فقدان نظارت مناسب بر تردد تاکسی های دارای نواقص در ظاهر، موجب شده تا رانندگان بدون ترس از خسارت دیدن با خودروهای بدون چراغ، گلگیر و سپر در شهر تردد کنند و به رانندگی مخاطره آمیز بپردازند.
کد خبر: ۶۴۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ 27 August 2018

به گزارش تابناک : سیستم حمل و نقل عمومی در شهری نماد پیشرفت آن شهر محسوب می شود و به نوعی تابلوی بزرگی است که گردشگران و مسافران از اولین مراجعه خود به آن شهر در مقابل خود می بینند.

بر همین اساس شهرداری ها سعی می کنند این تابلو را به بهترین نحو ترسیم کنند. مهمترین جزو این تابلو را می توان تاکسی های یک شهر دانست. جایی که گردشگران دست به انتخاب آنها به عنوان اولویت می زنند چرا که بیشتر آنها نمی توانند با مترو و اتوبوس مسیر دلخواه را طی کنند و مقصد را بیابند.

در تهران نیز درصد استفاده مسافران از تاکسی ها بیش از شهروندان تهرانی است چرا که آنها با استفاده از تاکسی به راحتی می توانند مسیر خود را بیابند و به مقصد برسند.

اما درست بر خلاف تمام شهرهای پیشرفته و توریستی، تاکسی های ما را خودروهایی فرسوده تشکیل می دهند که نه دولت تمایلی به نوسازی آنها دارد و نه تاکسیرانی نسبت به حفظ ظاهر تاکسی ها سختگیری لازم را انجام می دهد.

درست است که اختلاف میان دولت و خودروسازها موجب شده تا روند نوسازی تاکسی ها با مشکل روبرو شود اما هستند تاکسی های بیشماری که هنوز به سن فرسودگی نرسیده اما از نظر ظاهری بسیار فرسوده از از تاکسی های فرسوده نشان می دهند.

این موضوع ارتباط مستقیمی با عملکرد سازمان تاکسیرانی دارد. سازمانی که تمام نظارت های خود را به بعد از وقوع شکایت موکول کرده است و موضوع پیشگیری را فراموش کرده است.

یکی از مهمترین معضلات این روزهای تاکسیرانی ما تردد تاکسی هایی در شهر است که به اصطلاح مسافران در و پیکر ندارند. تاکسی هایی که درهای آن یا بسته نمی شوند و یا به سختی بسته می شوند. تاکسی هایی که بعضا چراغ و گلگیر و سپر ندارند اما مشغول جابجایی مسافر هستند.

حتی در موارد بسیاری مشاهده شده که تاکسی ها آیینه بغل که از ملزومات یک خود است را ندارند اما به راحتی برای ماه ها و سالها با همین شرایط در شهر تردد می کنند.

در سایر کشورهای دنیا پلیس با همکاری مسئولان تاکسیرانی مانع تردد تاکسی هایی می شود که حتی یک چراغ خاموش داشته باشند اما در تهران این موضوع کاملا برعکس است و کسی به تاکسی های تصادفی کاری ندارد.

همین موضوع سبب شده تا رانندگان پولی بابت تعمیرات خودرو خود پرداخت نکنند و از طرفی نیز بی ملاحظه در شهر تردد کنند. رانندگانی که نه از جریمه می ترسند و نه خود را ملزم به تعمیر ظاهر خودرو می دانند، هر جا که دلشان می خواهد می ایستند، میچرخند و یا تغییر مسیر می دهند.

عملکرد ضعیف تاکسیرانی بر عدم اجبار رانندگان به حفظ ظاهر خودرو سبب شده تا تاکسیران ها در رانندگی بدون حرف اول را بزنند و ترسی از رفتارهای مخاطره آمیز هنگام رانندگی نداشته باشند.

بی شک اگر تاکسیرانی نسبت به تردد این تاکسی ها سختگیری لازم را انجام دهد هم سیمای شهر بهبود می یابد و هم تاکسیران ها با ملاحظه بیشتری رانندگی می کنند تا مبادا خودرویشان دچار خرج شود.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار