رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد:
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: 173 دانشمند ایرانی از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در زمره دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار گرفتند.
کد خبر: ۶۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 15 July 2015
به گزارش تابناک یزددکتر محمد‌جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به تاثیر بسیار نخبگان در رشد علمی کشور گفت: نخبگان علمی مهمترین عامل رشد و توسعه‌ی نظامی علمی هستند به‌ همین دلیل شناسایی و یافتن آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور‌های پیشرفته از نظر علمی، برای جذب نخبگان از سراسر دنیا انجام می‌شود به همین دلیل این کشور‌ها به بزرگترین مقصد مهاجران نخبه تبدیل شده‌اند.

دکتر دهقانی با عنوان این مطلب که پایگاه علمی ICI فهرستی از دانشمندان یک درصد برتر دنیا را فراهم آورده است، تصریح کرد: مبتنی بر اصول علم سنجی می‌توان پژوهشگران 20 درصد برتر دنیا را در زمره نخبگان برتر علمی قرار داد. در حقیقت بیست درصد از محققان و نخبگان برتر دنیا شصت و شش درصد از علم دنیا را تولید کرده‌اند و همچنان هم در حال دریافت هشتاد و پنج درصد از استناد‌های دینی هستند.

سرپرست پایگاه استنادی وزارت علوم افزود: تعداد استناد‌های صورت گرفته شاخص انتخاب پژوهشگران برتر از طرف سایر پژوهشگران است به همین دلیل پژوهشگرانی که قابلیت دست‌یابی به بالاترین سطوح اعتبار بین‌المللی را داشته‌اند در رده دانشمندان یک درصد و دو درصد جهان قرار گرفته‌اند.

وی با اذعان به اینکه پایگاه استنادی پردازش‌های مختلفی را بر روی طلایه‌داران ICI انجام داده‌ است، گفت: 173 نفر در زمره دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اند که پس از علوم پایه، علوم پزشکی دارای بیشترین تعداد دانشمندان آن هم به اندازه‌ی 21.4 درصد است.

دهقانی ادامه داد: دانشمندان علوم فنی و مهندسی در رتبه سوم هستند و 21 درصد نخبگان تاثیر‌گذار در این گروه جای دارند. همچنین علوم کشاورزی 6.4 درصد و تنها 6 درصد از این نخبگان مربوط به حوزه علوم اجتماعی و انسانی است.

سرپرست پایگاه استنادی خاطرنشان کرد: در حوزه علوم کشاورزی دانشگاه تهران دارای بیشترین تعداد نخبه بوده اما در حوزه‌های فنی و مهندسی دانشگاه شریف، تهران، صنعتی اصفهان، امیرکبیر، انوشیروانی بابل، صنعتی شیراز و علم و صنعت تهران بیشترین تعداد نخبگان کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار