رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی گفت: در مشهد ۲۱۱ هتل فعال و ۲۹۲ پروژه اقامتی در حال ساخت داریم که اغلب هتل‌اند و در طی چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
کد خبر: ۵۷۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ 24 February 2018
به گزارش تابناک : محمد قانعی (رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی) گفت: مشهد به یمن وجود امام رضا (ع) دارای جایگاه خاصی در حوزه گردشگری و به خصوص گردشگری مذهبی است. ضروری است که طرح جامع گردشگری مشهد تدوین شود تا مشخص شود ما نیازمند ایجاد هتل هستیم یا خیر؟

وی در ادامه افزود: در سال‌های بعد از انقلاب به علت جنگ ۸ ساله، با معیار‌های استاندارد جهانی فاصله گرفتیم، در طی سال‌های دهه شصت مسئولان و سرمایه‌گذاران در برخی از اوقات به منظور اسکان زائرانی که برای فرار از موشک‌باران غرب و مرکز کشور به استان ما پناه می‌آوردند، با نیت معنوی در مشهد مکان اقامتی ساختند و شاهد روند رو به رشد ساخت اقامتگاه‌ها با شرایط خاصی بودیم.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: اغلب نهاد و سازمان‌های دولتی یک اقامتگاه و هتل در مشهد ایجاد کردند و اکنون شاهد آن هستیم که همه ارگان‌ها و سازمان‌ها دارای یک اقامتگاه و بعضاً هتل ۵ ستاره هستند البته قانون آن‌ها را مکلف به واگذاری به بخش خصوصی کرده است، زیرا ما در رقابت نابرابر با آن‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: با کمک مسئولان جهاد دانشگاهی مشهد و پژوهشکده گردشگری این سازمان، پژوهشی را انجام دادیم و مشخص شد هر زائر در مشهد با میانگین اقامت سه روز روزانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه می‌کند، اما ما در مشهد نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و به خاطر حرکات ناشیانه و غیرمسئولانه برخی، زائران حاشیه خلیج فارس را به راحتی از دست دادیم.

وی گفت: ما با افزایش بی‌رویه هتل‌ها مواجه هستیم و در طی ۵ سال اخیر هرسال، حدود ۲۵ درصد به ظرفیت هتل‌ها در مشهد افزوده می‌شود و البته تعداد هتل‌ها در چهار سال آینده باتوجه به اینکه ۲۰۰ هتل در حال ساخت در مشهد داریم، افزایش بیشتری خواهد یافت.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت اشغال هتل‌ها نسبت به سال قبل کاهش یافته است، سال گذشته در چنین ایامی میزان اشغال به ۴۵ درصد نیز می‌رسید، اما اکنون میزان اشغال ظرفیت هتل‌ها ۳۰ درصد است و این رقم به معنای زیان جدی در حوزه هتل‌داری است.

قانعی با بیان اینکه مجبوریم در شرایط کنونی تخفیفات ویژه‌ای را اعمال کنیم، گفت: مهمترین علت خالی ماندن ظرفیت هتل‌ها در مشهد، فعالیت اماکن اقامتی غیرمجاز و به ویژه خانه‌مسافر‌ها است. در حال حاضر فعالیت خانه مسافر‌ها به صورت جدی در حال رشد و افزایش است و ما نسبت به این موضوع نگران هستیم که تعداد تعطیلی هتل‌ها افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی تصریح کرد: باید در نوع نگاه به مسافر و زائر تجدیدنظر کنیم و اقدامی انجام دهیم که سبب افزایش ماندگاری مسافر در مشهد شود، زیرا اکنون میزان ماندگاری مسافر در مشهد به دو روز رسیده است.

قانعی عنوان کرد: در مشهد ۲۱۱ هتل فعال و ۲۹۲ پروژه اقامتی در حال ساخت داریم که اغلب هتل‌اند و در طی چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه برای گردشگری دو زیرساخت دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: اقامت و حمل و نقل دو زیرساخت اساسی به شمار می‌روند، خوشبختانه در مشهد هر دو زیرساخت‌ها وجود دارد.

قانعی گفت: در بحث استانداردسازی، هتل‌های مشهد پیشتاز شدند و ۵۰ درصد هتل‌های کشور را در اختیار داریم و همه هتل‌ها را برای فعالیت منوط به استانداردسازی کردیم درحالیکه در سایر شهر‌های کشور هتل‌ها در برابر تطبیق استاندارد مقاومت می‌کنند.

وی اظهار کرد: هتل‌های مشهد از هتل‌های سایر شهر‌ها یک ستاره بالاتر است. یک هتل ۴ ستاره مشهد برابر با هتل پنج ستاره کشوری خدمات می‌دهد. همچنین از نظر قیمت نیز در حال حاضر نرخ اقامت در هتل‌های مشهد از میانگین نرخ هتل‌های کشور پایین‌تر است.
 
 
 
 
 
 
 
منبع : ایلنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار