عناب در طب سنتی ماده غذایی ارزشمندی است که خواص بی شمار آن سبب رفع بیماری ها می شود.
کد خبر: ۵۸۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴ 21 March 2018

به گزارش تابناک : یک پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد برای رفع سرماخوردگیو سرفه‌ باید به مقدار مساوی از ترکیبات آویشن‌ شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی‌، قدومه شیرازی، بارهنگ و عناب‌ را با هم ترکیب کنند.

وی درباره‌ عناب‌ اظهار کرد: عناب‌ طبع‌ معتدل‌ و مرطوب‌ دارد، همچنین‌ حاوی سدیم‌، پتاسیم‌، کربوهیدرات‌، پروتئین، کلسیم‌، منیزیم‌، آهن‌، ویتامین‌ A، C ، B۶، B۱۲ و املاح‌ است‌.

وی بیان کرد: عناب‌ به علت‌ داشتن لعاب‌ زیاد سینه‌ را نرم‌ می‌کند، اگر عناب‌ را با آب‌ یا شیر بجوشانند و سپس‌ آن را میل‌ کنند این محلول‌ خاصیت‌ ملینی‌ پیدا می‌کند. عناب‌ همچنین‌ مدر است‌ و خون را پاکسازی‌ و تصفیه‌ می‌کند.

این محقق‌ و پژوهشگر طب‌ سنتی افزود: عناب ضد سرفه است‌ و درد سینه را برطرف‌ می‌کند، افراد برای رفع‌ سرفه‌، سرماخوردگی‌، خلط‌ و تسکین‌ علائم‌ آسم‌ باید به مقدار مساوی‌ از گیاهانی مانند آویشن‌ شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، قدومه‌ شیرازی‌، بارهنگ‌ و هفت عدد عناب‌ را با هم ترکیب‌ کنند و در طول روز این معجون را میل‌ کنند، اشخاص‌ باید استفاده از این ترکیب‌ را به مدت سه تا هفت روز ادامه بدهند این معجون مانند یک‌ آنتی‌بیوتیک‌ گیاهی‌ عمل‌ می‌کند.

عظمایی‌ تأکید کرد: عناب آرامبخش‌ و خواب‌آور است، جوشانده پوست درخت‌ عناب‌ سبب‌ درمان‌ اسهال‌ می‌شود، برای معالجه و التیام‌ زخم‌ها افراد باید پودر ریشه‌ خشک شده عناب را بر روی‌ محل مورد نظر بپاشند، عناب همچنین‌ تأثیر بسزایی‌ در رفع خستگی‌ دارد.

وی‌ تصریح‌ کرد: جوشانده عناب‌ گرفتگی صدا را برطرف‌ می‌کند، برای این منظور افراد باید ۵۰ تا ۱۰۰ گرم عناب را در یک لیتر آب حرارت ملایم‌ بجوشانند تا حجم آب دو سوم‌ شود، سپس این جوشانده را روزانه سه تا چهار استکان میل کنند عناب دستگاه هاضمه و حافظه را تقویت‌ و کم اشتهایی‌ را برطرف‌ می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی‌ با اشاره به نقش مؤثر عناب در رفع غمگینی‌، گفت: هر گاه افراد احساس غمگینی‌ می‌کنند باید یک فنجان از دم کرده عناب را بنوشند، برای درمان سرطان‌ها نیز اشخاص‌ باید آب عناب را با کاهو میل کنند.

عظمایی‌ اظهار کرد: افراد برای پاکسازی‌ کبد، دستگاه تنفس و تقویت‌ بدن‌ باید ۲۰ عدد عناب را به همراه ۳۰ عدد مویز بی‌ دانه‌، ۳۰ عدد سپستان‌ و ۱۷ گرم گل بنفشه‌ در نیم لیتر آب خیس کنند و بگذارند تا صبح باقی بماند سپس آن را صاف‌ کنند و با ۵۰ گرم شیرخشت‌ و ۵۰ گرم ترنجبین‌ مخلوط‌ کنند تا کاملاً حل شود، در نهایت کمی گلاب به این محلول اضافه و آن را میل کنند.

وی عنوان کرد: میوه عناب سرشار از ویتامین‌ C است، به همین علت موجب تقویت‌ سیستم‌ ایمنی بدن می‌شود، مصرف عناب با زنجبیل‌ تأثیر بسزایی در تقویت دستگاه گوارش دارد، عناب همچنین‌ قند و چربی خون را کنترل می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی‌ افزود: عناب محافظ کبد است، همچنین‌ سبب‌ کاهش‌ چربی کبد نیز می‌شود ،مصرف عناب‌ برای افرادی که دچار بواسیر هستند، مفید است‌. استفاده از عناب همچنین‌ سردردهای ناشی از غلبه‌ صفرا را نیز تسکین می‌دهد برای این منظور افراد باید پنج گرم از هر یک از گیاهان پوست هلیله‌ زرد، هلیله‌ کابلی‌ ( سیاه‌ )، تمبر هندی، عناب‌، گل بنفشه‌، سپستان‌ و تخم خیار را در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه‌ آرام بجوشانند، سپس آن را صاف و روزانه‌ سه استکان میل کنند.

عظمایی‌ تأکید کرد: مصرف عناب‌ با زرشک‌ آبگیری‌ ( زرشک سیاه ) نقش مؤثری‌ در کاهش فشار خون دارد، مبتلایان به سنگ صفرا باید ۵۰ گرم عناب را با ۱۰۰ گرم عرق‌ بیدمشک‌ و ۱۰۰ گرم عرق کاسنی‌ مخلوط‌، سپس آن را صاف و روزانه سه بار هر بار ۲ قاشق‌ غذاخوری‌ از آن را میل کنند. عناب خشک شده خاصیت‌ بیشتری‌ در مقایسه‌ با عناب تر دارد.

وی درباره‌ ضررهای‌ ناشی از مصرف عناب یادآور شد: مصرف عناب در افراد سرد مزاج موجب نفخ‌ و باد شکم می‌شود، بنابراین این اشخاص باید عناب را همراه با عسل یا مویز مصرف کنند.

 

 

 

منبع:بهداشت نیوز

برچسب ها: طب سنتی ، خواص عناب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار