مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: در نیمه نخست امسال سه مجتمع در 105 روستا با جمعیت 161 هزار نفر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
کد خبر: ۵۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹ 28 June 2015
محمد دانشگر در نشستی با خبرنگاران در محل سالن جلسات اداره‌کل آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان با 7 هزار و 513 کیلومتر خط انتقال، 12 هزار و 94 کیلومتر شبکه توزیع و همچنین یک هزار و 844 باب مخزن با 286 هزار و 332 مترمکعب حجم ذخیره‌سازی برای حدود یک میلیون و 550 هزار مشترک در بیش از 2 هزار روستا خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر حدود 92 درصد از جمعیت روستایی خراسان رضوی زیر پوشش آبفار بوده و از حیث تعداد مشترک در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با اشاره به منابع تامین کننده آب شرب روستاهای استان، گفت: یک‌هزار و 395 منبع تامین کننده آب شرب در سطح استان وجود داشته که از این تعداد هزار و 136 مورد منابع آبی زیرزمینی و 259 مورد منابع سطحی نظیر چشمه و قنات است.

دانشگر از افزایش اعتبارات در حوزه آب شرب روستایی خبر داد و گفت: میزان اعتبارات آب شرب روستایی در سال 93 در قیاس با سال 92 حدود سه برابر افزایش داشته که صرفا از محل اعتبارات مصوب سفرهای استانی 160 روستا از شبکه توزیع آب شرب روستایی برخوردار شده‌اند، در سال 94 نیز برای نخستین بار 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به ساخت و تکمیل مجتمع‌های آب رسانی روستایی کشور اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: در سال 93 در خراسان رضوی تعداد 60 پروژه آبرسانی روستایی در 134 روستای استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته که در مجموع میزان اعتبارات آنها بیش از 712 میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی اعلام کرد: در حال حاضر 62 درصد مشترکین آب شرب روستایی استان کمتر از الگوی مصرف، آب مصرف کرده که تقریبا میزان مصرفی آنان 30 درصد بوده و در مقابل حدود 30 درصد جمعیت روستاها به میزان 70 درصد آب مصرف می‌کنند.

دانشگر با اشاره به مشکل کمبود آب در خراسان رضوی گفت: در سال 93 از نظر حجمی 100 میلیون متر مکعب در روستاهای خراسان رضوی آب تامین و توزیع شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در 485 روستای خراسان رضوی از طریق تانکر سیار آب شرب روستاها تامین می‌شود و همچنین در حوزه روستاهای مرزی که شامل پنج شهرستان تایباد، سرخس، خواف، تربت جام و درگز می‌شود نیز در حوزه تامین آب شرب اقدامات موثری انجام گرفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: در سال 93 حدود 800 انشعاب غیرمجاز داشته‌ایم که از این میزان حدود 700 انشعاب مجاز و سایر آنها در قالب پرونده قضایی در حال پیگیری است.

دانشگر با اشاره به همکاری آبفار خراسان رضوی با بخش خصوصی گفت: در سال 93 برای نخستین‌بار در قانون بودجه اعتباری برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی رقمی حدود 194 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که سهم خراسان رضوی 20 میلیارد تومان بوده است، در حال حاضر 56 درصد این اعتبار تامین شده و در نیمه نخست امسال سه مجتمع در 105 روستا با جمعیت 161 هزار نفر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار