با رکود بازار نساجی هم وضعیت نامناسبی دارد
رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت،معدن و تجارت و کارشناس صنایع نساجی استان یزد گفت:نساجی داخل یزد قدمت آن به قبل از اسلام بر می گردد که حتی در دوره ی ساسانیان هم این هنر وجود داشته و به تدریج این صنعت رشد کرده و در دوره ی صفویه که اوج هنر این هنر بوده نساجی پیشرفت کرده است.
کد خبر: ۶۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 26 July 2015
به گزارش تابناک یزد، محمد رضا حدادیان در گفت و گو با تابناک یزد به تعدادی از پارچه ها که  نام آنها در تاریخ نساجی یزد رواج داشته از جمله : زری،حریر(ابریشم خالص) و مخمل اشاره کرد و افزود: از حدود ۸۰ سال پیش تاکنون ، هنر نساجی کلیک خورده که ابتدا کارخانه اقبال ونیز درخشان تاسیس شده و به همین ترتیب ادامه پیدا کرده است.         
حدادیان تعداد واحدهای دارای پروانه بهره برداری صنعتی نساجی در حال حاضر در استان را ،۶۵۳ واحد اعلام کرد و جمع سرمایه گذاری ایجاد کرده را ۵۴۰ میلیارد تومان و نیز تعداد اشتغال های ایجاد شده را ۲۲۶۰۰ نفر بوده است.البته تعداد واحدهای نساجی که به دلیل واحد کوچک خود مجوز نداشته حدود ۲۰۰۰ واحد داخل استان می باشد.قابل ذکر است این واحدها زیر مجموعه شرکت تعاونی نساجان یزد هستند. 
 کارشناس صنایع نساجی عنوان کرد:بازار فروش این منسوجات ،  با توجه به رکودی که در بازار وجود داشته  نساجی هم  وضعیت نامناسبی دارد.
 وی با تصریح گفت: با توجه به تنوعی که در محصولات نساجی بوده و کاربرد آن اعم از انواع مختلف پوشاک ، منسوجات خانگی ، کفش پوش ها و پارچه های تزیینی و همچنین کاربرد این صنعت در صنایع دیگر از جمله:صنایع ساختمانی ، شیمیایی و... استقبال مردم از این هنر قابل توجه بوده است و تنوع محصولات باعث رویکرد مردم به این صنعت شده اما نکته ی قابل توجه در صنعت پوشاک و منسوجات خانگی تنوع زیاد که باعث کوتاه شدن عمر مفید محصولات از لحاظ مد بودن و تغییر سلیقه می شود.                                   
   محمد رضا حدادیان رئیس صنایع فلزی سازمان صنعت معدن تجارت بیان کرد:صادرات محصولات به کشورهای اطراف همجوار و در زمینه فرش ماشینی علاوه بر کشورهای اطراف به کشورهای اروپایی صادر می شود و با توجه به اینکه اغلب صادرات نساجی به طور غیر مستقیم توسط واسطه ها انجام می شود نمی توان ،رقم دقیقی از صادرات را عنوان کرد ولی به طور کلی شاید بتوان گفت حدود ۵ تا ۱۰ درصد این محصولات صادر می شود.                                                  
وی گفت: استان یزد در صنعت نساجی تلاش کرده تا با تکنولوژی روز دنیا ،ماشین آلات خود را به روز کند و این کار علی رغم محدودیت های ناشی از تحریم و هزینه ی بالای جایگزینی  ماشین آلات جدید کماکان ادامه دارد.بنابراین استان یزد در بحث نساجی جزء استان های پیشتاز در استفاده از تکنولوژی روز دنیا می باشد.                    
حدادیان دلیل پیشرفت این هنر در یزد را نسبت به استان های دیگر، چیزی جزء قدمت قدیمی ،بخش عمده ای از تولید کنندگان این صنعت و نیز استفاده از تکنولوژی روز باعث جایگاه قابل توجه نساجی یزد در کشور گردیده است.
 وی در ادامه اضافه کرد:به منظور افزایش کارایی صنایع کوچک متوسط استان ، خوشه ی نساجی یزد ایجاد شده است تا بتواند برطرف کننده ی مشکلات تخصصی واحدهای نساجی استان یزد باشد و در این صنعت تحول ایجاد کند.
وی گفت: از جمله این مشکلات که خوشه نقاشی برای رفع آن در حال اقدام است می توان به ارتقاء سطح تکنولوژی ماشین آلات ، ایجاد مراکز آموزشی ، بازاریابی و مشاوره ، تسهیل در واردات مواد اولیه مورد نیاز ، حمایت از بخش طرحی ومد در این صنعت ، تسهیل در ایجاد مراکز خدمات بعد از فروش  ماشین آلات ، و تسهیل در رفع مشکلات گشایش اعتبار واحدها اشاره کرد.            
وی در پایان ذکر کرد با توجه به اینکه پارچه ی ترمه ، روفرشی و پارچه ی رو مبلی به عنوان محصولات انحصاری یزد شناخته شده که حدود ۲۰ درصد تولید پارچه ی پنبه ای و الیاف مصنوعی کشور را داشته ودر زمینه فرش ماشینی از نظر صادراتی جایگاه ویژه و خوبی دارد و رتبه ی اول را داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار