معامله‌گران بورس تهران در حالی آخرین روز معاملاتی سال جاری را با غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب نمادهای معاملاتی به پایان بردند که گروه فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها همزمان با حمایت بازارگردان‌ها شاهد اقبال خریداران سهام بود.
کد خبر: ۵۸۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ 19 March 2018

به گزارش تابناک : شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز دو شنبه 28 اسفند ماه 96 با افزایش 470 واحدی روی رقم 96 هزار و 289 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 121 واحدی عدد 17 هزار و 271 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 716 واحدی به رقم  103 هزار و 136 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 454 واحدی به رقم 68 هزار و 124 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 375 واحدی عدد  206 هزار و 486 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 5 واحدی روی رقم یک هزار و 96 واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های فولاد مبارکه با 90 واحد ، سرمایه گذاری غدیر با 57 واحد و بانک صادرات با 40 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 45 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 24 واحد و گروه مپنا با 16 واحد افزایش بیشترین تاثیرمثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 496 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش ازیک میلیارد و 519میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 59 هزار و 31 نوبت داد و ستد بود.

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران شامل معاملات درون گروهی و کد به کد در نماد پالایش نفت اصفهان،فولاد مبارکه،بانک انصار،سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و صندوق قابل معامله پارند و اوراق مشارکت سرمایه گذاری صندوق کارکنان نفت با نرخ سود سه ماهه 21 درصدی  بوده است.

طی معاملات امروز نماد  معاملاتی شرکت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، بیمه کارآفرین، سرمایه‌گذاری ارس‌صبا، مبین‌وان‌کیش، سیمان هرمزگان، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان  غربی، بانک سینا، قند شیرین خراسان، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، سایپا، گروه سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، ایرکا پارت صنعت، صنایع شیمیایی سینا،‌گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، قطعات اتومبیل ایران، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های مارگارین، رینگ‌سازی مشهد و معدن روی زنگان متوقف شدند.

امروز همچنین بلوک 18.84 درصدی بیمه آسیا از سوی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از دولت به قیمت پایه هر سهم 192 تومان روانه میز فروش بازار معاملات بلوکی بورس تهران شد که تا کنون مشتری نداشته است.

امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از 277 میلیون سهم پالایش نفت اصفهان، به ارزش بیش از 118 میلیارد تومان کد به کد شد در بانک انصار نیز کمتر از 100 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.معاملات درون‌گروهی در فولاد مبارکه نیز به جابه‌جایی کمتر از 85 میلیون سهم به ارزش 23.5 میلیارد تومان انجامید. همچنین 80 میلیون سهم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به ارزش 12.5 میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده مواجه بود.

62.5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری پردیس نیز به ارزش بیش از 6.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده این سهم همراه شد. امروز همچنین 40 میلیون سهم آلومینیوم ایران به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان کد به کد شد. در گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز 21 میلیون سهم به ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان کد به کد شد. معاملات درون‌گروهی در فولاد خوزستان اما با جابه‌جایی 16 میلیون سهم به ارزشی بیش از 7.5 میلیارد تومان دنبال شد.

امروز همچنین 13 میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس به ارزش 7 میلیارد تومان کد به کد شد. در ادامه معاملات امروز 9 میلیون سهم گروه مپنا به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان کد به کد شد. در عین حال 7 میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش 7 میلیارد تومان و 7 میلیون سهم توسعه معدنی و صنعتی صبانور به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان کد به کد شد.

همین وضعیت در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان با جابه‌جایی بیش از 6 میلیون سهم به ارزش کمتر از یک و نیم میلیارد تومان دنبال شد و در نهایت نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با کد به کد شدن بیش از 5 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان و 2 میلیون سهم خدمات انفورماتیک به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومان تجربه شد.

بر اساس این گزارش امروز بورس تهران در آخرین روز معاملاتی خود در سال 1396 شاهد غلبه تقاضا بر عرضه سهام به ویژه در سهم‌های صادرات‌محور و پیشرو بازار شامل فلزات اساسی، پتروشیمی و تک سهم‌های معدنی بود. بازاری که اگر چه پیش روی خود سالی با دورنمایخاکستری را ترسیم کرده اما با نگاهی به نسبت حجم نقدینگی به شاخص قیمت سهام و انتظار برای فشار اهرم‌های تأثیرگذاری همچون نرخ ارز و قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی، به رشد و تقویت قیمت سهام امیدوار است.

این در حالی است که خطر نکول برخی اوراق در بازار بدهی و در عین حال نگرانی از پرداخت اصل این اوراق در پایان سررسید‌هایی که در سال 97 فرا می‌رسد، منجر به دلهره سرمایه‌گذاران در این بازار شده است. با این همه بازار سهام همچنان امیدوارانه منتظر گردش نقدینگی و  حضور سرمایه‌گذاران خسته از سیاست‌های شکست‌خورده اقتصادی است تا فارغ از هرگونه حباب، در مسیری منطقی بتواند بازتاب‌دهنده متغیرهای تأثیرگذار بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور باشد.

 

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار