در جلسه غیرعلنی یکشنبه مجلس محمدجواد ظریف، مسعود کرباسیان؛علی شمخانی و سیدعباس عراقچی گزارشی از مذاکرات با اروپا و الحاق به FATF ارائه کردند و 11 نماینده مجلس نیز دیدگاه هایشان را گفتند.
کد خبر: ۶۰۸۴۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 20 May 2018

به گزارش تابناک : روز یکشنبه نمایندگان میزبان چند تن از وزرا به همراه دبیر شورای امنیت ملی بودند. موضوع جلسه هم مذاکرات با اروپا و الحاق به FATF بود. در جلسه غیرعلنی امروز مجلس محمدجواد ظریف، مسعود کرباسیان؛علی شمخانی و سیدعباس عراقچی گزارشی از مذاکرات با اروپا و الحاق به FATF ارائه کردند و 11 نماینده مجلس نیز دیدگاه هایشان را گفتند.

بهروز نعمتی گفت: در این جلسه ظریف و عراقچی گزارشی از آغاز مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها به نمایندگان ارائه کردند. سخنگوی هیات رئیسه مجلس افزود: در جلسه غیرعلنی امروز، درباره ضمانت‌هایی که باید پس از خروج آمریکا از برجام توسط اروپایی‌ها ارائه شود، مباحثی مطرح شد، البته این موارد همچنان در حال مذاکره است و هیچ موضوعی قطعی و نهایی نیست. سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: خواست نمایندگان مجلس بر حفظ منافع ملی و ایستادن بر مواضع ملت و توصیه‌های مقام معظم رهبری است که در این باره نیز 11 نفر از نمایندگان در جلسه غیر علنی مجلس سخنرانی کردند. نعمتی اظهار داشت: لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز در جلسه امروز مطرح شد، این موضوع مطرح است که آیا تصویب این لوایح به معنای الحاق به FATF است یا خیر که در این رابطه آقای شمخانی به طور رسمی اعلام کرد که اصلا بحث FATF در این میان مطرح نیست و این دو موضوعی که امروز در مجلس مطرح است مربوط به مسائل داخلی است.
وی گفت: هرکدام از لوایح سه گانه به صورت مستقل در دست بررسی است و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در نشست امروز چندین بار به صراحت اعلام کرد که این موارد اصلا ربطی به گروه اقدام مالی (FATF) ندارد و ما ورود نکرده‌ایم، اما به نظر من ممکن است این موارد به نوعی مرتبط باشند. وی ادامه داد: تصور ما این است که این لوایح جزو 46 الزام FATF است و مردم باید این موضوع را بدانند، ما هم باید تلاش کنیم تا منافع ملی را درنظر بگیریم ضمن اینکه ممکن است برخی با ما دشمنی کنند که آن هم طبیعی است.

شمخانی: ما امروز آمده بودیم زمینه را برای تصویب لوایح چهارقلو فراهم کنیم
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم  شاهین‌شهر ینز در خصوص این جله غیر علنی گفت: ما در این نشست متوجه شدیم که برخی مقامات امنیتی ما حتی الفبای پیوستن به کنوانسیون‌هایی همچون کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و تعهداتی که متأسفانه دولت در این باره داده را بلد نیستند که این موضوع جای تأسف دارد و نگرانی همه ما را دوچندان کرد. حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: مطالبی که آقای شمخانی در این جلسه مطرح کرد بدون مطالعه و غیرکارشناسی بود و مشخص بود که بر موضوع اشراف کامل ندارد.

وی افزود: آقای شمخانی عنوان کرد که بنای ما بر این بود تا بتوانیم موضوع تصویب لوایح چهارقلو را به تصویب برسانیم اما جلسه به سمت بررسی برجام رفت و ناراضی بود که چرا چنین شده و آمده بود که به نفع طرفداران الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم صحبت کند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: آقای ظریف و آقای عراقچی در این نشست محورهای 9گانه‌ای را همچون حفظ و تعمیق روابط اقتصادی، لزوم تداوم فروش نفت و گاز، تعاملات بانکی، حمل و نقل، تأمین امنیت صادرات، بحث بیمه، سرمایه‌گذاری بیشتر اروپا در ایران، حمایت از فعالان اقتصادی و تکمیل‌ یادداشت‌های پیشتر برای اجرا را بیان کردند و گفتند که ما در مذاکرات با اروپایی‌ها به دنبال تحقق این محورهای 9گانه هستیم.

وی افزود: مسئله این است که موارد فوق‌الذکر همان مطالبی است که در برجام وجود داشته و حرف جدیدی نیست و اینکه ما با اروپایی‌ها در خصوص همان مفادی که در برجام قبلاً توافق شده و بازهم بخواهیم با اروپایی‌ها مجدد بر سر آنها مذاکره کنیم، یک بازنگری در برجام است و این برخلاف سیاست‌های کلی نظام است. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در این جلسه فراکسیون مجلس نیز در ارتباط با برجام و FATF نکاتی را مطرح کردند که فراکسیون‌های امید و مستقلان از فواید برجام و FATF نکاتی را مطرح و از آن حمایت کردند و دو نفر از فراکسیون نمایندگان ولایی نیز نکاتی را در مورد ضررها و زیان‌هایی که از برجام و FATF نصیب کشورمان می‌شود نکاتی را مطرح کردند.

 

 

منبع : ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار