تابناک ایلام
هر بار که سه خرداد از راه می رسد این سوال نیز در ذهن نگارنده تداعی می گردد که چه تفاوتی بین مهران و خرمشهر وجود دارد؟! چرا باید یک شهر آزادیش جنبه ملی پیدا کند و یک شهر هیچ! هر سال هم این سوال جدی تر و عمیق تر مطرح می گردد.
کد خبر: ۵۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 06 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،هر بار که سه خرداد از راه می رسد این سوال نیز در ذهن نگارنده تداعی می گردد که چه تفاوتی بین مهران و خرمشهر وجود دارد؟! چرا باید یک شهر آزادیش جنبه ملی پیدا کند  و یک شهر هیچ! هر سال هم این سوال جدی تر و عمیق تر مطرح می گردد.
پاسخ های فراوانی برای این سوال در ذهن خود می یابم اما هیچکدام توجیه  کننده این جمله نیستند که حتی آزادی یک وجب از خاک ایران از دست آن متجاوزان ظالم ارزشمند است و هزار سال هم بگذرد باز باید برای آن جشن و پایکوبی نمود.
 خاک وطن !!چه چیزی می تواند از این زیبا تر باشد! شهر مهران در یک طرح هماهنگ از سوی ارتش ، سپاه و بسیج مردمی طی عملیات کربلای1 آزاد گردید.
نگاهی کوتاه به چگونگی این عملیات و توان دشمن می تواند نشان بر اهمیت و ارزش این بازپس گیری باشد. ارزش که اما هر سال فراموش می گردد و متاسفانه هر سال هم نسبت به سال قبلش بیشتر فراموش می شود.
در زیر نگاهی به استعداد دشمن در مهران می اندازیم :
نطقه مورد نظر براي عمليات، تحت مسئوليت «لشكر 17 » زرهي از سپاه دوم عراق بود. حفظ پدافندي اين لشكر از رودخانه «كنجاپنجم» به سمت ميان كوه امتداد مي‌يافت. علاوه بر يگان‌هاي سازماني اين لشكر (تيپ‌هاي 70 زرهي، 59 زرهي و 705 پياده) يگان‌هاي زير نيز تحت امر آن بودند:
- تيپ‌هاي 433 ، 417 و 425 پياده
- تيپ 1 كماندويي و گردان كماندو لشكر 40 پياده
با شروع عمليات، يگان‌هاي زير نيز وارد منطقه شدند:
- تيپ‌هاي 1 مكانيزه، 4 و 5 پياده، 3 نيروي مخصوص، 2 و 10 زرهي از گارد رياست جمهوري.

- تيپ‌هاي 71، 72 و 3 پياده از لشكر 35 پياده.
- تيپ‌هاي 501، 113، 95، 118 و 108 پياده.
-تيپ 24 مكانيزه
- تيپ‌هاي 2، 3 و 5 كماندو، گردان كماندويي لشكر 20 پياده و گردان كماندويي لشكر 2 پياده.
- تيپ 65 نيروي مخصوص.
- گردان‌هاي 763، 110، 15، 766، 217، 238، 53، 247 و 489 توپخانه.
قواي خودي

قرارگاه نجف» هدايت نيروهاي زير را به عهده داشت:
- لشكر 27 محمد رسول الله (ص) با هفت گردان پياده به علاوه گردان تانك.
- لشكر 17 علي ابن‌ابي طالب (ع) با سه گردان پياده به علاوه يك گروهان تانك.
- لشكر 5 نصر با سه گردان پياده.
- لشكر 25 كربلا با چهار گردان پياده به علاوه يك گردان تانك.
- لشكر 10 سيدالشهدا (ع) با سه گردان پياده.
- لشكر 41 ثارالله (ع) با چهار گردان پياده به علاوه گردان تانك.
- تيپ مستقل 21 امام رضا (ع) با دو گردان پياده.
- تيپ مستقل 15 امام حسن (ع) با پنج گردان پياده.
- تيپ مستقل 662 بيت المقدس با دو گردان پياده .
- گردان مستقل 38 زرهي ذوالفقار با يك گروهان تانك.
- 2 گردان توپخانه سپاه به علاوه چهار گردان توپخانه ارتش.
مهران و اما با رشادت های سپاه و ارتش و بسیجمان فتح شد و از چنگال مزدوران بحثی خارج گردید تا برگ زرین دیگر بر شناسنامه تاریخی دفاع مقدسمان شکل بگیرد.
رشادتها و جانبازی ها و عشق بازیهای رزمندگان اسلام در عملیات کربلای 1 را نباید فراموش کرد. ارزش کار آنها با هیچ معیاری قابل سنجش نیست. گذشت زمان نمی تواند و نباید یاد و خاطره رشادت های آن بزرگان را با خود ببرد.
عراق قبل از اشغال مهران فاو را پس گرفت و سپس با یک استراتژی جدید تهاجمی به سوی خاک ایران عزیزمان حرکت نمود و مهران و روستاهای اطراف آن را گرفت. پس از آن با استراتژی دفاع متحرک قصد حفظ آنها را داشت. این استراتژی می توانست برای ایران خطرناک باشد و عواقب بد زیادی داشته باشد. اینجاس که بازپس گیری مهران ارزش خود را نشان می دهد. می بایست با یک عملیات موفق به عراق ضد حمله زد و استراتژی تهاجمی آنها را خنثی نمود.
عملیات موفق فتح مهران استراتژی جدید عراق را خنثی نمود و در حفظ خاک ایران عزیز بسیار ارزشمند بود.
بله هر چه از ارزش مهران و بازپس گیری آن سخن بگوییم کم است. اما متاسفانه به اندازه ای که باید در مورد این عملیات اطلاع رسانی گردد و ارزش فتح را نشان دهند کاری صورت نگرفته است. سالگرد فتح مهران هر سال کم رنگ تر از سال قبلش جش یا حتی جشن گرفته نمی شود.
دلیل این بی مهریا اما کجاست! به واقع دلیل این اینکه فتح مهران در کشور غریب است و حتی عده ای نمی دانند مهران را هم خدا آزاد کرده است چیست؟!
سالگرد فتح  خرمشهر را هر سال با شکوه خاصی جشن می گیریم و همه در مورد ارزش آن میدانیم، بازپس گیری و آزادی حتی یک وجب از خاک ایران ارزشمند است و بایستی برای آن جشن گرفته شود.
رسانه ها نقش بسیار مهمی در این اطلاع رسانی و انتشار و بازگو نمودن واقعیت ها و حقیقت ها دارند که متاسفانه در این مورد خاص شاهد کم کاری رسانه های به ظاهر ملی نیز هستیم!  سالگرد فتح مهران آنچان که شایسته است در رسانه ملی  کشور انعکاس پیدا نکرده است.
چرا باید فتح به این بزرگی تنها در صفحه استانی خبرگزاریها و برخی سایت های محلی استان ایلام انعکاس پیدا کند. به راستی حق مردم مهران و استان ایلام که 8 سال زیر فشار جنگ نا برابر بودند.اکنون نیز  بیش از 3 دهه است زیر فشار اقتصادی قرار دارند این است! پاداش صبر و رشادت آیا این است؟!
مردم استان ایلام البته آنچان که یاد گرفته اند مردمی پرتوقع ای نیستد . آنها انتظار زیادی ندارند،  جشن گرفتن و یادآوری رشادت های فتح مهران ایلام و جلوگیری کردن از فراموش شدن آن انتظار بالایی نیست! این اصلا انتظار زیادی نیست که یاد و خاطره رشادت ها و جانبازیها گرامی نگه داشته شود و نگذاریم این فتح  بزرگ خاک فراموشی بر آن بشیند.
امسال همانند سالهای گذشته و به همان منوال نسبت به فتح مهران بی مهری هایی شد، انعکاس ضعیف سالگرد فتح مهران تا حتی عدم وجود این فتح در برخی از تقویم های داخلی ادارات دولتی و غیر دولتی تا خالی بودن جای جشن بزرگی که می بایست برای  این آزادی گرفت و نگر فته شد،همه این ها امسال نیز گذشت و تنها چیزی که ماند این سوال بی پاسخ از مسئولین که چه فرقی بین خاک با خاک و رشادت با رشادت وجود دارد؟!!!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار