معاون توان‌بخشی و امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: یکی از طرح‌های ما دبهزیستی طرح مراقبین است که طی آن یکی از اعضای خانواده معلولان به‌عنوان مراقب آن معلول به کار گرفته می‌شوند و حقوق دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۵۳۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 02 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایسنا منطقه قزوین، راحله جاتن معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی استان قزوین در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در مرکز نگهداری بیماران روان بهار، برگزار شد، تصریح کرد: 15 مرکز شبانه‌روزی، 18 مرکز روزانه در سطح استان خدماتی در قالب کاردرمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی و مشاوره به معلولین ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به طرح تفویض، خاطرنشان کرد: اگر معلولی یک سال در مراکز شبانه‌روزی ما بماند و بخواهد که به آغوش خانواده برگردد، ما به‌صورت ماهانه 200 هزار تومان جهت نگهداری در خانه به خانواده پرداخت می‌کنیم که‌این پرداخت یارانه به‌صورت مستمر پرداخت می‌گردد.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که در مراکز شبانه‌روزی ما برگزار می‌شود طرح مراقبین است که حدود 5 سال در استان در حال برگزاری است، در حال حاضر 2 مرکز مراقبین با 280 معلول در استان وجود دارد که در این مراکز 29 مراقب حضور دارند.

وی یادآور شد: افرادی که تحصیلات در رشته روانشناسی و مددکاری دارند یا در این حیطه فعال هستند و خودشان یا افراد خانواده‌شان معلول هستند به‌عنوان مراقب روزهایی در هفته را در ساعت مشخص به خانه فرد معلول مراجعه و خدمات کاردرمانی و مسائل یادگیری را در خانه آموزش می‌دهند این افراد بیمه و دارای حقوق قانون کار هستند.

جاتن تصریح کرد: به‌جز این افراد اعضای خانواده مانند مادر، خواهر یا برادر که از معلول مراقبت می‌کند مورد آموزش قرار می‌گیرند، نحوه صحیح رفتار و درمان را آموزش می‌دهیم و در قبال آن به فرد مراقب 250 هزار تومان پرداخت می‌شود، همچنین طرح ویزیت در منزل داریم که 230 نفر در استان تحت پوشش هستند و درمان‌های لازم را در خانه دریافت می‌کنند.

وجود 70 بیمار مزمن روان زن در استان

محمدصادق قاسمی  مؤسس مرکز نگهداری و توان‌بخشی بیماران روانی مزمن بالای ۱۴ سال بانوان نیز در ادامه این مراسم گفت: مرکز جامع بهار در سال ۸۵ تأسیس و مسئولیت ساماندهی بیماران مزمن روان بانوان استان قزوین را بر عهده گرفت، این مرکز در حال حاضر با پذیرش ۷۰ بیمار در حال فعالیت است.

وی افزود: اغلب بیمارانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند حدود ۲ سال دارای اختلال روحی و روانی هستند اغلب دارای بیماری افسردگی ماژور، بیماری دوقطبی و اسکیزوفرنی هستند که به‌واسطه آن برای خانواده و جامعه مشکل ایجاد کردند، ما نیز تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات روانشناسی، روان‌پزشکی، پزشکی عمومی، حرفه‌آموزی، خانواده‌درمانی، کاردرمانی مددکاری و مددکاری اجتماعی بیماری آن‌ها را درمان کنیم

مؤسس مرکز نگهداری و توان‌بخشی بهار اظهار کرد: در این مرکز دغدغه خاطر ما این است که بیماران به آغوش خانواده برگردند، در حال حاضر برخی از بیماران هستند که حدود ۱۱ سال در این مرکز بستری هستند، برخی نیز پدر و مادرشان فوت‌شده و خواهر و برادر مسئولیت نگهداری این افراد را بر عهده نمی‌گیرند.

وی افزود: ما وظیفه‌مان توانمندسازی و برگرداندند به خانواده هستیم اما فرهنگ جامعه قبول نمی‌کند، در حال حاضر یک‌سوم بیماران آمادگی ترخیص دارند می‌توانند زندگی متوسطی را داشته باشند اما در حال حاضر جامعه برداشت درستی از بیماری روحی روانی ندارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار