رییس سازمان آرامستان‌های شهر یزد با تاكيد بر مرمت و بازسازي آرامستان‌هاي قديمي شهر از جمله قبرستان جوی هرهر، گفت: برنامه‌هاي عمراني و مرمتي اين آرامستان واقع در بافت تاريخي شهر يزد پس از اخذ سند براي آن، طراحي و عملياتي خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 26 June 2018

آرامستان قديمي «جوی هرهر» در محله‌ای به همین نام در حاشیه خیابان مهدی(عج) شهر يزد واقع شده و به دلیل واقع شدن در مسیر گردشگری بافت تاریخی يزد در معرض ديد بسياري از گردشگران اين استان قرار دارد.

با اين وجود اين آرامستان قديمي به دلیل بی‌توجهی مسئولان و به رغم قرار گرفتن در مركز شهر يزد از مظلوم‌ترین مزارهای شهر محسوب مي‌شود.

اين وضعيت در حالي است كه در آرامستان مذكور، بزرگان زیادی مانند پهلوان بزرگ یزدی، آخوند کرباسی و همسر اشرف آهنگر که از جایگاه معنوی بالايي در بين يزدي‌ها برخوردار است و داستان وي نيز در كتاب مفاتيح‌الجنان شيخ عباس قمي ذكر شده است، آراميده‌اند.

البته چنين وضعيتي را در مورد ديگر آرامستان‌هاي قديمي شهر مانند آرامستان‌هاي سيدصحرا، نعيم‌آباد و كوچه‌ بيوك و غيره نيز شاهد هستيم.

«علی زارع» رییس سازمان آرامستان‌های شهرداری یزد با اشاره به اهمیت توجه به آرمستان‌های قدیمی شهر یزد، گفت: این اماکن به دلیل جایگاه خاص اجتماعی باید مورد مرمت و بازسازی قرار گیرند.

وی ادامه داد: آرامستان‌هایی مانند جوی هرهر و سیدصحرا به دلیل قدمت بالايي كه دارند، اكنون متروکه محسوب می‌شوند ولي در واقع آرامگاه بزرگان زیادی از استان هستند.

این مسئول در مورد ساماندهی این مجموعه آرامستان‌ها نيز بیان کرد: برخی از این آرامستان‌ها به صورت هیات امنائي مديريت مي‌شوند و برخي دیگر داراي متولی هستند اما آرامستان جوی هرهر در حال حاضر فاقد متولی است و توسط افراد محلی حفاظت می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تاکنون شهرداری بودجه و اعتباری جهت ساماندهی مجموعه جوی هرهر تخصیص نداده و در مرحله رایزنی جذب اعتبار براي اين منظور هستیم.

زارع با بيان اين كه قبرستان جوی هرهر هنوز تحت تملک شهرداری نیست، تصریح کرد: پس از اخذ سند براي قبرستان مذكور از اداره ثبت اسناد و املاك، طرحی برای انجام برنامه‌های عمرانی براي آن ارائه خواهد شد.

رییس سازمان آرامستان‌های يزد تاکید کرد: البته تامین اعتبار عمرانی این طرح‌ها نیز لازمه اجرای آنهاست و قطعاً با هماهنگي مشاوران اجرايي خواهند شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار