مدیر‌کل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: تعرفه ثبت‌نام کارت هوشمند ملی در سراسر خراسان رضوی از طریق دفاتر پیشخوان یکسان است.
کد خبر: ۶۱۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ 12 June 2018

به گزارش تابناک : سیدحسن نیری مدیرکل ثبت احوال خراسان‌رضوی، در ارتباط با مزایای کارت هوشمند ملی و تعرفه‌های موجود برای دریافت این کارت و همچنین در مورد دغدغه‌های ایجاد شده در این حوزه توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی چه برنامه‌هایی به ویژدر حوزه توسعه شهر الکترونیک دارد؟

نیری: در اواسط سال طرحی اجرا می‌شود که توسط آن بسیاری از امور با کارت هوشمند ملی انجام می‌شود و با اجرا شدن این طرح کسی نمی‌تواند بدون کارت هوشمند ملی از خدمات اجتماعی و اقتصادی استان بهره‌مند شود، مسئولان با این امر قصد بر پیشرفت سطح تکنولوژی در شهر را دارند.

در صورت بروز اتفاقاتی چون مفقود شدن، شکستن و یا سوختن کارت هوشمند ملی، باید چه اقداماتی برای دستیابی مجدد آن انجام داد؟

نیری: شهروندانی که کارت هوشمند ملی آنها دچار مشکلاتی اعم از مفقود شدن، سوختن، شکستن و نظایر آن می‌شود می‌توانند مانند شرایط قبل عمل کنند، به عبارتی مجدداً برای کارت خود به ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست المثنی می‌دهند، پس از آن عملیات مربوطه را انجام داده و کارت هوشمند ملی خود را دریافت کنند.

چه تعرفه‌هایی برای کارت هوشمند ملی در نظر گرفته شده است؟

نیری: برای تهیه کارت هوشمند ملی در تمامی استان یک تعرفه اعلام شده است، مبلغ ثبت‌نام برای دریافت این کارت 20 هزار تومان بوده که البته اینترنتی نیز انجام می‌پذیرد، به عبارتی این مبلغ به صورت کارت به کارت و الکترونیکی دریافت می‌شود، کارت هوشمند ملی به دفاتر پیشخوان واگذار شده و باید برای این امور به این محل مراجعه کرد.

ثبت‌نام اولیه توسط دفاتر پیشخوان انجام شده که امور آنها برابر با مصوبه‌های کارگروه است، طبق قانون نیز برای دفاتر پیشخوان، اداره ثبت احوال و پست حق‌الزحمه در نظر گرفته شده که تکمیل ثبت نام کارت هوشمند ملی توسط آنها حداکثر 9 هزار تومان است، البته این مبلغ در برخی مواقع هزار تا 2 هزار تومان کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال انجام عملیات در مشهد 8 هزار تومان، در شهرستان‌ها 7 هزار تومان و پست نیز 9 هزار تومان است، این مرحله شامل اسکن، عکس چهره، اثر انگشت و نظایر آن می‌شود که مسئولان مربوطه برای اجرای آن در دسترس مردم قرار دارند، پس از تکمیل این مرحله، کارت هوشمند ملی به سازمان تحویل داده می‌شود.

پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی توسط شخص شهروندان نیز می‌تواند انجام پذیرد و نیازی به پرداخت وجه نیست، اما برخی از مردم به دلیل عدم دستیابی به اینترنت به دفاتر پیشخوان و پستی و با کافی‌نت‌ها مراجعه می‌کنند و در این مرحله نیز 5 هزار تومان پرداخت می‌کنند.

بنابراین هزینه دریافت کارت هوشمند ملی با سپردن از صفر تا صد امور به مکلف‌های این کار تنها 36 هزار تومان می‌شود و در غیر این صورت با انجام برخی از مراحل توسط شخص شهروندان، هزینه‌های دریافت این کارت کاهش می‌یابد، مسئولان نیز به دنبال ارائه خدمات جهت تسهیل امور عموم هستند.

کارت هوشمند ملی وسیله‌ای الکترونیکی و جدید بوده و سازمان ثبت احوال به عنوان بستری برای کار شناخته شده است، در صورت عدم همکاری توسط سایر سازمان‌ها و فراهم نساختن بستر کاری بهره برداری کامل از این کار امکان پذیر نمی‌شود، در حال حاضر زیر ساخت مربوطه فراهم شده و برای ادامه آن باید سایر سازمان‌ها نیز مشارکت کنند.

همکاری سایر سازمان‌ها سبب مرتبط شدن سیستم‌های اداره کل ثبت احوال استان با آنها می‌شود که پس از آن می‌توانند از کارخانجات استفاده کنند، زمان همکاری آنها با این سازمان تعیین کننده تاریخ ارسال کارت هوشمند ملی می‌شود و در صورت وقفه انداختن این مورد، ارسال کارت هوشمند به تعویق می‌افتد.

در حال حاضر سازمان ثبت احوال آماده آغاز طرح جدید بوده و در صورت همکاری سایر دستگاه‌ها می‌توان این پروژه را اجرا کرد و امور مختلف نظیر بیمه خدمات آموزشی، بهداشتی و نظایر آن را به سرعت انجام داد.

اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی چه دغدغه‌هایی در اجرای طرح جدید دارد؟

نیری: یکی از نکات قابل توجه در به کار بردن تکنولوژی در بسیاری از امور استقبال مردم است، طرح ارائه کارت هوشمند ملی حدود چهار سال در حال اجرا بوده و تاکنون تنها 66 درصد شهروندان اقدام کردند، هنوز 34 درصد از واجدان شرایط، کارت هوشمند ملی خود را اخذ نکردند.

در صورت اجباری بودن این امر، تعداد متقاضیان افزایش یافته و فشار بسیاری بر مسئولان وارد می‌شود، باید این طرح پس از ارائه کارت هوشمند ملی حداقل 95 درصد از مردم اجرایی شود، در واقع باید حداقل 29 درصد از تعداد باقیمانده واجدان شرایط کارت هوشمند ملی، اقدامات مربوطه را انجام دهند.

با توجه به گفته‌های شما، آیا اجرایی شدن این طرح هنوز قطعی نیست؟

نیری: اجرا شدن این پروژه به استقبال عموم بستگی دارد، درخواست مسئولان از شهروندان، مراجعه هرچه سریع‌تر به مراکز جهت دریافت کارت خود است. عدم دریافت کارت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به عدم مشاهده پیامک‌های آماده بودن کارت آنها اشاره کرد، همچنین برخی مواقع کارت هوشمند ملی صادر شده اما به دست آنها نرسیده است، در صورت علاقه به شهر الکترونیک، شهروندان برای دریافت کارت هوشمند ملی خود اقدام کنند.

 

 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار