اکران عید فطر سینماهای ایران در حالی آغاز شده است که ۱۶سالن ۵ مجتمع سینمایی مشهد با اکران فیلم‌هایی چون «گینس»، «عصر یخبندان»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» و «نهنگ عنبر»، با فروش ۴۰۰میلیون تومان، ماه مبارک رمضان خوبی را پشت سر گذاشتند.
کد خبر: ۶۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 17 July 2015
اکران عید فطر سینماهای ایران در حالی آغاز شده است که ۱۶سالن ۵ مجتمع سینمایی مشهد با اکران فیلم‌هایی چون «گینس»، «عصر یخبندان»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» و «نهنگ عنبر»، با فروش ۴۰۰میلیون تومان، ماه مبارک رمضان خوبی را پشت سر گذاشتند. به طورحتم با اضافه‌شدن دو فیلم سینمایی «رستاخیز» و «خداحافظی طولانی» به فیلم‌های «گینس»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» و «عصر یخبندان» از روز گذشته ۲۴ تیرماه می‌توان روزهای پر شور و حالی را برای سینماهای کشور به خصوص شهرمان پیش‌بینی کرد. همچنین بعد از ماه رمضان طرح اکران اذان تا اذان به پایان می‌رسد و وضعیت اکران به حالت عادی باز خواهد گشت.

در این نوشتار نگاهی گذرا به تازه‌واردهای سینماهای شهرمان داریم؛

جدی‌ترین نقشی که سعید آقاخانی بازی کرد

فیلم «خداحافظی طولانی» نهمین فیلم فرزاد موتمن با بازی سعید آقاخانی که به تعبیر خودش جدی‌ترین نقش ‌اوست ، به اکران عمومی درآمده است. «خداحافظی طولانی» عاشقانه‌ای در فضای کارگری و صنعتی‌ است و ماجرای مردی‌ را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به‌عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی‌است و برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند. در این فیلم سعید آقا خانی، ساره بیات و میترا حجار و نادر فلاح بازی می‌کنند.

«خداحافظی طولانی» که ابتدا «دلم را به خاک می‌سپارم» نام داشت، در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و جشنواره بوسان کره حضور داشته است. این فیلم در بخش مسابقه سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در ۸ بخش، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. «خداحافظی طولانی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی سعید آقا خانی و بهترین طراحی لباس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر سی و سوم را به دست آورد.

۱۴ سال زیر باران‌های دمشق

فیلم «روز رستاخیز» (به انگلیسی: He Who Said No، به معنای (کسی که نه گفت) اثری تاریخی مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال۱۳۸۹ ایران است.

این فیلم در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین گشت.

مطالعات فیلم از اواسط تولید «دوئل» فیلم قبلی درویش در سال ۱۳۸۱ آغاز شد. پس از یک سال پیش‌تولید از شانزدهم بهمن ۱۳۸۸ هم‌زمان با اربعین حسینی فیلم‌برداری فیلم در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت‌سر گذاشتن بیش از ۲۵۰جلسه فیلم‌برداری در شهرهایی چون بم و شهداد کرمان، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، فومن و تهران در تاریخ ۱۲دی‌ماه ۱۳۸۹ فیلم‌برداری آن به پایان رسید.

«روز رستاخیز» از ۲۴ بازیگر مانند آرش آصفی، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، بابک حمیدیان، بهنام تشکر، انوشیروان ارجمند، میرطاهر مظلومی، مهتاب کرامتی، پرویز پورحسینی، شقایق فراهانی و لیلا بلوکات که نقش‌های پیش‌برنده را به عهده دارند بهره برده و حدود ۴۰ بازیگر دیگر و هفت بازیگر زن و مرد میهمان، مقابل دوربین حسین جعفریان مدیر فیلم‌بردار رفته‌اند. در این فیلم حماسی بازیگرانی از عراق، کویت، لبنان، و سوریه بازی کرده‌اند. این فیلم از تکنیک‌های برتر جلوه‌های ویژه تصویری CGI بهره می‌برد و با پرده عریض اسکوپ و بهره‌مندی از صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.احمدرضا درویش، کارگردان فیلم با اشاره به اینکه ساخت روز رستاخیز شانس بزرگ زندگی او بوده است، گفت: برای ساخت روز رستاخیز ۱۴ سال پیش زیر باران‌های دمشق عهد بسته بودم.

حواشی اکران فیلم «رستاخیز» و مخالفت‌های غیررسمی با اکران این فیلم باعث شد که مراسم افتتاحیه این فیلم نیز تحت تاثیر قرار بگیرد؛ تا جایی‌که دقایقی از نمایش فیلم متوقف شد و احمدرضا درویش که ترجیح می‌داد درباره حواشی سخنی نگوید، بالاخره سکوتش را در حاشیه این مراسم شکست.

وی همچنین درباره انتقاد‌هایی که نسبت به نحوه شهادت حضرت علی اصغر(ع) در فیلم مطرح می‌شود، هم گفت: متوجه شدیم آنچه در نسخه اولیه فیلم نمایش داده شده، اشتباه بوده و خون حضرت علی اصغر(ع) به آسمان پاشیده می‌شود که این را در نسخه جدید اصلاح کردیم. ۱۸ایراد از فیلم «رستاخیز» گرفته شده که همه‌ آن‌ها قابل حل بود و این نسخه هیچ مشکلی برای اکران ندارد.

برداشتی آزاد از سه حکایت مولانا

فیلم سینمایی «فردا» از جدیدترین آثار اکران عید فطر است که در طرح هنر و تجربه در سینما هویزه مشهد به روی پرده می‌رود.

این فیلم به کارگردانی مشترک مهدی پاکدل و ایمان افشاریان، برداشتی آزاد از سه حکایت مولاناست که داستان دختر عکاسی را روایت می‌کند. در فیلم «فردا» صادق صفایی، علی دهکردی، امیررضا دلاوری، مجید آقاکریمی، سوده شرحی، محمدرضا علیمردانی، علیرضا شجاع نوری و ستاره اسکندری بازی می‌کنند.

این فیلم در بیستمین جشنواره فیلم ژنو به نمایش درآمده و نسبت به نسخه‌ای که در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر اکران شده، ۱۲دقیقه کوتاه‌تر شده است.

مهدی پاکدل علاوه بر بازیگری در تلویزیون، تئاتر و سینما، چند فیلم کوتاه نیز ساخته است که موفقیت‌هایی به همراه داشته است. ایمان افشاریان نیز در بازیگری، نویسندگی، کارگردانی تئاتر و ساخت چند تله فیلم تلویزیونی فعالیت داشته است. سرمایه‌گذاری فیلم «فردا» بر عهده احسان دلاویز بوده است.

درام عاشقانه بر بستر مسائل اجتماعی

فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به زودی جایگزین اکران «نهنگ عنبر» خواهد شد. این فیلم، ششمین ساخته علیرضا رئیسیان، فیلم‌ساز باسابقه سینمای ایران، سال گذشته در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. «دوران عاشقی» درام عاشقانه و خانوادگی بر بستر مسائل روز اجتماعی با بازی لیلا حاتمی، فرهاد اصلانی و شهاب حسینی است. به گفته علیرضا رئیسیان این فیلم قوی‌ترین بیان سینمایی‌اش است؛ هم از لحاظ نوع روایت، هم از نوع میزانسن و بازی‌ها و کارگردانی. فیلم قبلی علیرضا رئیسیان به‌نام «چهل سالگی»، سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است.لیلا حاتمی در فیلم‌های «ایستگاه متروک» و «چهل سالگی» با علیرضا رئیسیان همکاری داشته است. طرح اولیه دوران عاشقی توسط رویا محقق که اولین کار سینمایی‌اش است، نوشته شده است. نقش فرهاد اصلانی در فیلم «دوران عاشقی» یک شخصیت خاصی است که به گفته علیرضا رئیسیان برای اولین بار چنین نقشی را در سینمای ایران خواهیم دید.

هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست

فیلم «مزار شریف» چهارمین ساخته سینمایی عبدالحسن برزیده بعد از ۱۱سال دوری از سینماست که در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم ماجرای حمله طالبان به کنسول‌گری ایران و کشتار دیپلمات‌های ایرانی را در ۱۷مرداد۱۳۷۷ در شهر مزار شریف، طبق روایت تنها شاهد ماجرا به تصویر می‌کشد. در این حادثه ۸ نفر از دیپلمات‌های ایرانی کشته میشوند و تنها مدد شاهسون، بازمانده این حادثه است که جان سالم به در می‌برد و راهی سفری طولانی با پای پیاده میشود.در این فیلم که با شعار «هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست» ساخته شده، حسین یاری، مسعود رایگان، مهتاب کرامتی، عمار تفتی و چند بازیگر افغانی بازی می‌کنند.در ابتدا قرار بود فرهاد اصلانی به جای مسعود رایگان در این فیلم بازی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار