یک فوق تخصص غدد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شرایط روزه‌داری برای مبتلایان به دیابت را تشریح كرد.
کد خبر: ۶۱۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶ 31 May 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا:محمدحسین دباغ‌منش، فوق تخصص عدد دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، ۱۰ خردادماه با اشاره به اینكه اغلب مراجعه كنندگان مبتلا به دیابت، به روزه‌داری علاقه‌مند هستند و بر انجام این عمل عبادی اصرار می ورزند، بیماری دیابت را به دو نوع یک و دو تقسیم كرد و گفت: در دیابت نوع اول كه در صورت روزه‌داری احتمال افت شدید قندخون برای آبیمار وجود دارد، به انجام روزه‌داری توصیه نمی‌شود.
وی، بیماران دیابتی نوع دوم را نیز از نظر امکان روزه‌داری به دو گروه تقسیم كرد و افزود: برای بیماران دیابتی نوع دوم كه با مصرف قرص‌های تنظیم‌كننده قند خون تحت درمان هستند، پزشک می‌تواند با مدیریت و زمان‌بندی مصرف قرص‌ها در دو نوبت سحر و افطار، امکان روزه‌داری را برای بیمار فراهم آورد.
این فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: برخی داروها را می‌توان به شكلی با داروهای دیگرجایگزین كرد که امكان روزه‌داری برای برخی افراد مبتلا به دیایت نوع دوم ایجاد شود و فرد بتواند در وعده‌های افطار و سحر با مصرف قرص‌های تنظیم‌ كننده قند خون، این عمل عبادی را انجام‌ دهند.
دباغ منش گفت: در افرادی كه انسولین را همراه با قرص های خوراكی تزریقی استفاده می كنند، به علت افت شدید قند خون، روزه داری توصیه نمی شود.
وی به بیماران مبتلا به دیابت توصیه كرد تا در زمینه روزه‌داری با پزشك خود مشورت كنند و با مهم برشمردن شیوه تغذیه در ماه مبارك رمضان، اضافه کرد: افطار را می‌توان در حجم كوچك میل كرد و پس از مدتی، شام خورد تا از بالا رفتن یك باره قند خون خودداری شود.
توصیه دیگر این فوق تخصص غدد به بیماران مبتلا به دیابت، پرهیز از مصرف قندهای ساده و شیرینی‌ها در هنگام افطار و سحر و گرایش به مصرف قندهای طبیعی مثل خرما، توت و مویز بود.
این فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشكی شیراز یادآور شد: مبتلایان به دیابت در صورت افت قند خون به میزان كمتر از ۷۰ نباید به روزه‌داری ادامه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار