کد خبر: ۵۱۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ 30 October 2017
هپاتیت بیماری شایع و به معنی التهاب کبد است که به دلایل مختلفی از جمله علل عفونی و غیرعفونی ایجاد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: علل غیر عفونی که می‌توانند سبب التهاب کبد شوند، شامل بعضی دارو‌ها و مواد سمی است که گاهی فرد از عوارض کبدی آن‌ها آگاهی نداشته و مصرف مقدار زیاد این مواد و دارو‌ها به التهاب کبدی منجر می‌شود.
دکتر گرد آفرین نیکبخت کبد چرب و الکل را از دیگر موارد غیرعفونی هپاتیت دانست و افزود: چنانچه چربی کبد تحت درمان و کنترل قرار نگیرد، التهاب کبدی ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه هپاتیت‌های A، B، Cشایعترین هپاتیت‌های ویروسی و از علل عفونی التهاب کبدی هستند ادامه داد: به جزء این سه نوع، موارد دیگری نیز مانند هپاتیت‌های D، E، F، G. نیز وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبو‌یراحمد هپاتیت A را یک بیماری ویروسی خود محدود شونده عنوان کرد و گفت: این بیماری از طریق مدفوع،دهان (آب و مواد غذایی آلوده) به انسان منتقل می‌شود.
دکتر نیکبخت با اشاره به اینکه علائم این بیماری در انواع هپاتیت‌ها تفاوت چندانی ندارد افزود: هپاتیت A دارای علائمی شبیه آنفولانزا است، یعنی فرد دچار ضعف، خستگی، بیحالی، درد‌های عضلانی و مفصلی، کاهش اشتها و گاهی زردی شده که در هپاتیت‌های A و E تب خفیف نیز دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه هپاتیت A معمولا مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و خود به خود بهبود می‌یابد، ادامه داد: هپاتیت A به درمان خاصی نیاز ندارد، زیرا این بیماری به سمت مزمن شدن پیش نخواهد رفت.
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به افرادی که قصد سفر به مناطق شایع هپاتیت A را دارند، واکسن تجویز می‌شود.
دکتر نیکبخت در خصوص هپاتیت B نیز افزود: ویروس هپاتیت B از طریق مادر به نوزاد، تماس‌های معمول، ترشحات خونی، تماس جنسی، خون و فرآورده‌های خونی آلوده منتقل می‌شود.
وی فرآورده‌های خونی آلوده و استفاده از ابزار تیز تزریقی در افراد معتاد را از شایع ترین علل انتقال این بیماری در برخی کشور‌ها دانست.
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه علائم بالینی هپاتیت B نیز شبیه به هپاتیت A است گفت:برخلاف هپاتیت نوع A که یک بیماری خود محدود شونده است و ممکن است به سمت مزمن شدن پیش برود، حدود ۹۵ تا ۹۹ درصد بیماران بالغ مبتلا به هپاتیت B بعد از ابتلا، خود به خود بهبودی می‌یابند.
دکتر نیکبخت افزود: درصد باقی مانده زیر ۵ درصد که بهبود پیدا نمی‌کنند، به سمت مزمن شدن پیش می‌روند.
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: بعضی از این بیماران ناقل بدون علامت و برخی نیز به هپاتیت Bمزمن مبتلا هستند، که این بیماری سلول‌های کبدی آن‌ها را تخریب و در نتیجه منجر به سرطان کبدی و سیروز کبدی در بیمار خواهد شد.
دکتر نیکبخت افزود: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری واکسن هپاتیت B است، که در برنامه واکسیناسیون کشور نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه واکسن وظیفه پیشگیری قبل از تماس را برعهده دارد ادامه داد: چنانچه فرد واکسینه نشده باشد و با خون یا ترشحات آلوده به ویروس تماس پیدا کند، تحت پیشگیری پس از تماس قرار گرفته و با تلقیح واکسن و ایمونوگلوبولین از ابتلا فرد به هپاتیت B جلوگیری می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: فرد مبتلا به هپاتیت B حاد نیازی به درمان ندارد در حالی که در هپاتیت B مزمن بسته به شرایط بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد.
دکتر نیکبخت توصیه کرد: افرادی که با بیماران مبتلا به هپاتیت B زندگی می‌کنند و با آن‌ها در تماس هستند، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تحت واکسیناسیون قرار گرفته و برای بررسی کفایت واکسیناسیون تیتر آنتی بادی آن‌ها چک شود.
وی ادامه داد: اگر میزان آنتی بادی این افراد بیشتر از ۱۰ باشد، در صورت تماس با عوامل ناقل بیماری به این ویروس مبتلا نخواهند شد.
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان درباره هپاتیت C هم گفت: این بیماری از طریق تماس با خون و فرآورده‌های خونی آلوده، منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: طی دهه‌های اخیر شیوع این بیماری در افراد معتاد تزریقی که از ابزار تیز به صورت مشترک استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که شرکای جنسی متعدد و رفتار‌های پر خطر جنسی دارند، افزایش یافته است.
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: هپاتیت C برخلاف هپاتیت B به سمت مزمن شدن پیش می‌رود، بنابراین توصیه می‌شود افراد مبتلا به هپاتیت C حاد، تحت درمان قرار گیرند تا شانس مزمن شدن در آن‌ها کاهش یابد.
دکتر گردآفرین نیکبخت با بیان اینکه متاسفانه برای پیشگیری از هپاتیت C هیچگونه واکسن و ایمونوگلوبینی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر تنها راه پیشگیری از انتقال این بیماری، اجتناب از رفتار‌های پرخطر است.
وی ادامه داد: درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C سبب کاهش میزان بار ویروسی بیماری شده و شانس انتقال آن به سایر افراد را کاهش می‌دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه در ایران برنامه جامع شناسایی و درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C در حال اجرا است، ادامه داد: در این برنامه همه بیماران مبتلا به هپاتیت C تحت بررسی و درمان رایگان قرار می‌گیرند.
نیکبخت با اشاره به اینکه افرادی که با این بیماران زندگی می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع هپاتیت هستند، توصیه کرد: این افراد از وسایل تیز مانند ناخن گیر، ریش تراش و مسواک به صورت مشترک استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه اگر تزریقی برای این افراد صورت می‌گیرد، دفع سرنگ باید به گونه‌ای باشد که شانس فرورفتن آن در دست سایر افراد ایجاد نشود، ادامه داد: چنانچه جایی از بدن بیمار زخم شد، محل زخم را بپوشانند و همچنین محیط را ضد عفونی کنند.
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص احتمال انتقال بیماری از مادر به نوزاد گفت: در این مورد احتمال انتقال کمتر از ۳ درصد است، بنابراین زوجین، تحت نظر پزشک می‌توانند، اقدام به بارداری کنند.
دکتر نیکبخت اشاره‌ای به عوارض ناشی از مصرف دارو‌ها داشت و گفت: ریزش مو، خشکی پوست، مشکلات گوارشی، اختلالات عصبی و علائم شبیه آنفولانزا از جمله عوارض جانبی برخی از دارو‌ها برای بیماران است.
وی ادامه داد: با توجه به درصد بهبودی بسیار بالای دارو‌ها عوارض ناشی از آن‌ها نیز معمولا قابل تحمل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار