نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر با تکرار اظهارات خصمانه و مداخله‌جویانه خود، از اغتشاشگران در ایران حمایت کرد.
کد خبر: ۵۷۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴ 24 February 2018

به گزارش تابناک : نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در جلسه پرسش و پاسخی که در «موسسه سیاست» وابسته به دانشگاه شیکاگو برگزار شد، بار دیگر ادعاها و اتهامات قبلی خود علیه ایران را تکرار کرد.

وی در بخشی از این نشست درباره شرایط واشنگتن برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران بار دیگر با تاکید بر اظهارات خصمانه و مداخله‌جویانه خود، درباره اغتشاشات اخیر در ایران گفت: مردم ایران در حال پیدا کردن صدا و پی بردن به قدرت ابراز عقیده خود هستند و من این را خیلی دوست دارم؛ آن‌ها همانگونه که دیدید شروع به تظاهرات علیه حکومتشان کرده‌اند. می‌بینید که آن‌ها در حال مخالفت با دولت خود هستند؛ چه در زمینه اقتصادی، چه در زمینه حقوق بشری و چه در زمینه قرار دادن دولت خود در یک مسیر درست و آمریکا همچنان در کنار آن‌ها ایستاده است و از آن‌ها در انجام این تلاش‌ها حمایت می‌کند. زیرا ما فکر می‌کنیم این موضوع بسیار مهم است.

او مدعی شد: ایران به واقع در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است؛ زیرا حقوق بشر آخرین چیزی است که آن‌ها به آن فکر می‌کنند. تروریسم چیزی است که آن‌ها همچنان از آن حمایت می‌کنند. ما شاهدیم که آن‌ها (ایران) در فعالیت‌های تروریستی همانند اقدامات حماس در غزه یا اقدامات حزب‌الله در لبنان دخیل هستند. آنچه که آن‌ها اکنون در سوریه در حال انجام آن هستند، ایجاد مشکل است. آن‌ها یک مشکل محسوب می‌شوند و این مردم نیستند، این دولت آنهاست و این موضوع در حال حاضر یک چالش واقعی برای مردم محسوب می‌شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: شاهد بودیم که رئیس جمهور ترامپ در سخنرانی سالانه خود در حمایت از آن‌ها (مردم ایران) صحبت کرد. ما هر چه در توان داریم برای کمک به آن‌ها برای دست‌یابی به جایگاه دموکراتیکی که باید در آن قرار داشته باشند، انجام می‌دهیم!

هیلی اضافه کرد: بار دیگر می‌گویم که در زمینه حقوق بشر ما باید همواره برای افرادی بجنگیم که در تلاش برای بهبود شرایط حقوق بشری خود و کیفیت زندگی خود هستند. به همین دلیل ما باید به حمایت از ایران ادامه دهیم صرفنظر از توافق هسته‌ای. از این رو، ما این کار را صرفنظر از توافق انجام می‌دهیم.

وی همچنین با انتقاد دوباره از توافق هسته‌ای گفت: درباره توافق هسته‌ای، آنچه که ما می‌گوییم این است که این توافق ناقص است. توافق هسته‌ای میلیارد‌ها دلار در اختیار آن‌ها قرار داد و قرار بود که آن‌ها فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کنند که آن‌ها هم در راستای این توافق انجام داده‌اند. آن‌ها اقداماتی را که قرار بود بر اساس برجام دنبال کنند، انجام داده‌اند. اما آن‌ها به سبب ادامه آزمایش موشک‌های بالستیک، به سبب فروش تسلیحات همانند تسلیحاتی که به حوثی‌ها در یمن فروخته‌اند، در حال نقض قطعنامه شورای امنیت هستند و آن‌ها در حال حمایت از تروریسم هستند. از این رو، زمانی که این مسائل را در نظر می‌گیرید چیزی که می‌گوییم این است که جامعه بین المللی نمی‌تواند این توافق هسته‌ای را صرفنظر از همه «اقدامات بد (!)» آن‌ها، مد نظر قرار دهد. ما باید آن‌ها را به سبب این اقدامات پاسخگو بدانیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که ما همچنان آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهیم.

هیلی ادعا کرد: جامعه بین‌المللی نگران است و می‌گوید ممکن است آن‌ها از توافق هسته‌ای خارج شوند. آن‌ها از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شوند. این بهترین اتفاقی است که برای ایران رخ داده است. آن‌ها پول زیادی دریافت کرده‌اند و آن‌ها توانسته‌اند زندگی خود را از سر بگیرند و فعالیت‌های بد خود را ادامه دهند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اضافه کرد: ما در حال اعمال فشار بر ایران هستیم تا آن‌ها رفتار خود را اصلاح کنند؛ و ما همچنین بخشی از توافق را مد نظر داریم که همان بند انقضا (غروب آفتاب) است. آن‌ها طبق توافق هسته‌ای تنها به مدت ده تا پانزده سال فعالیت‌های خود را متوقف می‌کنند و اکنون سه سال از این زمان گذشته است. یعنی اکنون شش یا هفت سال (تا پایان توافق) باقی مانده است، بعد از این مدت می‌بینیم که آن‌ها دوباره می‌توانند همه آن اقدامات قبلی را انجام دهند و این همان چیزی نیست که ما می‌خواهیم. از این رو، در بند انقضاء باید تجدید نظر صورت گیرد و آن‌ها باید درباره دیگر فعالیت‌های خود پاسخگو باشند.

هیلی با تکرار ادعاهای خود افزود: هم‌پیمانان ما در حال حاضر در حال کمک به ما هستند. ما تمرکز خود را بر روی آزمایش موشک‌های بالستیک معطوف کرده‌ایم و همچنین بند انقضا را مدنظر قرار داده‌ایم و در حال بررسی مسائل دیگر هم هستیم. همه ما می‌گوییم باید شرایط بهبود یابد. اگر ما شرایط را بهبود نبخشیم و همچنان شاهد این اقدامات منفی باشیم، چرا باید بر اساس روایت‌های اشتباه به توافق پایبند باشیم. آن‌ها روایت‌های جعلی را مطرح کرده اند که به آن پایبند نیستند.

او در ادامه گفت: رئیس جمهور ترامپ باید در این باره تصمیم‌گیری کند که آیا ما باید همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بمانیم یا نمانیم. اما می‌توانم دو موضوع را به شما بگویم که او (ترامپ) آن‌ها را بسیار مدنظر دارد. یکی موضوع نقض (قطعنامه‌های شورای امنیت) است که دبیرکل سازمان ملل متحد هم به آن اذعان کرده است از جمله حمایت از تروریسم و فروش تسلیحات. آن‌ها باید این اقدامات را متوقف کنند و موضوع دیگر آزمایش موشک‌های بالستیک است که باید متوقف شود.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار