به بهانه خسوف 5 مرداد؛
زنان ابرکوهی معتقد بودند واقعه خسوف نشانه دل‌درد داشتن ماه است و برای بهبود آن داروی گیاهی تهیه می‌کردند.
کد خبر: ۶۳۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵ 27 July 2018

شامگاه جمعه 5 مردادماه سال 97، طولانی‌ترین خسوف(ماه‌گرفتگی) قرن 21 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و زیباترین رویدادهای نجومی جهان، رقم می‌خورد که در ایران نیز قابل‌رؤیت است.

در همین راستا خالی از لطف نیست که یکی از آداب‌ورسوم مردم ابرکوه هنگام وقوع ماه‌گرفتگی را از زبان محقق و پژوهشگر جوان ابرکوهی بشنویم.

حامد اکرمی اظهار کرد: در قدیم مردم ابرکوه به‌ویژه زنان این سرزمین کهن، معتقد بودند علت وقوع خسوف، یک نوع بیماری شبیه به دل‌درد است که برای ماه اتفاق می‌افتد.

اکرمی تصریح کرد: با توجه به اینکه زنان ابرکوهی برای بهبودی دل‌درد به فرزندان و اطرافیان خود داروی گیاهی «رازیانه» همراه با قند و آب می‌دادند، از همین روی داروی بهبودی ماه را نیز همین دارو می‌دانستند.

وی ادامه داد: بانوان قدیمی هاون‌های بزرگ سنگی(جوقَن) را پر از رازیانه و قند می‌کردند و در حین کوبیدن این دو ماده، آن‌قدر صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستادند تا خسوف تمام و به تعبیری عامیانه، دل‌درد ماه بهبود یابد.

این پژوهشگر جوان تأکید کرد: خواندن نماز آیات در وقوع چنین حوادث طبیعی و نجومی نیز یکی دیگر از رسوم مردم این شهرستان و دیگر مردم مسلمان بوده که آن را نیز اقامه می‌کردند.

اکرمی در خاتمه یادآور شد: شروع طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن 21، در ساعت 21 و 44 دقیقه شب جمعه 5 مرداد است که پس از گذشت 6 ساعت و 13 دقیقه و 48 ثانیه در سحرگاه شنبه یعنی حوالی 4 صبح به پایان می‌رسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار