کد خبر: ۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳ 19 February 2015

جان به لب شديم تا بالاخره رديف بودجه حاشيه شهر از بيراهه به راه آمد و در نقطه صفر اميدواري قرار گرفت. در طول هفته هايي که لايحه بودجه در کميسيون تلفيق بررسي مي شد، براي حاشيه شهر مشهد بيم و اميدهاي فراواني وجود داشت؛ حاشيه اي که براي ساماندهي اش در روايات مختلف از 500 تا 6 هزار ميليارد تومان اعتبار سخن به ميان آمده و هر روز کلاف سردرگمي اش پيچيده تر مي شد.

از وعده اجابت نشده دولت در مورد گنجاندن رديف بودجه مستقل براي حاشيه شهر مشهد در لايحه بودجه سال آينده گرفته تا حواله کرد تصويب اين رديف در سازمان مديريت و برنامه ريزي و سرانجام، رديف گرفتن اين بودجه در کميسيون تلفيق، آن هم چند روز بعد از پايان بررسي لايحه بودجه در اين کميسيون، همه و همه باعث التهابي شده بود که بيم بي سرانجامي اين رديف بودجه را بيشتر و بيشتر مي کرد. با اين حال در اولين خان خوشبختي، رديف بودجه حاشيه شهر فعلا از خان کميسيون تلفيق عبور کرده است.

در اين بين اما با مواردي ديگر، البته شريک تراشي براي رديف بودجه حاشيه شهر مشهد به خودي خود اقدام بدي نيست اما ناخواسته براي مشهدي ها تجربه ناخوشايندي را تداعي مي کند و آن هم حکايت رديف بودجه پرطمطراق زيارت است؛ بودجه اي که اول قرار بود هزار ميليارد تومان باشد و طي 5 سال براي توسعه زيارت در مشهد اختصاص يابد اما 30 شريک ديگر نيز پيدا کرد و در نهايت با گذشت 5 سال، اعتباري که به مشهد داده شده هنوز به 170 ميليارد تومان نرسيده است. تجربه بسياري از رديف ها نشان مي دهد که در برنامه بودجه ريزي دولت، حتي رديف هاي تصريح شده و پايدار نيز در سال هاي کم پولي دولت، به تيغ حذف دچار شده اند که نمونه آن را مي توان در اعتبارات برخي موسسات کشوري ديني و امور خيريه در سال آينده ذکر کرد. بنابراين نمايندگان مشهد بايد براي سال هاي آينده با نگاهي افزايشي و نه صرفا ماندگاري، به اين رديف نگاه کنند، ضمن اينکه بايد از شعبه شعبه شدن اين بودجه با عناويني که به احتمال زياد بعد از تصويب از گوشه و کنار پيدا خواهد شد نيز جلوگيري کنند. در اين بين هر کدام از نمايندگان مجلس را که به گفت وگو بگيريم، همه از ارادتشان به مشهد به عنوان افتخاري بزرگ ياد مي کنند. اما رسيدن به اجماع و تصويب نهايي اين است که بودجه عيار خالص تري از همراهي مجلسي ها با پايتخت معنوي ايران را آشکار مي سازد، به ويژه اينکه همه موکلان ملت بر اين قضيه اذعان دارند که حاشيه شهر مشهد به هيچ عنوان برازنده نام و آوازه اين شهر نيست. طبق برآوردها، از 61 ميليارد تومان رديف تصويبي در کميسيون تلفيق براي ساماندهي حاشيه شهر ۳ کلانشهر مذهبي مشهد، قم و شيراز، ۴۴ ميليارد تومان سهم مشهد است. بي ترديد اين بودجه در سايه همگرايي ميان نمايندگان مشهد در کميسيون تلفيق و رسانه ها محقق شده و در مرحله بعدي نيز بايد با همت نمايندگان مجلس براي تصويب نهايي اين بودجه در صحن علني مجلس محقق شود، ضمن اينکه روزنامه خراسان نيز به عنوان پرچم دار پيگيري اين ماجرا خود را ملزم به حمايت رسانه اي از همه دلسوزان و همراه کردن ساير نمايندگان براي تصويب نهايي اين بودجه مي داند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار