رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: در سال گذشته ۱۰۰۰ وکالت معاضدتی و تسخیری توسط کانون وکلا در استان انجام شد.
کد خبر: ۵۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 04 July 2015

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری مهر از قزوین،  کانون‌های وکلا نهاد کارشناسی توانمندی در مباحث حقوقی جهانی به شمار می‌روند که باید در سایه بازنگری برنامه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها فعالیت و خدمات خود را به شهروندان ارتقا بخشند.

سلامت دستگاه قضایی ایران بر اساس عدالت و دستگیری از افرادی که حقوقشان تضییع شده است نهاده شده و کانون وکلا باید با برنامه‌های هدفمند در کنار دستگاه قضا با همراهی و تعامل مناسب با مسئولان دستگاه‌های اجرایی آنان را در ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی یاری کنند.

وکلای اندیشمند، پایه توسعه امر قضا و عدالت در جامعه هستند و باید با به روز کردن اطلاعات و استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانون در راستای احقاق حقوق مردم گام بردارند و کانون باید با برنامه‌های هدفمند به صورت موثر در کنار دستگاه قضا به ایفای نقش بپردازد.

کانون وکلا نهاد کارشناسی قوی در مباحث حقوقی جهانی است که نکته سنجی حقوقی در عرصه بین المللی از مهمترین رسالت این کانون است.

کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در دوران مدیریت جدید خود در صدد است گامی در مسیر احقاق حقوق مردم بردارد.

قزوین

غلامرضا تجدد رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر مهمترین برنامه های این کانون در سال جدید را تشریح کرد.

*مهمترین رسالت کانون وکلا چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

کانون وکلا یک شخصیت حقوقی مستقل است که طبق قانون تشکیل شده و مهمترین رسالت خود را تربیت وکیل می داند.

یکی دیگر از وظایف کانون وکلا ارائه خدمات حقوقی به جامعه و تامین وکیل رایگان برای کسانی است که درآمدهای خوبی ندارند و در تامین حق الوکاله دچار مشکل هستند که در این راستا وظیفه سنگینی داریم تا کسی به دلیل مسائل مالی از گرفتن وکیل بازنماند.

* سال گذشته چه تعداد از افراد از وکیل تسخیری و معاضدتی برخوردار شدند؟

تلاش می کنیم هیچ فردی که درخواست استفاده از وکیل را دارد از این خدمات بازنماند که در این راستا در سال گذشته ۱۰۰۰ مورد وکیل تسخیری(برای احکام شدید) و معاضدتی( کمک مشاوره ای) در اختیار شهروندان قرار گرفت.

در این بخش تامین حق الوکاله بر اساس قانون از محل اعتبارات دادگستری است که در سال گذشته این هزینه پرداخت نشد و مشکلاتی در تامین منابع داشتیم اما نمی توانیم به دلایل مالی اگر کسی نیاز به وکیل داشت پاسخش را ندهیم.

*انتخاب وکلای تسخیری بر چه اساسی صورت می گیرد و آیا همه وکلا در این نوع خدمات مشارکت می کنند؟

هر وکیل در طول سال باید سه مورد وکالت تسخیری یا معاضدتی را متقبل شود که این امر نشان می دهد کانون وکلا در حل معضلات حقوقی جامعه حساس است و مسئولیت دارد اما این نقش اجتماعی وکلا در حل معضلات حقوقی جامعه به نوعی پنهان مانده است زیرا به نظر می رسد دستگاه قضایی به نوعی وکیل را رقیبی برای خود می داند.

پرونده

*برای فرهنگ سازی و تثبیت جایگاه وکیل چه باید کرد و رسانه ها چه نقشی دارند؟

به هر حال برای نهادینه شدن یک موضوع در جامعه نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی هستیم که رسانه های مکتوب و مجازی به ویژه صدا وسیما در این راستا نقش آفرین هستند و اگر نقش وکیل در میان مردم به خوبی بازگو شود مردم باور می کنند تا چه میزان وکیل در احقاق حقوق آنها موثر است و جایگاه آن را تقویت می کنند.

به هر حال وکیل نقش دادرسی منصفانه دارد و در رسانه ملی گاهی چهره نامناسبی از وکیل ارائه می دهند که به نوعی ظلم به این گروه تاثیرگذار است و مسیر تحقق عدالت اجتماعی را خدشه دار می کند که در برنامه سازی باید به این موضوع توجه جدی شود.

*امسال چه برنامه هایی را در کانون دنبال خواهید کرد؟

یکی از مهمترین برنامه هایی که امسال با جدیت دنبال خواهیم کرد استفاده از تضارب آراء و اندیشه هاست و مصمم هستیم از همه سلیقه ها به دور از گرایش های سیاسی استفاده کنیم زیرا معتقدیم وکیل نباید سیاسی باشد لذا استفاده از همه اندیشه ها به دور از موضع گیری ها ضروری است.

دومین هدف ما این است که امسال بتوانیم در آموزش ها رویکرد جدیدی ایجاد کنیم و فقط دنبال تئوری نباشیم بلکه لازم است تلفیقی از تجربه و علم و رویکردهای کاربردی را به وکلا منتقل کنیم.

کاربردی کردن آموزش و فرهنگ رفتار با قضات و کارمندان دادگاه، موکل و طرف وکیل، استفاده از کلمات مناسب و رویکرد تئوری، عملی از دیگر برنامه های امسال است که پیگیری خواهیم کرد.

*تعامل و ارتباط سازنده با دیگر نهادها و دستگاهها تا چه میزان در پیشبرد برنامه ها موثر است؟

بدون شک حضور پررنگ در برنامه های مختلف و تعامل سازنده با نهادها و دستگاههای اجرایی مرتبط در کوتاه مدت و بلند مدت می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد و حضور پر رنگ کانون در کارگروه های تخصصی در استانداری و دادگستری می تواند سرعت حل مشکلات را بیشتر کند.

اگر افراد با تجربه مانند وکلا در تصمیم گیری های اجتماعی حضور بیشتری داشته باشند به نظر می رسد سیاسیون می توانند در برنامه ریزی ها از این افراد استفاده بیشتری کنند لذا داشتن ارتباط نزدیک با نهادهای تصمیم گیر آثار خوبی خواهد داشت.

* در کانون وکلای استان چه تعداد عضویت دارند؟

در حال حاضر در کانون۴۸۰ نفر از وکلای پایه یک عضویت دارند و ۲۱۰ کارآموز هم از خدمات آموزشی استفاده می کنند و در سال جاری نیز ۵۰ نفر کارآموز پس از طی دوره های آموزشی تحت پوشش قرار می گیرند.

از مجموع وکلای کانون حدود ۳۰ درصد را بانوان و ۷۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند.

دادگستری

*در خصوص برخورد با وکلای متخلف کانون چه رویکردی دارد؟

کانون وکلا در مسیر رسیدن به استقلال حرفه ای خود با تصویب لایحه استقلال وکلا دارای دو نهاد دادسرا و دادگاه است که تخلف وکیل را ابتدا به کانون ارجاع می دهد و سپس در صورت لزوم در مرحله بعدی پرونده به دادسرا می رود که خوشبختانه با کمترین تخلف وکلا در سالهای اخیر روبرو بوده ایم.

با جرات باید گفت تخلف این حوزه با دیگر صنوف قابل مقایسه نیست و سلامت و پاکی اکثر وکلا اثبات شده اما با متخلفان اندک هم با قاطعیت برخورد می کنیم تا این جایگاه خدشه دار نشود.

سالانه حدود ۳۰۰ شکایت کیفری از وکلا داریم که پس از بررسی تعداد انگشت شماری از این شکایت ها به مجازاتی مانند درج در پرونده، تعلیق موقت، تعلیق دائم و ابطال پرونده منجر می شود.

در خصوص تامین مکانی مناسب برای استقرار کانون وکلا چه کارهایی صورت گرفته است؟

یکی دیگر از مشکلات کنونی کانون وکلا نداشتن ساختمانی مناسب است که با همکاری استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری امیدواریم بتوانیم ساختمانی جدیدی را احداث کنیم.

در این راستا یک قطعه زمین به مساحت ۸۸۰ مترمربع تهیه شده که قرار است بنایی در هفت طبقه با سه هزارو ۵۰۰ مترمربع زیربنا در آن ساخته شود که به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید کانون آن را تامین کند اما نیازمند همکاری و مساعدت مسئولان استانی هستیم.

تجدد در پایان اظهارامیدواری کرد با تقویت و ارتقای جایگاه کانون وکلا بتوان خدمات حقوقی مناسبی با توجه به نیازها و درخواست های شهروندان برای احقاق حقوق آنها ارائه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار