تابناک سمنان بررسی می کند:
یک روز برنج گران می‌شود یک روز گوشت به کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌رسد. و اکنون مدتی است که قیمت مرغ و تخم‌مرغ در حال نوسان است. بالا رفته بود و در نهایت کمی پایین آمد. موضوعی که با کمی تدبیر به راحتی قابل مدیریت کردن است و اما اکنون به کلاف سردرگمی تبدیل شده است بطوریکه باعث انتقاد مردم استان در کنار دیگر استان ها شده است.
کد خبر: ۵۴۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 28 December 2017

یک روز برنج گران می‌شود یک روز گوشت به کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌رسد. و اکنون مدتی است که قیمت مرغ و تخم‌مرغ در حال نوسان است. بالا رفته بود و در نهایت کمی پایین آمد. موضوعی که با کمی تدبیر به راحتی قابل مدیریت کردن است و اما اکنون به کلاف سردرگمی تبدیل شده است بطوریکه باعث انتقاد مردم استان در کنار دیگر استان ها شده است.

وقتی به فروشندگان هم استانی مراجعه می کنید از روند افزایشی آن می گویند تا جائیکه در برخی از روزها برخی از فروشندگان هم قیمت آن را از مرز شانه‌ای ۱۸ هزار تومان عبور داده بودند. برخی این گرانی را ناشی از مدیریت غیر متمرکز در دولت می دانند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که دستی که قیمت تخم‌مرغ را به سمت آسمان بالا برده است، به دخالت‌های دولت بازمی‌گردد و بیشترین اثر را در نوسانات بازار داشته است. دولت تنها در زمان گرانی، واکنشی عمل می‌کند و به جای تنظیم بازار از منظر تولید، صرفا به ابزار واردات متوسل می‌شود.

 

گرانی تخم مرغ زبان انتقاد مردم را بلند کرده است

م.ب یکی از شهروندان بازنشسته سمنانی در طی گفتگویی با خبرنگار تابناک گفت:مردم از لحاظ گرانی، نه تنها تخم مرغ بلکه  تمام اقلام غذایی در رنج هستند و این موضوع نه تنها به سلامت خانواده ها آسیب می زند بلکه فشارروحی و روانی زیادی به آنها وارد می کند.

وی بیان کرد:هر روز شاهد گرانی و افزایش قیمت اقلام خوراکی سبد مصرفی خانوار از جمله گوشت، پیاز،تخم مرغ، میوه و ... هستیم و در این شرایط دولت مدعی کاهش تورم است.

وی اظهار کرد:دولت با گران کردن، کمبود بودجه خود را از مردم می گیرد که در این شرایط فشار مالی زیادی به مردم وارد می شود .

وی افزود:دولت وظیفه برطرف کردن مشکلات مردم را دارد و از مسئولین و علی الخصوص استاندار و مدیر کل جهاد کشاورزی خواهشمندیم که هر چه سریع ترنسبت به تنظیم بازار اقدامات لازم را به عمل آورند تا خسارات احتمالی به مصرف کنندگان و تولید کنندگان کاهش پیدا کند.

Image result for ‫راه حل برای مبارزه با افزایش قیمت تخم مرغ‬‎

 وارداتی که دودش به چشم مردم می رود

محمد نوری کارشناس ارشد اقتصادی در گفتگو با تابناک گفت:در پی افزایش قیمت برخی اقلام مهم سبد مصرفی خانوار، به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه  تخم مرغ  بیشترین  افزایش قیمت را با توجه به ارزش آن در سبد مصرفی خانوارها دارا بوده است .

وی با اشاره به واردات تخم مرغ به منظور جبران کسری و کمبود بازار در این روز ها خاطرنشان کرد:این راه حل می تواند به نفع مصرف کنندگان و وارد کنندگان  باشد اما با ادامه این روند نتیجه ای جز ورشکسته شدن تولید کنندگان  و مرغداران را شاهد نخواهیم بود.

نوری افزود:این روز ها دولتی ها سعی دارند که با واردات تخم مرغ صورت مسئله آنفولانزا و عدم توزیع نهاده ها را پاک کنند تا با کاهش قیمت مصرف کنندگان را راضی نگه دارند.

وی بیان کرد:هیچکس دلش برای تولیدکنندگان نمی سوزد و ازسویی با راضی نگه داشتن مصرف کنندگان صدای تولید کنندگان ورشکسته به گوش کسی نمی رسد و این امر حتمی است که مصرف کنندگان کاری به مشکلات تولید کنندگان نخواهند داشت.

وی اظهار کرد:اگر دولت بخواهد باز هم با سکوت و بردباری با مشکلات حاد مرغداران و تولیدکنندگان برخورد کند روند رو به رشد قیمت تخم مرغ همچنان ادامه خواهد داشت و در سال بعد شرایط وخیم تری را شاهد خواهیم بود.

بحران مدیریت برای تخم مرغ

وقتی پای صحبت با یکی از تولید کنندگان می نشینی و به بررسی عامل اصلی گرانی تخم مرغ در جامعه می پردازی به نکات جالبی می رسیم.

یکی از تولید کنندگان که نخواست نامش رسانه ای شود به خبرنگار تابناک سمنان گفت : افزایش قیمت بدلیل کمبود عرضه است. وی اظهار داشت: هم اکنون ۸۰ درصد تولید تخم مرغ فقط در تعداد محدودی از استان های کشور انجام می‌شود که از این میان در پنج استان حدود ۱۵ میلیون تن مرغ معادل روزانه هزار تن معدوم شده و این درحالیست که دو هزار و ۶۰۰ تن تولید روزانه مرغ است.
این تولید کننده اظهار داشت: تلفات کنونی به دلیل عدم انجام واکسیناسیون در برابر بیماری مورد نظر بوده که نیازمند حمایت است.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون مرغ در برابر بیماری کنونی تنها در چند کشور صورت می‌گیرد، ادامه داد: بیماری طی سال گذشته منجر به تلفات ۱۳ میلیونی مرغ شده است.
این کارآفرین حوزه تخم مرغ در پایان افزود: سازمان دامپزشکی امسال پیش بینی کرده بود که مشکلاتی برای مرغداران به وجود خواهد آمد که متاسفانه شرایط مقابله با این بحران از سوی مسئولان ایجاد نشده است.

چاره اندیشی برای جایگزینی کامل‌ترین غذا

از دیدگاه متخصصین تغذیه کامل‌ترین غذا در روی کره زمین تخم‌مرغ است و در واقع مصرف این مواد غذایی مفیدترین غذا به شمار می‌رود.

مریم صامری متخصص تغذیه در سمنان افزود: تخم‌مرغ حاوی انواع ویتامین و پروتئین‌ها اعم از آهن و ویتامین C بوده و باید در برنامه غذایی مصرف آن در اولویت قرار گیرد حتی این مسئله ارزش آن را داشته که برخی از هزینه‌ها را در زندگی کمتر کرده و آن را اختصاص به خرید و مصرف تخم‌مرغ بدهیم.

این دانشجوی دکترای در ادامه به خبرنگار تابناک سمنان گفت:یک عدد تخم مرغ متوسط 76کیلو کالری انرژی دارد و مصرف  روزانه یک عدد تخم مرغ 3درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و 4درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تامین می کند و به صورت کلی کامل ترین و مفید ترین غذا در بین سایر مواد غذایی است که با افزایش قیمت به سلامت خانواده ها به ویژه اقشار کم درآمد جامعه آسیبی جدی وارد خواهد شد.

وی افزود:تخم مرغ حاوی انواع ویتامین ها و پروتئین ها اعم از آهن، ویتامین AوB است و می تواند نیاز روزانه یک فرد در همه سنین را تامین کند در نتیجه ارزش آن را دارد که در صورت نیاز برخی هزینه ها را در زندگی کمتر کنیم و مصرف تخم مرغ را در اولویت قرار دهیم.

 وی بیان کرد:بهتر است در این شرایط که توان اقتصادی خانوارها کاهش پیدا کرده است به منظور پیشگیری از بیماری های احتمالی خانواده ها تخم بوقلمون را که جایگزین مناسبی برای تخم مرغ است به سبد مصرفی خود اضافه کنند.

وی خاطر نشان کرد:موثرترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم، تورم و گرانی است که با کسب میانگین4.37از پنج، مهم ترین منبع استرس بعد از آلودگی هوا برای شهروندان ایرانی است.

تخم بلدرچین، بمب ویتامین

آقای آسمان برین مدیر عامل مجهزترین واحد تولید ، پرورش و بسته بندی گوشت و تخم بلدرچین ،طی گفتگویی به خبرنگار تابناک سمنان گفت: میزان کلسترول زرده تخم بلدرچین از تخم مرغ معمولی کمتر است و ترکیبات مغذی آن می تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین ناشی از آلودگی هوا همچون سرب، جیوه و مواد زائد بدن شود.

وی ویتامین های گروه B موجود در آن باعث تنظیم سیستم عصبی و افزایش شادابی و طراوت شده و منیزیم آن سیکل خواب شبانه را منظم می کند و روی و فسفر آن باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان می شود.

این تولید کننده سمنانی گفت: تخم بلدرچین به دلیل دارا بودن ماده شبه کورتون و ضدالتهابی به درمان آسم و بیماری هایی همچون آرتریت روماتوئید کمک می کند و مواد مغذی آن در درمان کم خونی، کاهش استرس و بخصوص ناتوانی جسمی و جنسی موثر است و مصرف آن بعد از اعمال جراحی بخصوص پس از زایمان بسیار مفید است و موجب بازیابی انرژی از دست رفته دوران نقاهت بیماری می شود.

Image result for ‫تولید بلدرچین‬‎

آسمان برین در پایان گفت: منابع مطالعه شده نشان می دهد تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ شش برابر ویتامین A، هفت برابر آهن و پنج برابر فسفر دارد و غنی از کلسیم است و به همین علت بمب ویتامین نام گرفته است. برخی تحقیقات این ماده غذایی را عاملی برای افزایش شیر مادر عنوان کرده اند.

 

با توجه به مطالب فوق الذکر ،پیشنهاد هایی جهت تکرار چنین بحرانی ارائه می گردد:

  1. لزوم یکپارچه سازی در حوزه مدیریت و تصمیم گیری در بدنه دولت
  2. تقویت مدیریرت بحران و اصلاح ساختار در سازمان دامپزشکی کشور
  3. حمایت مستمردولت از تولید کننده بخصوص در زمان ارزانی تخم مرغ
  4. کاهش دخالت دولت و توجه به نظارت ،تغییر الگوهای سنتی تنظیم بازار از جمله استفاده از ابزار واردات بازار
  5. اصلاح نظام توزیع در ایران و حداقل در استان تا در وضعیت بحرانی، بازار را دچار مشکل نسازد.
  6. اصلاح سیاست‌های کلان برای صادرات تخم مرغ (از جمله:استفاده از تمام ظرفیت‌های اسمی در بین تولید کنندگان،تطابق تولید با استاندارد های جهانی،اصلاح نظام گمرک و...)

بدیهی است نقش استاندار قدیم و جدیدسمنان در مقابله با چنین بحران هایی بسیار با اهمیت بوده و خواهد بود و مردم انتظار دارند بعنوان نماینده دولت در استان رئیس جمهور، این نقش بهتر از این اجراء گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار