وام را نیز باید در نظر گرفت که براوردها سود بالاتر از ۱۸ درصد است.

دستان زحمت کش و پینه بسته زارعین گندم استان متجاوز از ۴ ماه بوده که در انتظار دریافت پول محصولاتشان هستند، اما نبود اعتبارات از دلایل آن بیان شده و بارها وعده مسئولین در این باره تمدید شده است.

آنچه موجب تامل و تعجب بوده این است که اگر به ازائ هر هکتار برای تمامی زارعین گندم، تسهیلات یک میلیونی بدون وثیقه که درصد آن هم هنوز به صراحت بیان نشده است! در تسهیلات بانک های عامل جهاد کشاورزی وجود دارد؛ پس چرا مطالبات آنان پرداخت نمی شود؟! جایی که آب وجود دارد تیمم باطل است.

این شائبه قوت می گیرد که جهاد کشاورزی و دولت فعلا قصد پرداخت پول گندم زارعین استان اردبیل را نداشته و با این راهکار غیر منطقی با درصدهای نامعلوم مطالبات زارعین را با سود تسهیلات جایگزین کرده تا نه تنها مطالبات پراخت نشود بلکه درآمد بیشتری از محل ارائه وام به کشاورزان نیز کسب کنند.

اعتماد بزرگترین سرمایه در هر زمانی بوده با این کار دولت و جهاد کشاورزی برای سالهای آتی زارعین یا از کشت گندم منصرف یا به دیگر بخش های خصوصی و یا خارج از کشور صادر خواهند کرد.

گفتنی است تماس های مکرر برای دریافت پاسخ از مسئولان جهاد کشاورزی استان اردبیل انجام شد، ولی بی نتیجه بود.

انتهای پیام/آذر سلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار