استان قم با روند کنونی مصرف آب که نگهداری فضای سبز هم جزء آن محسوب می شود، تا هفت سال آینده دیگر آبی نخواهد داشت. پیگیر حقابه زیست محیطی برای دریاچه نمک این استان هستیم تا شاهد بحران مربوط به این دریاچه درآینده نباشیم.
کد خبر: ۶۴۷۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰ 26 August 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم درمجلس، درجلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم اظهار داشت: منابع آبی این استان جهت استفاده آب شرب مورد نیاز مردم است و اقتضای فضای سبز و نگهداری آن را نمی دهد.

وی گفت: باید واقع نگر بود چراکه در حال حاضر در همه کشور از جمله تهران و کرج با بحران کم آبی روبرو هستیم از این رو با سرازیر کردن آب به قم و تخصیص حقابه ها موافقت نخواهد شد.

نماینده قم درمجلس با اشاره به رشد روز افزون جمعیت استان قم گفت: با رشد جمعیت و صنایع تا چند سال دیگر در تامین آب شرب با مشکل مواجه خواهیم شد این در حالی است که سفره های زیرزمینی نیز رو به کاهش می باشد.

جمعیت استان قم در سرشماری سال 95، یک میلیون و 292 هزار و 283 تن اعلام شده است که 95.2 درصد در مناطق شهری و 4.8 درصد در مناطق روستایی ساکن هستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در قم به کاشت چمن با مصرف آب زیاد نیازی نداریم و تاثیری در تنفس این استان ندارد و باید شهرداری در این امر بازنگری کند.

ذوالنوری گفت: این که مردم قم برای تنفس نیاز به فضای سبز دارند واقعیتی انکار ناپذیر است ولی این که در بیابان های این استان اقدام به کاشت فضای سبز کنیم با وجود چنین شرایط آبی امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت تصفیه پساب فاضلاب برای فضای سبز قم و دریاچه نمک بهره برد تا منابع آبی درست مدیریت شود.

نماینده قم درمجلس گفت: شرکت آب منطقه ای قم باید درخصوص تامین آب شرب این استان تصمیم گیری و طرح جامعی ارائه کند تا بر اساس نیازهای آبی و فضای سبزی تامین شود چرا که در حال حاضر آب قم مسافت های دور تامین می گردد.

پیگیر حقابه برای دریاچه نمک قم هستیم

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم درمجلس اظهار داشت: دریاچه نمک با استفاده از پساب فاضلاب قم احیا نمی شود از این رو نیازمند تخصیص حقابه قم در سطح ملی از سد کرج و ساوه می باشیم.

وی افزود: دستگاه های مربوطه از جمله شرکت آب و منطقه ای قم نیز باید پیگیریهای لازم را در این زمینه انجام دهند.

نماینده قم درمجلس با بیان اینکه اگر حقابه زیست محیطی قم تامین نشود تا 15 سال آینده کسی نمی تواند در قم زندگی کند گفت: این دریاچه کانون گرد و غبار و بحران زاست و در آینده مشکلاتی را برای این استان به همراه خواهد داشت.

وی گفت: وضعیت دریاچه نمک قم باید مدیریت شود تا در آینده نه چندان دور دچار مشکل نشویم.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.

این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

وی دربخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از پساب فاضلاب پردیسان قم در آبیاری فضای سبز تاکید کرد و اظهار داشت: این پساب می تواند نیاز کمربند سبز شرق و غرب قم را تامین کند.

امیرآبادی گفت: کل پساب فاضلاب قم 50 میلیون متر مکعب است که باید برای آبیاری بخشی از فضای سبز مورد بهره برداری قرار گیرد تا شهروندان از فضای سبز محروم نباشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار