دبیر کارگروه فرهنگ و هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر مغفول ماندن حوزه گردشگری از نگاه غیرمادی گفت: به دلیل مغفول ماندن این مقوله از دنیا بسیار عقب هستیم و در کشورمان نگاه توسعه‌ای به مقوله گردشگری وجود ندارد.
کد خبر: ۶۶۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ 02 October 2018

به گزارش تابناک قم، محمدحسین ایمانی در نشست علمی" گردشگری و انسان دینی معاصر با رویکرد حقوقی" که ظهر امروز در سالن جلسات مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به سهل و ممتنع بودن مقوله گردشگری از نگاه دینی اظهار داشت: هدف اصلی این بوده که گردشگری با دو بال مادی و غیرمادی اتفاق بیفتد، هر آنچه در مجامع علمی صحبت شده در حوزه مادی است و به مقوله گردشگری از نگاه غیرمادی کمتر پرداخته‌شده است.

وی با تأکید بر مغفول ماندن حوزه گردشگری از نگاه غیرمادی گفت: به دلیل مغفول ماندن این مقوله از دنیا بسیار عقب هستیم، و در کشورمان نگاه توسعه‌ای به مقوله گردشگری نیست.

دبیر کارگروه فرهنگ و هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر محور توسعه بودن گردشگری ابراز کرد: یک دلیل مغفول ماندن گردشگری این بوده که نگاه باز از سوی مسئولان به مقوله گردشگری وجود ندارد، زمانی که از واقعیت دین به گردشگری نگریسته شود آن را یک مقوله مقدس خواهیم یافت.

ایمانی خاطرنشان کرد: در هیچ کتاب دینی به این صراحت به مقوله گردشگری پرداخته نشده است، تعامل انسان‌ها با انسان‌ها هست که گردشگری از آن به وجود می‌آید، با مروری به مطالب دینی می‌فهمیم که معنویت و گردشگری نیازی به توضیح ندارد.

وی انسان‌شناسی را شرح و مطالعه انسان دانست و افزود: همه بحث‌ها ریشه دینی داشته و نمی‌خواهیم مقوله جدیدی را در دینمان مطرح کنیم، این مقوله وارداتی نبوده و از منظر قرآن کریم از انسان به‌عنوان خلیفه خدا در روی زمین یادشده است، همچنین در نظریات اندیشمندان اسلامی نیز از انسان به‌عنوان الگو و هادی انسان‌ها یادشده است.

دبیر کارگروه فرهنگ و هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی مؤلفه‌های معنویت از نگاه مطالعات دینی را مورداشاره قرار داد و گفت: اعتماد، کاهش مفاسد اجتماعی، عبودیت و بندگی خدا، حرکت در مسیر کمال، سلامت روانی تن، نظم و ثبات و کسب تجارب مثبت ازجمله ویژگی‌های سفر در حوزه معنویت هستند.

ایمانی با بیان ارتباط میان معنویت و شناخت گفت: گردشگری با نگاه معنوی مسیر شناخت انسان می‌شود، گردشگری دینی به معنای گردشگری با نگاه دینی بوده است، گردشگری باید روح و جسم انسان را از خستگی رهایی بخشد، اگر روحمان خستگی‌اش رفع شد می‌گوییم سفر خوب بوده و اگر رفع نشد هیچ‌چیز دیگری نمی‌تواند خستگی جسم و روحمان را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی‌ سفر سبب ارتقای روح آدمی می‌شود، پس چرا باید به این مقوله با شک و تردید نگاه کنیم، 33 درصد از گردشگران دنیا گردشگر فرهنگی هستند، این نوع گردشگران افرادی هستند که تمام قوانین و ضوابط گردشگری کشور دیگر را می‌پذیرند.

‌ایمانی با تأکید بر توسعه گردشگری حلال گفت: گردشگری حلال به شکل ماهیتی همان گردشگری دینی است، زمانی که نگاه دینی را در گردشگری توسعه بخشیدیم به معنای دینی آن گردشگری معنوی و حلال خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: مقوله معنویت و گردشگری جای کار بسیار فراوان دارد، گردشگری می‌تواند مروج دین و اشاعه دستاوردهای انقلاب اسلامی و حتی مکتب شیعه باشد، برای این منظور باید مقداری شناخت‌ها و معرفت خود را افزایش دهیم و در این صورت است که سفر و گردشگری برای آدمی عبادت می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار