رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها به تنهایی بهبود اقتصاد را به دنبال ندارد، گفت: روش‌های قدیمی در بخش خصوصی جوابگوی مشکلات نیست در نتیجه نیازمند به ائتلاف‌سازی در بخش خصوصی هستیم.
کد خبر: ۶۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 25 July 2015
غلامحسین شافعی در بیست و چهارمین اجلاس سراسری رؤسا و دبیران خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور که در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تحولات جدیدی در کشور هم در بحث دولت جدید که روی کار آمد و هم در موضوع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌شود.

وی افزود: آنچه که در فضای کشور می‌بینیم این است که مذاکرات به نتیجه رسیده و بهشتی پیش رو است اما این تصور درست نیست چون با به نتیجه رسیدن مذاکرات تحریم‌ها برداشته می‌شود اما زنجیرهایی که دست و بال فعالان اقتصادی را بسته تغییر نکرده و تا این موضوع حل نشود سرعت قابل توجهی را در پیشبرد اقتصادی شاهد نخواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم مباحث اقتصادی که مربوط به داخل کشور می‌شود توسط مسئولان متحول شود چون آنچه در 10 سال رخ داده این است که مصرف ما در کشور از اقتصاد جهانی پیروی کرده اما تولید ما از اقتصادی جهانی پیروی نکرده است.

شافعی یادآور شد: متاسفانه در قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از موارد به فراموشی سپرده شد و بخش تولید بی‌پناه رها شد و یارانه‌های تولید به توسعه تکنولوژِی باید می‌پرداخت اما این مهم انجام نشد.

وی اظهار کرد: به دلیل ارتباطات قوی که وجود دارد امروز تولید ما متوقف شده اما مصرف ما متوقف نشده و در بحث تکنولوژی درجا زده‌ایم و واحدهای تولیدی با بی‌پناهی به توقف رسیدند و در کشور طبقه متوسط تضعیف شده به طوری که هم‌اکنون یا فقیر داریم و یا غنی که افراد غنی سعی دارند کالای خارجی مصرف کنند و موضوع مهم این است که بعد از حل تحریم تولید داخلی چه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ما به سمتی در تولید حرکت می‌کنیم که بسیاری از کالاهای تولیدی در بازار منسوخ می‌شود و باید برای آینده خود فکری کنیم و اینکه با اصرار بخواهیم هر تولیدی سر پا بماند حرکت درستی نیست.

وی افزود: همراه با این حرکت قابل تحسین دولت در دیپلماسی سیاسی ما باید یک حرکت هماهنگ و مدبرانه در بخش تولید و صنعت خود انجام دهیم چون لغو تحریم به تنهایی ما را نجات نخواهد داد و پول کافی نیز ما را نجات نخواهد داد زیرا در گذشته آن را تجربه کرده‌ایم.

شافعی گفت: در شرایط جدید دولت نیز می‌خواهد متفاوت حرکت کند و روش های ما در بخش خصوصی نیز جوابگو نخواهد درنتیجه نیازمند به ائتلاف‌سازی در بخش خصوصی هستیم که این موضوع را در اتاق ایران شروع کرده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: بخش خصوصی باید قدرتمند حرکت کند تا حرفش شنیده شود و همچنین تشکل‌های خصوصی باید هماهنگ با هم باشند تا تصمیم‌گیرندگان دولتی دچار سردرگمی نشوند.

وی تاکید کرد: اگر ما در مجلس تنها 30 اقتصاددان داشتیم وضعیت اقتصادی کنونی کشور بسیار متفاوت بود درنتیجه باید این موضوع در انتخابات مجلس آینده مورد توجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار