زنان مجلس دهم از ابتدای حضور در پارلمان با نقش آفرینی فعال ضمن انجام وظایف نمایندگی که شامل قانونگذاری و نظارت است با تشکیل فراکسیون های زنان و خانواده اقدامات موثری را برای پیگیری حقوق بانوان جامعه انجام داده اند.
کد خبر: ۵۸۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 24 March 2018

به گزارش تابناک : رکورد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی با کسب 17 کرسی توسط نمایندگان زن در مجلس دهم زده شد و مجلس دهم شاهد حضور بیشترین نمایندگان زن در طول 10 دوره گذشته بوده است.
در ادوار ده‌گانه مجلس شورای اسلامی، میزان حضور زنان نماینده در خانه ملت همواره متغیر بوده است و در مجلس دهم شاهد افزایش شمار زنان در تاریخ مجلس شورای اسلامی هستیم.
فریده ‌اولادقباد، سهیلا جلودارزاده، فاطمه ذوالقدر، سیده فاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، فاطمه سعیدی ، پروانه مافی، طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی نمایندگان تهران در مجلس، سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین، هاجر چنارانی نماینده نیشابور، ناهید تاج الدین نماینده اصفهان، زهرا سعیدی‌ نماینده مبارکه، سکینه الماسی نماینده عسلویه، خدیجه ربیعی نماینده بروجن‌، سمیه محمودی نماینده شهرضا، معصومه آقاپور نماینده شبستر و زهرا ساعی نماینده تبریز 17 نماینده ای هستند که وارد مجلس دهم شدند که اکثر این نمایندگان زن از چهره های اعتدالی هستند.
حضور زنان در مجلس در ادوار مختلف متفاوت بوده است، به طوری که در مجلس نهم شاهد حضور 9 نماینده زن، در مجلس هشتم 8 نماینده زن، در مجلس هفتم 13 نماینده زن، در مجلس ششم 13 نماینده زن، در مجلس پنجم 14 نماینده زن بودیم.
همچنین در مجلس چهارم 9 نماینده زن، در مجالس سوم، دوم و اول نیز هر کدام 4 نماینده زن حضور داشتند که حضور زنان در مجلس دهم به 17 نماینده زن رسید.
فراکسیون زنان در مجلس دهم، به ریاست پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس کار خود را آغاز کرد و در طول دو سالی که از عمر مجلس دهم گذشته وی همچنان ریاست این فراکسیون را بر عهده داشته است.
این فراکسیون از همان ابتدای تشکیل این فراکسیون قدرتمندانه ظاهر شد، آنان از ابتدا جلسات مختلفی را با رییس مجلس شورای اسلامی، معاونت های زنان در دستگاه های مختلف، معاونان رییس جمهوری برگزار کردند.
تلاش برای افزایش حضور زنان در پست‌های مدیریتی، توجه ویژه به موضوع زنان و خانواده در برنامه ششم توسعه و بودجه، توجه به مطالبات جامعه زنان از مهم ترین اقدامات این فراکسیون بوده است.

**فراکسیونی برای خانواده
یکی دیگر از فراکسیون هایی که در راستای توجه به مطالبات زنان و خانواده در مجلس دهم تشکیل شده، فراکسیون خانواده است که این فراکسیون به ریاست پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس تشکیل شده است.
فراکسیون خانواده آبان ماه سال جاری تشکیل شد، این فراکسیون برخلاف فراکسیون زنان مجلس که همگی از خانم ها هستند، از حضور آقایان نیز بهره برده است. 
با ریاست پروانه مافی نماینده تهران به ریاست فراکسیون خانواده مجلس، دو نفر از زنان مجلسی ریاست دو فراکسیون مجلس شورای اسلامی را عهده دار شدند.
فراکسیون خانواده مجلس 55 عضو دارد که 10 نماینده زن و 45 نماینده مرد عضو این فراکسیون هستند.

**حل مشکلات و مطالبات جامعه زنان مهم ترین وظیفه فراکسیون زنان مجلس
پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درمورد فعالیت های این فراکسیون گفت: زنان مجلس دهم سعی کردند حضور پر رنگی در تمامی حوزه ها داشته باشند، افزایش زنان در این دوره از مجلس سطح انتظارات جامعه را بالا برده است وآنان از اعضای فراکسیون زنان مجلس توقعات زیادی دارند که ما باید تلاش کنیم مشکلات قانونی را حل کنیم.
وی افزود: ما از ابتدای مجلس دهم و تشکیل فراکسیون زنان تلاش کردیم با صاحبنظران، کارشناسان و فعالان حوزه زنان جلسات کارشناسی داشته باشیم و این امر انجام شد و هر زمان که نیاز به طرحی بود ما تلاش کردیم آن را به مجلس ارائه کنیم.
وی اضافه کرد: فراکسیون زنان در طول این دو سال به هیچ وجه رویکردهای سیاسی را دخیل نکرده است و ما همدلانه در کنار یکدیگر کار کردیم.
رییس فراکسیون زنان مجلس گفت: ما با حقوقدانان زن، دولتمردان و مسئولان در این دوره ارتباط خوبی داشتیم و با وزیران و معاونان رییس جمهوری دیدار و گفت وگو برای حل مشکلات زنان داشتیم.
سلحشوری افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی با وزارت تعاون و معاونت زنان جهت ارائه طرح اشتغال خانگی زنان، پرداختن به آموزش و مشاوره قبل و حین ازدواج، جلسات مختلف با رییس مجلس، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهم ترین اقدامات در فراکسیون زنان در مجلس دهم بوده است.
وی با بیان این که ارتقای توانمندی زنان مستلزم خودباوری در آنهاست و اعتماد به نفس بالا لازمه موفقیت این قشر در جامعه است، یادآور شد: توانمندی زنان از جمله مولفه‌های مهم در توسعه پایدار است، طبق تحقیقات انجام شده یکی از پایه‌های توانمندی زنان اعتماد به نفس در آنهاست؛ حمایت اجتماعی، عاطفی و خود ارزشمندی موجب توانمندی اقتصادی، جسمی و روانشناختی در زنان می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در جامعه باید به گونه‌ای با زنان رفتار شود که توانمندی آنها روزبه روز افزایش یابد، اگر زنان بتوانند به خودباوری برسند می‌توان در آینده جامعه‌ای توانمند و نسلی قدرتمند را تربیت کرد.
سلحشوری خاطرنشان کرد: اشتغال به زنان استقلال، اختیار و قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد؛ نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد تحصیلات زنان ارتباط مستقیمی با بهداشت و سلامت خانواده دارد.
وی ادامه داد: ما در هنگام انتخاب وزیران، 157 امضا برای حضور زنان در دولت جمع کردیم و آن را تقدیم رییس جمهوری کردیم، این یک سند تاریخی برای مجلس دهم است که آمادگی خود را برای داشتن وزیر زن در کابینه اعلام کرده است و این دولت بود که با آن مخالفت کرد.
وی با یادآوری مهم ترین مصوبات بودجه در حوزه زنان گفت: طبق مصوبه مجلس در تبصره 14 لایحه بودجه در بخش هدفمندی، 230 میلیارد تومان از مصارف هدفمندی جهت بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور اختصاص یافت.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: با تصویب مجلس مقرر شد به منظور تهیه و اجرایی کردن طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی اعتباری به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و با تایید شورای اجتماعی کشور صرف اقدامات اجرایی طرح فوق شود.
رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فراکسیون طرحی را با 67 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس کرده است که بر اساس آن، ازدواج دختران کمتر از 13 و پسران کمتر از 16 سال ممنوع می شود و حداقل سن ازدواج در دختران به 16 و در پسران به 18 برسد.

**توجه به زنان در برنامه ششم توسعه و بودجه 97
فاطمه ذوالقدر نایب رییس فراکسیون زنان مجلس نیز گفت: زنان نقش مهم و فعالی در خانواده دارند از جمله این که باید فرزندان آینده را تربیت و تحویل جامعه دهند، زنان همچنین در جامعه نقش پررنگی دارند که می توانند مشاغل مختلف را بر عهده گیرند، از این رو باید به جایگاه زن در جامعه اهمیت ویژه ای داده شود.
وی اضافه کرد: به طور قطع آینده زنان در تغییر و تحولات اجتماعی سیاسی بسیار روشن خواهد بود و نقش زنان در سرنوشت کشور و حضور در جامعه بیشتر خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را در این دو سال برای حل مشکلات بانوان و تصویب قوانینی در راستای برآوردن مطالبات آنان داشته اند.
ذوالقدر افزود: تمام تلاش فراکسیون زنان این است که قوانین مجلس را به سمتی ببریم که پاسخگوی مطالبات زنان جامعه باشد.
وی به نقش فراکسیون زنان در تصویب مواردی پیرامون حوزه زنان در مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه موضوع زنان و خانواده در اولویت کار فراکسیون زنان مجلس قرار گرفت و در منشور حقوق شهروندی نیز بر این مهم صحه گذاشته شد و اعتلای جامعه در گرو توجه به کانون خانواده به عنوان بنیان اصلی لحاظ شد، همچنین در بودجه 97 توجه ویژه ای به نقش زنان شده است.
وی اضافه کرد: این توجه و تأکید خاص برخاسته از تحولی بود که در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی رخ داده است. تحولی که با خود فردگرایی و انزواطلبی را به همراه داشت که آسیب های اجتماعی را پدیدار ساخت. 

**تمرکز بر موضوعات خانواده و مبارزه با خشونت از مهم ترین اهداف فراکسیون خانواده مجلس
پروانه مافی رییس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: تشکیل این فراکسیون از همان ابتدای تشکیل مجلس دهم مدنظر قرار داشت، این فراکسیون در راستای نیاز به بازنگری در حوزه قوانین، اصلاح یا پیشنهاد طرح‌هایی مرتبط با تحولات فرهنگی و اجتماعی بر اساس تغییر حوزه آسیب‌های خانواده تشکیل شده است.
وی افزود: بی‌شک در سیر تحولات اجتماعی، نهاد خانواده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رکن‌های طراحی آینده یک جامعه دستخوش تغییراتی شده است و نسل‌های جدید تعاریف سنتی و عرفی خانواده را برنمی‌تابند و این هشداری است که باید آن را جدی گرفت. 
نماینده مردم تهران در مجلس اظهارداشت: تمرکز بر موضوعات خانواده و مسائلی چون خشونت در خانواده، کودک آزاری، طلاق، تزلزل خانواده از موارد مهمی است که در این فراکسیون مورد بررسی قرار گرفته است.
مافی یادآور شد: این فراکسیون می‌تواند اتاق فکری تخصص‌گرا و کارآمد برای بهبود بخشی به وضعیت قوانین حوزه خانواده باشد که دانشگاهیان، نخبگان، پژوهشگران و فعالان این حوزه می‌توانند ذیل آن به تسریع تأثیر بخشی آن در آینده نزدیک کمک کنند.
وی تصریح کرد: با شکل گیری فراکسیون خانواده ساز و کاری برای نظارت بر اجرای قوانین و برنامه ها در حوزه مسایل خانواده ایجاد شده است و نظارت از برنامه های جدی فراکسیون باید باشد.
وی ادامه داد: فراکسیون خانواده در جهت فعال کردن مسائل حوزه خانواده و مساعدت به تلاش هایی که در حوزه زنان مغفول مانده ایجاد شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه این فراکسیون به جهت این که از نمایندگان مرد در ترکیب خود استفاده کرده است، امید داریم نظرات و تجربیات کسانی که در حوزه حقوقی و وکالت در قبل از مجلس کار کردند بتواند کمک کند و موثر باشد.
مافی به تلاش های این فراکسیون در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: قراردادهایی را در زمینه مباحث به این حوزه با مرکز پژوهش های مجلس داشتیم، برای مثال در حوزه خانواده زنی که شاغل است که فعالیت های شغلی و همسری را انجام می دهد نیاز بود که یک الگوی مناسب غیر از آنچه هم اکنون وجود دارد طراحی شود، این موضوع هم به تحکیم خانواده کمک می کند و هم زن را زیر فشارهای چند جانبه قرار نمی دهد.
وی اظهارداشت: از این رو ما الگوی بومی اشتغال زنان را مطرح کردیم که این موضوع هم اکنون در حال بررسی بین فراکسیون خانواده و مرکز پژوهش های مجلس است.
وی تصریح کرد: پنج مورد پژوهش دیگر در فراکسیون خانواده مجلس در دست اقدام است که این پژوهش ها مربوط به حوزه های اجتماعی است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما تلاش داریم در فراکسیون خانواده مجلس، تغییراتی را در قانون حمایت از خانواده که از قوانین قدیمی است و نیاز به بازنگری دارد، اعمال کنیم.
مافی گفت: تلاش داریم مدل هایی را برای خانواده طراحی کنیم که الگوی توسعه باشد و بتواند این مدل ها در جامعه امروز ما اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین فراکسیون خانواده مجلس، کارگروه هایی در خصوص سیاست گذاری برای مباحث عمده موضوعات خانواده طراحی کرده که از نظرات شخصیت های علمی دانشگاهی در این کارگروه ها استفاده می کنیم.

**حضور زنان در مجلس همانند آقایان برای پیگیری مطالبات جامعه زنان، پدیده خوب و مبارکی است
سید مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رییسه فراکسیون خانواده مجلس با تاکید بر این که بنیان خانواده در نظام حکومتی ما بسیار مهم است، گفت: خانواده ها واحدهای کوچکی از اجتماع هستند که اگر در مسیر درستی طی مسیر کنند نهایتا جامعه سالم و پویائی خواهیم داشت.
وی افزود: با توجه به شرائط جوامع گوناگون و وضعیت سیال فرهنگی ، نهاد خانواده از نظر استحکام و سلامت بنیان ، بسیار مهم است و از این جهت حفظ و حراست از این واحدهای اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی اضافه کرد: برای حفظ کیان خانواده و ارتقای این واحد اجتماعی و انسجام این واحد باید تلاش زیادی صورت گیرد که تشکیل فراکسیون خانواده مجلس در این راستا بوده است. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره حضور و نقش زنان در مجلس دهم اظهارداشت: حضور زنان در مجلس همانند مردان برای پیگیری مطالبات جامعه زنان، پدیده خوب و مبارکی است، با توجه به این که بخشی از جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند ، حضور و نقش بانوان در مجلس می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار