ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و کم‌برخوردار این شهر علاوه‌بر اینکه منجر به توسعه و رشد این مناطق می‌شود، زمینه مناسب برای جذب و ماندگاری بیشتر زائران و گردشگران را نیز به‌وجود می‌آورد. به‌ویژه زائرانی که برای اقامت سعی در انتخاب اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت‌تر در مناطق حاشیه‌ای شهر را دارند.
کد خبر: ۶۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷ 21 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، توازن در ارائه خدمات شهری و سرمایه‌گذاری همواره به عنوان یکی از راهکارهای کاهش شکاف میان مناطق برخوردار و کم‌برخوردار شهر مطرح می‌شود. این راهکار در شهر مشهد با توجه به اینکه از اقتصادی خدماتی و متکی بر رفت‌و‌آمد زائران برخوردار است و فضای امنی بر سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، می‌تواند به عنوان راهکار اصلی برای از‌بین‌بردن این شکاف در‌نظر گرفته شود. ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و کم‌برخوردار این شهر علاوه براینکه منجر به توسعه و رشد این مناطق می‌شود، زمینه مناسب برای جذب و ماندگاری بیشتر زائران و گردشگران را نیز به‌وجود می‌آورد. به‌ویژه زائرانی که برای اقامت سعی در انتخاب اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت‌تر در مناطق حاشیه‌ای شهر را دارند. اگرچه این توسعه از طریق برقراری توازن در همه سطح شهر تنها برای زائران و گردشگران نیست، چه اینکه بیشتر این توجه باعث رضایت شهروندان و مجاوران نیز می‌شود که در سال‌های گذشته با تمرکز مراکز خدماتی و رفاهی در برخی مناطق برخوردار شهر یا از این امکانات محروم بوده یا اینکه برای دسترسی به آن‌ها با مشقاتی رو‌به‌رو بوده‌اند‌.

نقطه کم‌برخوردار در مشهد نخواهیم داشت

از‌این‌رو شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد نیز در دوره چهارم رویکردی جدی درباره ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار را پیش گرفته‌اند. در همین راستا اواخر سال گذشته بود که محمدرضا مزجی، معاون اقتصادی شهردار مشهد از انعقاد ١١‌قرارداد مشارکتی ویژه مناطق کم‌برخوردار خبر داد و گفت: با توجه به سیاست شهرداری در توزیع عادلانه خدمات در مناطق کمتر برخوردار و استعدادهای فراوانی که در این مناطق وجود دارد، به‌زودی نقطه کم‌برخوردار در مشهد نخواهیم داشت.

از دیگر ثمرات این تلاش، یک پروژه سرمایه‌گذاری عظیم در محدوده پارک جنگلی طرق است که ازسوی یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ کشور پیشنهاد داده شده و می‌تواند منشأ تحولی بزرگ در جنوب شرق مشهد شود.

احداث بزرگ‌ترین آکواریوم ایران در مشهد

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در تشریح جزئیات این پروژه به شهرآرا می‌گوید: لایحه این بسته سرمایه‌گذاری، برای شورای شهر ارسال شده است که در صورت تصویب آن، زمین ضلع شرقی پارک جنگلی طرق برای ایجاد هتل پنج ستاره اختصاص داده خواهد شد.

خلیل‌ا... کاظمی با اشاره به این مطلب خاطرنشان می‌کند: این هتل درواقع یک مجموعه گردشگری و تفریحی است که در خود باغ پرندگان، بزرگ‌ترین آکواریوم ایران، مجتمع ورزشی سرپوشیده، مجتمع فرهنگی و سالن همایش نیز طراحی شده است.

وی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته‌شده برای این طرح، اظهار کرد: به‌طور طبیعی این پروژه در راستای پروژه‌های مشارکتی شهرداری با سرمایه‌گذاران خصوصی است که در صورت تصویب در شورای شهر نیازمند آورده زیادی از سوی سرمایه‌گذار است.

کاظمی البته با تاکید بر اینکه تا زمان تصویب شورا و انعقاد قرار‌داد از بردن نام سرمایه‌گذار معذور است، می‌گوید‌: سرمایه‌گذار طرح از سرمایه‌گذاران معروف کشور است که سابقه سرمایه‌گذاری‌های متعددی در مناطق جنوبی کشور را دارد.

پارک جنگلی طرق بهسازی می‌شود

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در صورت تصویب و اجرای این سرمایه‌گذاری مجموعه پارک ١٠٠‌هکتاری جنگلی طرق نیز بهسازی خواهد شد، یادآور می‌شود: توسعه فضای سبز در بخش بدون درخت پارک جنگلی طرق از دیگر دستاوردها و طرح‌های پیش‌بینی شده ضمن اجرای این پروژه است.

این مقام مسئول با اشاره به آورده شهرداری در این بسته سرمایه‌گذاری، خاطرنشان می‌کند: در این پروژه مثل بسیاری از پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری زمین پروژه و بهای پروانه ساخت به‌عنوان آورده شهرداری در نظر گرفته شده است و سرمایه‌گذار در بخش طراحی احداث پروژه فعالیت می‌کند.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به رویکرد مثبت شورای اسلامی شهر به این بسته سرمایه‌گذاری یادآور می‌شود: تاکنون که این بسته سرمایه‌گذاری در کمیسیون‌های شورای شهر مطرح شده، با نظر مثبت نمایندگان محترم پارلمان شهری روبه‌رو بوده است.

کاظمی با بیان این مطلب که لایحه مد‌نظر در دو کمیسیون شورا تصویب شده است، تاکید می‌کند: با این حال باید دید در صحن علنی نمایندگان و اعضای شورا چه نظری خواهند داشت‌.

توسعه جنوب شرق مشهد از دستاوردهای اجرای پروژه است

اما رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این‌باره به شهرآرا می‌گوید‌: این پروژه برای منطقه‌ای در نظر گرفته شده است که بخشی از منطقه محروم محسوب می‌شود، شرایط مطلوبی ندارد، زمین آن در منطقه باتلاقی قرار گرفته و فاضلاب آن سرازیر می‌شود.

به فضای سبز و درختان پارک آسیبی نمی‌رسد

غلامحسین صاحبی با اشاره به اینکه در‌حال‌حاضر سرمایه‌گذاری پیدا شده که قصد دارد این منطقه را احیا کند، خاطر نشان می‌کند: مجموعه‌ای را که این سرمایه‌گذار در نظر دارد احداث کند، باعث توسعه جنوب شرق مشهد در جذب گردشگران و زائران و سبب افزایش خدمات رفاهی و تفریحی برای شهروندان مشهدی نیز خواهد شد.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه سرمایه‌گذاری، اظهار می‌کند: حدود ١٢‌هکتار برای احداث هتل ٥‌ستاره در نظر گرفته شده است که تنها ٢٠‌درصد از آن به ساختمان هتل اختصاص دارد و مابقی به ایجاد فضای سبز و... اختصاص داده می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در ٨٠‌هکتار از مساحت پارک نیز جانمایی‌های ویژه‌ای برای ایجاد مجموعه‌های مختلف تفریحی، فرهنگی و ورزشی انجام شده است، یادآور می‌شود: با توجه به اینکه مقرر شده این مجموعه‌ها در فضاهای بدون درخت و خالی از پوشش گیاهی پارک جنگلی طرق ایجاد شود، بی‌شک قطع آسیبی به درختان و فضای سبز پارک وارد نمی‌شود و سرمایه‌گذار نیز وعده داده تا علاوه بر احداث پروژه سایر قسمت‌های ٨٠‌هکتاری پارک را احیا و زیباسازی کند.

مقرر است تصفیه‌خانه در منطقه احداث شود

وی با بیان اینکه در قرارداد فی‌مابین شهرداری و سرمایه‌گذار بحث حل مشکل فاضلاب منطقه نیز دیده شده است، خاطرنشان می‌کند: بر‌اساس دغدغه‌ای که درباره سرازیر شدن فاضلاب منطقه داشتیم از سرمایه‌گذار خواستیم و او نیز قول داده است که تصفیه‌خانه مناسبی نیز در این منطقه احداث و فاضلاب آن منطقه را از این وضعیت خارج کند.

صاحبی با اشاره به اینکه باید صرفه و صلاح شهرداری در چنین پروژه وسیعی در نظر گرفته شود، می‌گوید: قرار شده است که کمیسیون برنامه و بودجه در این زمینه ورود پیدا کند و توصیه می‌شود طوری برنامه‌ریزی صورت گیرد تا هم به صرفه و صلاح شهرداری باشد و هم سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری ترغیب شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار