رئیس مرکز بین المللی قنات:
رئیس مرکز بین المللی قنات با اشاره به اینکه دیگر مانند گذشته مقنی قنات نداریم، گفت: اغلب مقنیان قنات بالای ۷۰ سال سن دارند و افراد جوان برای زنده نگه داشتن این پیشه تربیت نشده اند.
کد خبر: ۶۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 22 July 2015
به گزارش تابناک یزد،علی اصغر سمسار یزدی اظهار داشت: اغلب افرادی که در حفر قنات تجربه دارند و دارای مهارت در این زمینه هستند، بالای ۶۰ و ۷۰ سال سن دارند و دیگر مقنی جوان در این زمینه نداریم.

وی عنوان کرد: از آنجا که قنات کاربری خود را نسبت به گذشته از دست داده است، به حفر قنات دیگر نمی توان به عنوان یک شغل نگاه کرد بنابراین نسل جوان کمتر به دنبال آن بوده اند.

سمسار یزدی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که امکان انجام آن برای انتقال تجربیات مقنیان به آیندگان وجود داشت، مستندسازی تجربیات آنها در مرکز بین المللی قنات و سازه های آبی تاریخی بوده است.

وی افزود: در این راستا کتاب تجربیات خبرگان قنات تدوین شده و در آن اطلاعات مرتبط با حفر قنات از زبان بزرگان و خبرگان این حرفه به همراه عکس و ... مستندسازی شده است.

سمسار یزدی ادامه داد: بسیاری از افرادی که از نظرات آنها در مورد قنات در این کتاب استفاده شده، درگذشته اند بنابراین به نظر می رسد مستندسازی این پیشه ارزشمند در قدیم، می تواند به ماندگاری قنات کمک کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار رشته قنات فعال در سطح کشور وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق، هر سال تعدادی از این قنات ها خشک می شوند.

سمسار یزدی با بیان اینکه در ایران طی سالیان اخیر قناتی حفر نشده است، خاطرنشان کرد: اگر با دید اقتصادی به قنات نگاه کنیم، حفر آن دیگر مقرون به صرفه نیست اما اگر با دید زیست محیطی به این سازه ارزشمند نگاه شود، قنوات می توانند جایگاه خود را دوباره به دست آورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار