حوزه فرهنگی شهرداری مشهد در دوره جدید طرح های ارزشمندی دارد که تماشاییست و چشیدنی ؛ از نهضت سرود و تئاتر گرفته تا توجه به شهدا و خانواده هایشان و جبهه ای که در همین نزدیکیست!
کد خبر: ۵۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲ 04 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا ، «رو‌‌به‌رو‌شدن با واژه‌ای به‌نام جبهه همین نزدیکی، مطمئنا برای ما یادآور خاطرات زیادی خواهد بود؛ اما تو سن‌و‌سال جوانانی مثل ما کمتر کسی پیدا می‌شه یا اصلا کسی پیدا نمی‌شه که روزهای خاطره‌انگیز جنگ را لمس کرده باشه. برای همین اولین‌بار بود که با واژه جبهه همین نزدیکی مواجه شدم‌... .
اما وقتی فهمیدم این جبهه‌ای که همه ازش حرف می‌زنن، یک جبهه فرهنگی و تو همین شهر مشهد کنار خودمونه، اونم بهشت‌رضا(ع) در جوار شهدای هشت سال دفاع مقدس بیشتر متعجب شدم و این شد که تصمیم گرفتم راهی جبهه همین نزدیکی بشم.
همه ذوق و شوق زیادی برای رفتن به جبهه همین نزدیکی داشتن، درست مثل سال‌هایی که بعضی از جوانان و نوجوانان با دست‌بردن تو شناسنامه‌هاشون راهی خط مقدم می‌شدند ما نیز سوار اتوبوس شدیم و راهی جبهه‌... .
به بهشت‌رضا که رسیدیم، حال‌و‌هوای جنگ را واقعا همه حس کردیم. با نفر‌بری که به «خشایار‌» معروف بود، از پشت جبهه به خط مقدم رفتیم و اونجا بود که گوشه‌ای از حال‌و‌هوای روزهای جنگ تحمیلی را به‌نوعی لمس کردیم.»
و اما جبهه همین نزدیکی‌...
فضایی به وسعت صدهزار متر‌مربع در بهشت‌رضا میدان نبردی است برای آنان که می‌خواهند با جنگ نرم امروز مبارزه کنند. این طرح ‌ویژه نوجوانان برنامه‌ریزی شده و مجالی ‌فراهم شد تا نوجوانان نیز گردان و گروهانی تشکیل دهند و روزهای خاطره‌انگیز جنگ را همچون رزمنده‌ها لمس کنند.
ایجاد فضایی جذاب و پرنشاط در قالب منطقه عملیاتی و حضور با لباس‌های نظامی خاکی و پلنگی‌، دریافت پلاک با اسم خود شخص، سربند یا حسین(ع)، چفیه، تشکیل گروهان‌، بی‌سیمچی، برانکارد، اعلام رمز عملیات و‌... همه‌و‌همه از‌جمله مواردی بود که قطعا حال‌و‌هوای جنگ را در دل هر شخصی ایجاد می‌کنه... .

هفت گام عاشقی‌؛
گام اول
وداع نوجوانانی که لباس خاکی پوشیده‌اند و همراه با راوی دفاع مقدس از زیر قرآن رد می‌شوند و با اتوبوس عازم جبهه همین نزدیکی می‌شوند. رزمنده‌های نوجوان توسط راوی در اتوبوس توجیه می‌شوند و سپس به دسته‌های مختلفی نظیر تک‌تیر‌انداز، آرپی‌جی‌زن، پیک، بی‌سیمچی، امدادگر و دیگر مسئولیت‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.
گام دوم
رزمنده‌ها وارد قرارگاه تجهیز می‌شوند و به‌‌نوعی تجهیزات مورد نیاز رزمنده‌ها در اینجا قرار دارد. چادرهایی خاکی‌رنگ که هرکدام وظیفه‌ای را برعهده دارند، تدارکات که وظیفه تحویل چفیه و پیشانی‌بند را برعهده دارد کوله‌پشتی و‌ یک دست لباس خاکی‌به نوجوانان تحویل می دهد. چادر بعدی هم مخصوص صدور پلاک هویت با اسم‌، کد ملی است‌.
چادر مخابرات محل تحویل بی‌سیم به بی‌سیمچی‌، چادر تسلیحات مکان تحویل اسلحه و چادر بهداری تحویل جعبه کمک‌های اولیه و برانکارد به امدادگرهاست.
گام سوم
اعزام نوجوانان به منطقه عملیاتی است. در این مرحله نوجوانان رزمنده با هدایت فرمانده راوی به بیان خاطرات و توجیهات جنگی‌، نیروهای گروهان از کانال‌های تعبیه‌شده عبور می‌کنند. پس از خروج از کانال راوی به بیان خاطرات و توجیهات جنگی نیروها می‌پردازد و بعد در زمینی به وسعت ٢٥هزار متر‌مربع نیروها سوار بر نفر‌بر شده و توسط نیروهای اجرایی خاکریزها را طی می‌کنند.
گام چهارم
عملیات با عبور از کانال‌هایی که پشت خاکریزها تعبیه شده است و با رمز یا‌زهرا(س) آغاز می‌شود و با دستور فرمانده گروهان از خاکریز عبور می‌کنند و با یورش به‌سمت کانال‌های بعدی از میان انفجارات عبور می‌کنند. صدایی ماندگار طنین‌انداز می‌شود و دقایقی راوی رزمنده‌های نوجوان را توجیه می‌کند و پس از صرف یک پذیرایی جبهه‌ای به‌سمت میدان مین حرکت می‌کنند.
گام پنجم
پس از عبور از میدان مین و عبور از سیم‌های خاردار و انفجارهای پیاپی رزمنده‌های نوجوان با طنین‌انداز‌شدن نوای پیروزی عملیات را با موفقیت سپری می‌کنند و پیروز می‌شوند.
گام ششم
حسینیه محل تجدید قواست و نیروها برای برگزاری نماز جماعت گردهم می‌آیند و سپس در مدت کوتاهی پیام‌هایی مانند ارتباط با ولایت، وظیفه‌شناسی و فرهنگ ایثار و شهادت از طریق پخش فیلم و کلیپ به آن‌ها منتقل می‌شود.
گام هفتم
تجدید میثاق نوجوانان با شهدای هشت سال دفاع مقدس تجدید بیعتی که یادآور خاطرات تلخ و شیرین بسیاری بود، نوجوانان به‌همراه راوی بر سر مزار چند نفر از شهدا رفتند. راوی در این فرصت به روایت خاطرات و رویدادهای دفاع مقدس می‌پردازد و بعد به بیان خاطراتی از شهدایی که بر سر مزارشان می‌روند، می‌‌پردازد.

دفاع مقدس را نمی‌توان از حماسه‌، حرکت، نشاط و هیجان جدا کرد
اما مدیر فرهنگ‌سرای پایداری با بیان اینکه تا‌کنون حدود ١٦٠‌هزار بازدید در‌قالب کاروان‌های دانشجویی و دانش‌آموزی اعم از دختر و پسر از جبهه همین نزدیکی صورت گرفته است، در گفتگو با ما می‌افزاید: بخش تاثیر‌گذار این بازدید‌ها مربوط به شب‌های ماه مبارک رمضان می‌شود که در دوسال گذشته پیگیری و اجرا شده است.
حامد صادقی با بیان اینکه دفاع مقدس را نمی‌توان از حماسه‌، حرکت، نشاط و هیجان جدا کرد، خاطر‌نشان می‌کند: دفاع مقدس در ظاهر یک بخش هشت‌ساله از تاریخ این سرزمین است. مسائل فرهنگی آن به‌عنوان اصول فرهنگی باید در جامعه مطرح شود؛ چرا‌که جامعه بزرگ جبهه تنها جامعه‌ای است که توانست اخلاص، شهادت، ایثار و ازخودگذشتگی را در عمل نشان دهد و آن را در عمل پیاده کند.
مدیر فرهنگ‌سرای پایداری، نوجوانان را نیروهای تازه‌نفس جنگ می‌داند و اضافه می‌کند در کشور برنامه‌ای به‌نام راهیان نور داریم که هرسال ١٠هزار نفر در ایام نوروز از مشهد عازم مناطق جنگی می‌شوند؛ ولی به‌عقیده بسیاری از دفاع‌مقدسی‌ها با ایجاد این نمایشگاه موضوعی اردوی راهیان نور را وارد مشهد کرده‌ایم؛ چرا‌که جبهه همین نزدیکی آثار راهیان نور را به‌همراه خواهد داشت.

«جبهه همین نزدیکی» به‌عنوان فعالیتی ارزشی و ماندگار تقویت شود
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز در گفتگو با ما از بوستان موضوعی دفاع مقدس به‌عنوان راه نزدیکی به یاد و نام شهیدان دفاع مقدس یاد می‌کند و می‌افزاید: امیدوارم این بوستان موضوعی با حمایت‌های بیشتر تقویت شود.
انسیه غفوری خاطر‌نشان می‌کند: با توجه به بازخوردهای مثبتی که از بازدیدهای صورت‌گرفته به ما رسیده‌، هیچ بحثی درباره جابه‌جایی این نمایشگاه موضوعی عنوان نشده است و ان‌شاء‌ا... مسئولان شهرداری مثل سال‌های گذشته با همکاری بین‌بخشی از این اتفاق حمایت خواهد کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز ایجاد این جبهه را یکی از کارهای با ارزش مدیریت شهری عنوان می‌کند و می‌گوید: همانند‌سازی هشت‌سال دفاع مقدس در فضای جبهه همین نزدیکی تاثیر فراوانی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی آن به نسل جوان داشته ‌و با توجه به اینکه امکان بهره‌مندی از اردوهای کاروان راهیان نور برای برخی مقدور نیست، این اقدام بسیار ارزشمند است‌.
حجت‌الاسلام اخلاقی با تاکید بر اینکه نمایشگاه موضوعی جبهه همین نزدیکی باید تقویت شود، می‌‌افزاید: قطعا تا زمانی که مکانی بهتر، مجهزتر و مناسب‌تر برای این موضوع پیدا نشود، این جبهه به قوت خود باقی خواهد ماند‌.

بوستان موضوعی «جبهه همین نزدیکی»، فرایندی نو در ارائه مفاهیم ارزشی

مدیر‌کل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی نیز در گفتگو با ما می‌گوید‌: ما در‌مجموع فرآیند آموزشی و جامعه‌پذیری چندین شکل و مدل را در‌دسترس داریم تا بتوانیم از این طریق باورهای ارزشی را به دیگران منتقل کنیم.
کمال‌الدین حسینی، با اشاره به اینکه اشکال متنوعی برای ارائه مفاهیم ارزشی وجود دارد، یادآور می‌شود‌: ارائه مفاهیم ارزشی در‌قالب مناسک بیشترین اثر‌گذاری را در بین مخاطبان دارد؛ چراکه در این روش فراگیران فعال هستند و صرفا به‌عنوان یک فرد منفعل‌دیده نشده‌اند.
مدیر‌کل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی، با اشاره به اینکه در پروژه فرهنگی جبهه همین نزدیکی نیز برای مفاهیم ارزشی از روش ارائه مناسک استفاده شده است، یادآور می‌شود: پروژه جبهه همین نزدیکی نیز علاوه‌بر ارائه مطالب به شکل مناسک‌، توانسته است برنامه و سبک و سیاق جدیدی را به‌عنوان یک فرایند پیش‌قدم برای اعزام به راهیان نور ایجاد کند.
حسینی با تاکید براینکه اثر‌گذاری خوب و سازنده‌ای در‌خصوص پروژه جبهه همین نزدیکی از‌‌سوی مخاطبان دریافت شده است، اظهار می‌کند: نوآوری و ارائه روش بدیل در عرصه ارائه مفاهیم ارزشی، یکی از ‌قوت‌های این پروژه فرهنگی قلمداد می‌شود؛ چراکه بعضی از روش‌ها به‌دلیل کلیشه‌ای‌شدن تاثیر‌گذاری خود را از دست داده‌اند و ما باید برای مفاهیم به‌دنبال روش‌های جدید باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار