مصطفی کواکبیان در مشهد :
کواکبیان در مشهد در پاسخ به سووالی در زمینه پیش بینی رفتار مجلس به این جمع بندی هسته‌ای گفت: اینکه مجلس وارد جزئیات آن شود، شوخی است و مجلس یا کل این جمع بندی را رد و یا کل آن را تایید کند.
کد خبر: ۶۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 21 July 2015
 مصطفی کواکبیان در همایش اصلاح‌طلبان خراسان رضوی که با عنوان «پیروزی دیپلماسی پیشرو» برگزار شد، اظهار کرد: دیپلماسی هر دولت، روند و رویکردی مشخص دارد که می‌تواند کشور را به پیشرفت و یا عکس آن سوق دهد. نتیجه دیپلماسی ۸ سال دولت نهم و دهم در عرصه سیاست خارجه و روابط بین الملل صدور ۶ قطعنامه از سوی شورای امنیت و تحریم‌های ظالمانه اتحادیه اروپا، دولت آمریکا و کنگره آمریکا بود.
کواکبیان صلح را یکی از آموزه‌های دینی دانست و آن را به عنوان یک اصل در اسلام بیان کرد و گفت: دین ما صلح به دلیل ضعف و ذلت را نمی‌پذیرد به همین دلیل اگر ما پیشنهاد صلح می‌دهیم از موضع قدرت و برای جلوگیری از جنگ و خشونت است.
عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص شرایط پس از توافق هسته‌ای تصریح کرد: توافق فعلی تاثیرات روانی بسیاری را بر جامعه و سرمایه‌گذاران گذاشته است. همچنین برخی زیرساخت‌های اقتصادی در کشور وجود دارد که تا آنها اصلاح نشود، هیچ توافقی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه برخی افراد همواره به دنبال جنگ هستند و تصور شکل گیری تعامل را در عرصه بین المللی برای این افراد غیر ممکن است، اظهار کرد:  مقام معظم رهبری با تدبیر خود فضای آرامش را در مذاکرات ایجاد کردند و از همان روز اول با بیان اینکه در اسلام نرمش قهرمانانه هم وجود دارد موضع ما را مشخص کردند.
وی با اشاره اینکه تعامل در عرصه بین المللی باید برد – برد باشد، خاطرنشان کرد: قطعاً ما در این مذاکرات محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم اما امتیازات مشخص و به نفع منافع ملی کشور بدست آورده‌ایم که باید به آن توجه شود.
وی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان به فکر بهره‌براری از توافق هسته‌ای برای انتخابات مجلس نیستند، تصریح کرد: امکان اینکه به دلیل این توافق مردم بیشتر به اصلاحات گرایش پیدا کنند وجود دارد، اما هیچ پروژه‌ای از سوی اطلاح طلبان برای بهره برداری از این توافق برای انتخابات پیش رو وجود ندارد.
کواکبیان با اشاره به اینکه برخی از افراد سخنان مسئولان آمریکایی را به جای مسئولین داخلی برجسته می‌کنند،  گفت: بی اعتمادی به وزیر امور خارجه کشورمان کم لطفی آشکاری در قبال زحمات تیم مذاکره کننده هسته‌ای است زیرا ما در مذاکرات هسته‌ای هیچ امتیاز غیر معقولی مانند نظارت و بازررسی از تاسیساتمان را به طرف مقابل نداده‌ایم.
به گزارش ایلنا، دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه دولت از این به بعد ضمن توجه به اجرایی شدن تعهدات طرف‌ مقابل در عرصه سیاست خارجی باید به شکلگیری گفت‌وگو‌های ملی هم توجه کند، ادامه داد: در زمان انجام مذاکرات برخی از نمایندگان طرحی ۳ فوریتی را در مجلس ارائه کردند که آقای ظریف چرا مذاکره می‌کند؟ ما نباید چنین نمایندگانی را برای ورود به مجلس انتخاب کنیم بلکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا افرادی متخصص و آشنا به عقلانیت سیاسی به مجلس شورای اسلامی راه یابند.
وی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی اتحاد و اجماع اصلاح‌طلبان است، ادامه داد: عدم وجود اتحاد بین گروه‌های اصلاح‌طلب دلیل ناکامی آنان در انتخابات مجلس هفتم، هشتم و نهم بوده اما هم اکنون هیچ اصلاح‌طلبی را نمی‌شناسیم که با صندوق انتخابات قهر کرده باشد بلکه همه می‌خواهند در انتخابات مجلس پیش‌رو حضور داشته باشند. ولی وضعیت رد صلاحیت کاندیداها در اختیار ما نیست و تنها راهی که در مقابل ما قرار دارد حفظ اتحاد و انسجام است.
دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه مجلس مطلوب، دولتی مطلوب را به ارمغان می‌آورد، خاطرنشان کرد: آقایان اصولگرا باید مرخصی بگیرند و نفسی تازه کنند چون هم‌اکنون ۱۲ سال است که مجلس در دستان آنها بوده و شاید اگر به گروه‌های دیگر هم اجازه ورود به مجلس را بدهند، وضع مردم بهتر شود.
کواکبیان با بیان اینکه در کشور دیگر قیمت‌ها ساعت به ساعت بالا نمی‌رود، اظهار کرد: هم اکنون دولت می‌تواند برای حل مشکلات اقتصادی مردم برنامه ریزی کند.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری عنوان کرد: بعید است که آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس لیست بدهد زیرا آنقدر بر سبد افتخارات خود افزوده که امکان به نتیجه رسیدن وی بسیار کم است اما این موضوع به عملکرد دولت فعلی نیز مربوط است.
کواکبیان تاکید کرد: احمدی‌نژاد باید محاکمه شود زیرا هم‌اکنون برخی از معاونان وی دستگیر شده‌اند و آنها نیز از شخص احمدی‌نژاد دستور می‌گرفتند. مشخص است که او نیز محاکمه شود و امیدواریم که دستگاه قضایی نیز به این موضوع ورود پیدا کند.

نتایج حاصل از مذاکرات هسته ای دستاورد کل نظام است

همچنین به گزارش ایرنا، دبیر کل حزب مردمسالاری گفت : نتایج حاصل از 23 ماه مذاکرات هسته ای در دولت دکتر روحانی دستاورد کل نظام است و باید همه دست به دست هم دهند تا این جمع بندی به اجرا درآید.
مصطفی کواکبیان افزود : امروز بعید به نظر می رسد همانند روزهای اولیه مذاکره که عده ای دلواپس بودند ، کسی دلواپس باشد.
وی افزود : در واقع نتیجه دیپلماسی که دولت نهم و دهم طی هشت سال در پیش گرفت در عرصه روابط بین الملل تصویب شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بود که موجب شد این مردم و کشور را در همه زمینه ها حتی افراد ، شرکت ها را تحریم کنند.
وی با بیان اینکه امروز در نتیجه دیپلماسی پیشرو دولت یازدهم در شورای امنیت قطعنامه جدیدی برای لغو آن شش قطعنامه قبلی مصوب شد ، افزود : در نگاه دینی و آموزه های شریعت اسلام اصل بر صلح است و جنگ استثنا و تبصره است اما برخی برعکس این رویه ، جنگ و جهاد را محور و صلح را موردی می دانند.
وی با اشاره به پیمان صلح حدیبیه در زمان حضرت رسول اکرم (ص) و پیروزی های بعد از آن اظهار کرد : هیچگاه صلح مورد تاکید اسلام از سر ذلت و ضعف نیست بلکه از موضع عزت ، اقتدار و پیروزی است.
وی ادامه داد : در کنار تمامی تلاش ها باید زمینه های ذهنی پذیرش چنین صلح و توافقی در فضای عمومی کشور فراهم شود و این دیدگاه که اساسا نباید هیچ تعاملی در جنبه های بین المللی شکل گیرد ، تغییر یابد .
کواکبیان افزود : ابتدای مذاکرات رهبر معظم انقلاب این فضا را در جمع فرماندهان سپاه با طرح این عنوان که در اسلام نرمش قهرمانانه وجود دارد بیان فرمودند.
وی با بیان اینکه امروز به این رسیده ایم که قطعا در این مذاکرات مباحثی را به عنوان محدودیت پذیرفته ایم ، افزود : اما در عین حال امتیازاتی را هم به دست آورده ایم چنانکه ما در مذاکره با شش کشور قدرتمند دنیا که تمامی امکانات هسته ای جهان در آنها خلاصه می شود و بیش از 80 درصد اقتصاد دنیا را هم دارند ، به توافقی رسیدیم که دستاوردهای قابل توجهی برای ما دارد.
وی ادامه داد : اگر حاصل مذاکرات لغو تحریم ها ، رسیدن به حق غنی سازی در داخل کشور باشد در عرصه ملی و بین المللی بسیار مهم است .
این فعال اصلاح طلب افزود : دیپلماسی پیشرویی که دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده در پیش گرفتند بی نظیر بود.
وی ادامه داد : برخی از همان لحظه اول اعلام جمع بندی مذاکرات در وین به ایجاد یاس و دلسردی در میان مردم اقدام کردند با این عنوان که می خواهند ما از صنایع موشکی دست بکشیم یا آنکه به اسرار نظامی ما دست یابند یا هر لحظه و هر جا امکان بازرسی از تاسیسات ما را دارند که این ها رجز خوانی دستگاه تبلیغاتی آمریکایی است.
وی اظهار کرد: آنان باید هم لابی صهیونیستی و هم کشورهای دلار عربی و هم جمهوری خواهان و کنگره و غیره را راضی کنند و به ناچار این رجز خوانی ها را می کنند که خیلی واقعی نیست و به جای اعتماد به وزیر خارجه خود به سخنان فلان مقام لابی آمریکایی استناد می کنیم.
کواکبیان با تاکید بر اینکه این موفقیت در این مقطع زمانی جای شکر دارد ، افزود : هیچ فرد دیگری نمی توانست این دیپلماسی پیشرو را به روش و بهتر از انچه که دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده کشورمان محقق ساخت،به انجام برساند.
وی با تقدیر از حمایت و تلاش دولت تدبیر و امید ، تاکید کرد: دولت با جدیت به گونه ای اقدام کند که طرف مقابل راه فراری نداشته باشد و زیر تعهد خود نزند.
وی خطاب به دلواپسان هم گفت : ما علاقمندیم با کمک شما، نتایج مذاکرات وین به مرحله اجرا برسد زیرا به نفع شما نیز می باشد.

ضرورت تمرکز دولت بر توسعه سیاسی داخلی و رونق اقتصادی پس از تحریم

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد : از این پس نیز دولت باید زمانی را برای توسعه سیاسی داخلی گذاشته و گفت و گوهای ملی را در بخش احزاب ، اجتماعات و تشکل ها ، منشور حقوق شهروندی و مباحث انتخاباتی و مانند آن همانند گفتمان بین المللی که تا حدی پیش برده به نتیجه رسانده و محقق کند.
وی با اشاره به بخشی از سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه سانتریفیوژهای ما می چرخد برای آنکه اقتصاد ما به خوبی بچرخد، افزود : باید آثار آن درعرصه عمل ، زندگی مردم و معیشت جامعه به صورت ملموس دیده شود.
وی با بیان اینکه در این میان عده ای تمایلی در به نتیجه رسیدن این مذاکرات ندارند و حاضرند 'برای یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند'، افزود : باید همه بدانند این جمع بندی ،دستاورد کل نظام است و نه یک دولت و باید همه دست به دست هم داده تا به مرحله اجرا برسد.
کواکبیان افزود : بعید می دانم مجلس مخالف کلیات باشد و همانگونه رهبر معظم انقلاب فرمودند باید مسیر قانونی آن با متانت و محوریت حفظ مصالح عالی کشور طی شود.
وی با بیان اینکه برخی ممکن است دلواپسی هایی داشته باشند که اگر دلسوزانه باشند به مسوولان اعلام می کنند ، اظهار کرد : اما آنکه عده ای شلوغ می کنند و تعدادی از نمایندگان اقدام به جمع آوری امضا کرده اند، نتیجه ای ندارد جز آنکه وقت ملک و مملکت و مجلس را می گیرند.
این فعال سیاسی افزود : خطوط قرمزی که در مجلس تصویب شده و نیز تمامی مباحثی که مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب بوده در این برجام نادیده گرفته نشده است.
وی با بیان اینکه مجلس حق خود می داند از آن جهت که این جمع بندی ، یک موافقتنامه بین المللی است ، طبق قانون بررسی کند، ابراز امیدواری کرد : در یک توافق درونی مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی به این موضوع کمک کنند و نقطه ابهامی برایشان نماند.

نماینده مجلسی میخواهیم که به فارسی و اشتباه MPT را به جای NPT مطرح نکند!

وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و  انتخابات مجلس خبرگان ادامه داد: انتخابات مجلس دهم و انتخابات پنجم مجلس خبرگان در پیشرو است که حزب مردم سالاری در خصوص انتخابات خبرگان برنامه خاصی ندارد اما برای انتخابات مجلس دهم برنامه‌هایی را تدارک دیده است.
کواکبیان افزود: علاوه بر این ویژگی‌های ارزشی و سطح تحصیلات کاندیدا، 3 شاخص مهم واجد شرایط قانونی بودن، مقبولیت عامه و تفکر اصلاحی از مهم‌ترین معیارهای حزب مردم سالاری است.
وی با اشاره به اینکه «به دنبال مجلسی هستیم که از روابط بین الملل و تعامل با جهان شناخت داشته باشند»، ادامه داد: نه مجلسی که در آن به فارسی و اشتباه MPT را به جای NPT مطرح می‌کند و عجیب‌تر از آن که 50 الی 60 نماینده آن متن را امضا می کنند وطرح 3 فوریتی می‌دهند یعنی آن که آقای ظریف مذاکرات را متوقف و به ایران بازگرد.
به گزارش ایسنا ، کواکبیان با اشاره به اینکه «به فرجی دانا ظلم شد»، افزود: الحمدالله هیچ اصلاح طلبی با صندوق قهر نکرده اما تمامی اصلاح طلبان باید به اتحاد و انسجام توجه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار