رئیس مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت استان یزد گفت: هربیمار دیابتی براساس مشکلی که دارد و با توجه به شرایط خاص خود و طبق نسخه ای که دارد ونیز بر مبنای نظر پزشک معالج خود و نظرات فقهی می تواند برای روزه گرفتن اقدام نماید.
کد خبر: ۵۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 26 June 2015
به گزارش تابناک یزددکتر سید محمدرضا آقایی میبدی اعلام کرد: هیچ گونه ممانعت و مشکل پزشکی و جسمی برای بیماران دیابتی  برای اقدام به روزه گرفتن وجود ندارد.
وی در ارتباط با رژیم غذایی خاص برای بیماران دیابتی تأکید کرد: بیماران دیابتی باید به چند نکته توجه نمایند ازجمله اینکه: مصرف داروها سروقت معین و منظم باشد زمان مصرف دارو چند روز قبل از اقدام به روزه با نظر پزشک مشخص شود. نکته دیگر اینکه بسیار مواظب افت قند خون خود باشند؛ در طول روزی که روزه هستند باید چند بار قند خون خود را چک کنند و این کار را قبل و بعد از افطار و 2 ساعت بعد از افطار، آخر شب، قبل و بعد از سحر و همچنین 2 ساعت  بعد از سحر انجام بدهند.
رئیس مرکز تحقیقاتی،درمانی دیابت استان یزد در ارتباط با غذاهای مصرفی و رژیم غذایی بیماران دیابتی افزود: بیماران باید از سبزیجات استفاده نمایند، آب به مقدار کافی بنوشند و از مایعات شیرین و بدون نمک و بدون گاز مثل نوشابه ها کمتر مصرف کنند. وی در ادامه گفت: اگر بیماران عوارض دیابت مثل مشکلات چشمی، کلیوی و یا قلبی دارند باید در موارد ذکر شده بیشتر دقّت نمایند زیرا به مراتب دارای مشکلات بیشتری هستند.
وی ادامه داد: احتیاجی نیست بیمار مواد غذایی خود را افزایش دهد و مصرف غذا در حد معقول و مناسب کافی است و هرگز روزه ی بدون خوردن  غذا در سحر نگیرند، به طور ناگهانی در سحر و افطار غذایی با حجم زیاد و شیرینی و چربی زیاد استفاده نکنند.
 دکتر سید محمدرضا آقایی میبدی درباره اینکه « آیا روزه برای بیمار دیابتی عوارض دارد یانه؟» گفت: اتفاقاً بیمار میتواند از ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی مناسب برای کاهش و تعدیل وزن و کاهش چربی بدن و تعدیل بیماری استفاده ناید به شرطی که نکات بهداشتی و سلامت را رعایت کند.
وی ادامه داد: این ماه می تواند فرصتی مغتنم برای تغییر سبک زندگی آنها باشد که شامل: آرامش بیشتر با توکل به خدا، رژیم غذایی متعادل  و متنوع با توجه به شرایط بیماری و کاهش عوامل خطرساز سلامتی مثل استفاده از سیگار و غذاهای چرب، شیرین و با نمک بالا باشد.
وی در خصوص فعالیت بدنی بیماران دیابتی در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی بیمار باید مطابق معمول باشد و بیمار نیاز به استراحت بیشاز اندازه ندارد. بیمار باید چند نکته اساسی را مد نظر قرار دهد: اوّل اینکه باید فعالیت بدنی با مصرف وعده غذایی 2تا 3 ساعت فاصله داشته باشد دوم اینکه باید بیمار به شدّت مراقب کم آبی بدن خود باشد به ویژه در ساعات اوج گرما و ساعاتی که تعریق بدن بالاست از فعالیت بدنی خود بکاهند.
 وی  در ادامه گفت: باید در ساعات بعداز ظهر و عصر از فعالیت بدنی خود به شدّت بکاهند چون در این مواقع شانس کم آبی بدن و افت قند خون خیلی زیاد است.
رئیس مرکز تحقیقاتی،درمانی دیابت استان یزد درباره ی مصرف دارو و قرص توسط بیمار دیابتی روزه دار افزود: اگر بیماری از انسولین یا قرص در طی روز استفاده می کند حتماً از چند روز قبل از روزه با پزشک خود مشورت و ساعت مصرف قرص یا دارو را بر اساس روزه داری تنظیم نمایند و در طول روز چندین بار قند خون خود را چک کنند و اگر مشکلی هم داشته ، در طول رمضان به پزشک خود مراجعه داشته باشند.
دکتر آقایی میبدی در پایان گفت: با توجه به اینکه دیابت در استان یزد شیوع بالایی دارد از مردم میخواهیم  که ماه رمضان را یک فرصت مناسب برای مبارزه با عوامل ایجاد کننده دیابت ازجمله چاقی و عدم تحرک و تغذیه نامناسب بدانند و از آن برای تغییر این سبک زندگی استفاده ی کافی را ببرند.
وی در ادامه با توجه به گرمای شدید استان یزد از بیماران دیابتی خواست که« مواظب کم آبی بدن خود باشند که در این راستا آب خالص بهترین  و مفیدترین نوشیدنی برای بدن می باشد و در مرتبه ی بعد از میوه های آب دار و کم قند و سبزیجات به مقدار کافی استفاده نمایند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار