بامشارکت آستان‌قدس رضوی و موسسه مالی عسگریه
باز هم تخریب باغ و قطع درختان و این بار در پروژه ای به نام مشهد مال2 یا جهان‌مال که باز هم تجاری و اداری خواهد بود با مشارکت آستان‌قدس رضوی و موسسه مالی عسگریه خلاف قانون والبته با مجوز شهرداری آغاز شد.
کد خبر: ۶۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸ 22 July 2015
برای احداث این پروژه شرکت خورشید درخشان هشتم توس تاسیس شده و بنا به گفته یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار تابناک خراسان رضوی، پروژه در دو قطعه زمین به مساحت‌های حدود 65 هزار متر مربع و دیگری 19 هزار متر احداث خواهد شد و جالب اینکه مشاور طراح پروژه هم احتمالا اسپانیایی خواهد بود.

بنابراین گزارش این طرح در سال 90 تایید شده اما توافقات اجرایی و مشکل روت انرژی قابل تامل است.
همچنین در این پروژه که یکی از بزرگترین پروژه های شهری در مشهد محسوب می‌شود و حجم عظیم خاکبرداری آن آغاز شده است و بین هتل هما و پشت بانک صادرات است و فاز اول و فاز دوم باغ کنار دیوان محاسبات و حدفاصل خیابان جانباز و میلاد را بنا بر برخی پلانها، قرار است از بالا به هم وصل کند!



تخريب باغ خيام 18؛برخلاف قانون ،با مجوز شهرداري
از سوی دیگر با تخريب باغ 6.5هکتاري خيام 18 در حالي انجام مي شود که در مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور در جريان تصويب طرح جامع مشهد به صراحت آمده است باغ هاي موجود در مشهد بايد تثبيت شود اما طي چند روز گذشته بر خلاف اين مصوبه باغ خيام 18 در حال تخريب و تغيير کاربري است.
روزنامه خراسان نوشت که تعدادي از شهروندان روز گذشته در تماس اعلام کردند باغ آستان قدس واقع در خيام 18 را تخريب مي کنند، تا دير نشده است مسئولان را از تخريب اين باغ با خبر کنيد تا از آن جلوگيري کنند ....
به خيام 18 مي رويم ، همان باغي است که چند وقت پيش شبانه درختان آن را قطع مي کردند؛ صداي دستگاه ها و کاميون هايي که گود برداري مي کنند از پشت ديوار شنيده مي شود البته ديوارهاي بتني در گذشته روزنه هايي داشت که داخل باغ ديده مي شد اما الان روزنه ها را بسته اند و ديگر داخل باغ ديده نمي شود.
 به عنوان شهروند وارد باغ در حال تخريب مي شوم ، 2 دستگاه بيل مکانيکي در حال گود برداري است و 3 دستگاه کاميون هم در حال انتقال خاک هاي برداشته شده از زمين باغ ! البته درختان بخشي از باغ را ابتدا يکي يکي با ريشه بيرون آورده اند.
درختان بخشي ديگر از باغ هم قرار است با خاک اطراف ريشه از اين محل به مکان ديگري منتقل شود (روت بال) هر چند که معلوم نيست آيا روت بال درخت در اين فصل امکان پذير است و درخت خشک نمي شود؟ نگهبان من را پيش فردي مي برد که خود را مسئول پيمانکاري معرفي مي کند. او مي گويد: اين درختان براي ساخت پروژه جهان مال قطع مي شود و براي قطع اين درختان و گود برداري و خاک برداري مجوز دارد و قرار است طي هشت ماه کل باغ تخريب شود .
او پروانه احداث بنا را نشان مي دهد که توسط شهرداري صادر شده است! او همچنين موسسه اعتباري و مالي عسکريه را مسئول اجراي طرح اعلام مي کند و مي گويد: با گرفتن مجوز از شهرداري و پروانه ساخت، اقدام به تخريب باغ کرده ايم.

برخلاف مصوبه شوراي عالي شهرسازي


اگر چه سال گذشته شوراي عالي شهرسازي و معماري باغ هاي موجود در مشهد را در طرح جامع تثبيت کردو هر گونه تغيير کاربري باغ ها ممنوع شدو در ادامه بررسي طرح جامع مشهد اين موضوع را مصوب کرد؛ اما اکنون اين اقدام بر خلاف مصوبه شوراي عالي در حال انجام است. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، پيروز حناچي معاون وزير و دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري در نامه‌اي به استاندار و رئيس شوراي برنامه ريزي و توسعه استان خراسان رضوي تصريح کرد: شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 8/10/93 طرح جامع شهر مشهد را پيرو مباحث جلسات مورخ 17/9/93 و 23/4/93 و صورت جلسه مورخ 27/7/93 کميته فني، بررسي و به شرح زير تصميم گيري کرد:باغاتي که در وضع موجود باغ مي‌باشند، در اسناد کاربري پيشنهادي طرح جامع به عنوان باغ تثبيت و هر گونه تغيير در آن مغايرت اساسي محسوب مي‌شود. اما با وجود اين مصوبه ، بدون توجه به سوابق کاربري و مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور شهرداري، مجوز احداث بنا را در اين باغ صادر کرده است.

تخريب شبانه باغ

چندي پيش نيز که شبانه درختان اين باغ را قطع مي کردند، روزنامه خراسان گزارشي را با عنوان «قطع شبانه درختان يک باغ در مشهد» تهيه کرد. همان موقع «احمدهاشم آبادي» مدير روابط عمومي آستان قدس رضوي نيز درباره قطع شبانه درختان باغ آستان قدس به خراسان گفته بود : ما براي انجام هر کاري مجوزهاي قانوني لازم را دريافت مي کنيم واگر غير قانوني است، بايد از ادامه فعاليت جلوگيري شود، در هيچ جايي آستان قدس اقدام غير قانوني انجام نمي دهدچون تاکيد توليت آستان قدس اين است که هيچ کاري مغاير با قانون انجام نشود. «احمد رضا سلامي» مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري قطع درخت در اين باغ را غير قانوني اعلام کرد. چندي بعد رئيس کميسيون خدمات شهري شوراي شهر اعلام کرد: مالک اين باغ براي قطع درختان بايد بيش از 350 ميليون تومان جريمه پرداخت کند.

شهرداري مجوز صادر کرده است

براي پيگيري موضوع روز گذشته با شهردار منطقه يک مشهد تماس گرفتيم. "ساسان نورين مقدم" دراين باره گفت:باغ خيام بر اساس طرح تفصيلي داراي کاربري تجاري است و اگر چه به صراحت کاربري باغي براي آن در مصوبه طرح جامع مشهد تثبيت شده است ولي قبل از مصوبه شوراي عالي ، شهرداري مجوز احداث بنا را در اين باغ صادر کرده است.
 وي افزود: طبق راي کميسيون ماده 7 مالک مجموعه تنها محلي را مي تواند تخريب کند که درختان آسيب ديده اند البته ملزم است درختان را با روش روت‌بال به محل ديگري منتقل کند چون اجازه تخريب همه باغ را نداده ايم فقط قسمتي از باغ تخريب مي شود که درختان از بين رفته و خشک شده اند. اگر تخريبي هم صورت گرفته است بنده اطلاعي ندارم. وي تصريح کرد:شهرداري مخالف تخريب است ولي شهرداري منابع مالي لازم را در اختيار ندارد که بتواند باغ را بخرد و تحت مالکيت خود قرار دهد.
براي بررسي با معاون عمراني استاندار و جانشين استاندار در کميسيون ماده 5 شوراي عالي شهرسازي و معماري تماس گرفتيم. "مقدوري" معاون عمراني استاندار خراسان رضوي از ما خواست براي پاسخگويي موضوع را مکتوب پيگيري کنيم. هر چند ممکن است تا چند روز ديگر اثري از باغ نباشد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سیدجواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
خیلی تأسف!! هنوز چندماهی از مطالبات حضرت آقا نگذشته در مورد حفظ محیط زیست و طبیعت..
"...!!!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
چون آستان قدس دست اندرکاره کسی جرات حرف زدن هم نداره میگن شهرداری مجوز داده نهادهای دیگرم کاری ندارن
حالا پدیده رو نگاه کنید فقط زمین خالی رو ساخته بدون قطع درختان و تخریب باغ!!! چه هجمه ای رو داره تحمل میکنه
علی چاوشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
من اصالتا آبکوهی هستم . از زمانای قدیم یادمه ک استان قدس نصف مشهدرو در اختیار داره . واقعا متاسفم ک از اول تاریخ زمین خاکی دور میدون فردوسی ک چیزی روش ساخته نشده و سالها محل تمرینات فوتبال تیم امید آبکوه بوده رو آستانه میاد گود میکنه ک چهار تا جوون سالم نیان فوتبال بازی کنن و دلخوشیشون ب همون زمین باشه و ب جاش با اون کارش اونجا شده مرکز فساد ... میاد دست میزاره رو باغاتش . بابا مسلمون برو هموک زمین خاکی رو یک کیلومتر بکن تا برسی به هسته ی زمین . ب باغات چیکار داری . واقعا برام جای سواله
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
با سلام. این باغ کاربریش تجاری بوده و درخت های خراب و خشکیده داشته و اصلا شورای شهر نظری در خصوص عدم تخریب این باغ نداشته .
بعدش هم وسط شهر که باغ نمی سازن :-)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار