رئیس اداره بهداشت و مراقبت از بیماریهای آبزیان دامپزشکی خراسان رضوی گفت: میزان تولید و عرضه ماهی قرمز برای تزیین سفره نوروزی شهروندان استان در نوروز 97 نسبت به نوروز گذشته به نصف رسیده است.
کد خبر: ۵۸۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ 19 March 2018

به گزارش تابناک : علیرضا آریان، دوشنبه افزود: سه میلیون قطعه ماهی قرمز برای هفت سین و نوروز 97 آماده شده است، در حالی که این میزان در سال گذشته بین پنج تا 6 میلیون قطعه بوده است.
وی بیان کرد: 500 هزار قطعه از این ماهیان قرمز در استان خراسان رضوی تولید شده و بقیه از استان های دیگر به ویژه گیلان و اصفهان وارد شده است.
وی تلاش برای کاهش عرضه ماهی قرمز در خراسان رضوی را با هدف حمایت از حقوق حیوانات عنوان کرد و افزود: با کمال تاسف اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به نگهداری ماهی قرمز پایین بوده و بیشتر این ماهی ها در همان روزهای آغازین سال تلف می شوند.
به گفته وی این در حالی است که ماهی قرمز اگر به درستی مراقبت شود بیش از 20 سال می تواند زنده بماند.
رئیس اداره بهداشت و مراقبت از بیماریهای آبزیان دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: ماهی قرمز سخت جان است اما نسبت به افزایش درجه حرارت محیط و کاهش اکسیژن محلول در آب حساس بوده و به سرعت می میرد و بهترین درجه حرارت برای نگهداری این ماهی بین 22 تا 25 درجه سلسیوس است.
آریان ادامه داد: در سالهای اخیر با توجه به اطلاع رسانی رسانه ها و فعالیت تشکل های حمایت از حقوق حیوانات، مراقبت از ماهیان قرمز بهبود یافته و از سویی این موضوع در خانواده ها فرهنگ سازی شده که برای سفره هفت سین بیشتر از یک ماهی نخرند.
وی گفت: توجه به اندازه غذای ماهی، کنار گذاشتن آب به مدت 24 ساعت به منظور خروج کلر در هنگام تعویض آب ماهی و استفاده از یک سوم از آب قدیمی از جمله مراقبت های لازم برای نگهداری ماهی قرمز است.
هم اکنون 35 مرکز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی در استان خراسان رضوی دایر است.
ماهی قرمز در ایران با نام ماهی 'طلایی، قرمز، شب عید و گلدفیش' شناخته شده و با نام علمی 'آراتوس کاراسیوس' با نژادهای مختلف و رنگ های متنوع در مراکز تکثیر و پرورش کشور تولید می شود. 

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار