استاندار خراسان رضوی گفت: شبکه علمی دانشگاه‌های استان زنجیره ارتباط و تعامل برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و تقویت و تجمیع این توان به‌ویژه در حوزه پژوهشی است.
کد خبر: ۶۷۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ 29 October 2018

به گزارش تابناک : علی رضا رشیدیان در بیست و هفتمین جلسه شبکه علمی دانشگاه‌های استان که در محل دانشگاه غیرانتفاعی خیام مشهد برگزار شد؛ گفت: این شبکه به‌ویژه در حوزه گسترش ارتباطات در حوزه  پژوهش بسیار موثر است.

استاندار خراسان رضوی با قدردانی از اعضای این شبکه؛ عنوان کرد: شکل‌گیری شبکه علمی دانشگاه‌های استان یکی از افتخاراتی است که به‌همت روسای دانشگاه‌های استان اشکل گرفت و قوت یافت.

وی اظهار کرد: ایجاد فرصت برپایی چنین نشستی و زمینه تعامل و گفت‌وگو بین بخش‌های مختلف دانشگاهی توانست در همین مدت دو ساله ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای استان ایجاد کند.

رشیدیان با اشاره به‌هدف اولیه شکل‌گیری این شبکه؛ متذکر شد: یکی از نشستن کنار هم و شناسایی ضعف‌ها، مشکلات و نیز ارتقای ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها در سایه تعامل و توسعه همکاری‌ها بود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ما نیازمند رشته‌های جدید مانند نانوتکنولوژی، رشته‌های بین رشته‌ای که می‌تواند گره‌های کاری و اجرایی کشور را باز کند، هستیم، نیازمند استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه‌های مختلف برای تقویت بخش‌های دچار ضعف و تجمیع توان آزمایشگاهی و پژوهشی آنها هستیم.

وی با اشاره با توجه به‌ظرفیت‌های نخبگی و درخشان استان باید فضایی فراهم شود که از این ظرفیت‌های علمی، آزمایشگاهی و فناوری بهره بیشتری گرفته شود؛ متذکر شد: در این میان، بحث پژوهش که از اساسی‌ترین راهکارهای توسعه کشور است باید محور تعامل و همکاری‌ها قرار گیرد.

 رشیدیان ادامه داد: هفته پژوهش که هر سال با محوریت یکی از دانشگاه‌ها و همکاری سایرین و حضور بخش خصوصی و بانک‌ها برگزار می‌شد اقدامی بسیار ارزشمند بوده که طی دوره‌های برگزاری هر سال ارتقای یافته است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه دراین دوره که بعد از اعمال مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ملت ما است، نمایشگاه پژوهش راهکاری برای عبور از تحریم در کمک به‌صنعت و اقتصادمان باشد؛ بیان کرد: نمایشگاه‌های هفته پژوهش باید عملیاتی و کاربردی باشد، نه علم برای علم، بدین منظور باید از صنعتگران و تولیدکننده‌ها و بخش‌های آب، برق، گاز و نفت بخواهیم در این نمایشگاه‌ها حضور یافته و گره‌ها و چالش‌های را با حوزه پژوهش و تحقیقات استان طرح و برای حل آنها راهکار ارائه شود.

وی گفت: هر آنچه برای حوزه پژوهش و مباحث علمی و تحقیقاتی هزینه شود کم است و نه تنها هزینه محسوب نمی‌شود که به‌نوعی سرمایه‌گذاری است.

رشیدیان با اشاره به‌جشنواره علمی رضوی؛ افزود: در ایام دهه فجر برای مباحث و موضوعات مختلف اعم از ورزش و موسیقی برنامه‌های متعددی وجود اما برای موضوع علمی که از بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است با اخلائی جدی مواجه بودیم.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: افتخار ما آن است که بعد انقلاب در تولید علم رشد و تحولی قابل توجه داشته‌ایم، با توجه خلائی که در حوزه معرفی نخبگان و دانشمندان وجود داشت در استان با توجه به‌اینکه استان مزین به‌بارگاه منور رضوی است، امامی که عالم آل پیامبر(ص) است و از این رو در سال گذشته جشنواره علمی رضوی را برگزار کردیم و امید است امسال هم با دقت و انگیزه گسترده به‌عنوان دینی به‌امام رضا (ع) و جوانان‌مان برگزار کرده و توسعه دهند.

رشیدیان با تاکید بر ارتقای کیفیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و موضوع نظارت و ارزیابی کیفی آنها؛ افزود: باید این احساس برای همه دانشگاه‌ها ایجاد شود که در پی ایرادگیری نیستیم، بلکه در راستای تجمیع و استفاده هدفمند و متمرکز از ظرفیت‌های آنها تلاش می‌شود تا مراکز مختلف ما به‌دور از پراکنده‌کاری در یک تعامل و هماهنگی مطلوب به‌سطح مناسبی از کیفیت آموزشی برسند.

وی ظرفیت‌های ورزشی و فضاهای ورزشی موجود در دانشگاه‌ها را بسیار خوب دانست و گفت: از این امکان برای برپایی جشنواره‌های ورزشی، استانی و ایجاد فضای نشاط و پویایی در بین دانشجویان بهره گرفته شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به‌موضوع وقف علمی؛ گفت: این بحث زمانی مطرح شد، اما به‌عللی پیش نرفت و امروز ضرورت آن است که استفاده از وقف در توسعه زیرساخت‌های علمی می‌توان کمک موثری باشد. 

رشیدیان با اشاره به‌راهبرد علم و فناوری 50 سال آینده کشور که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده است؛ گفت: باید سهم استان و نقش خود را بر اساس آن تعیین کنیم و بر مبنای این اسناد بالادستی و براساس آمایش سرزمینی باید پیش‌بینی نیازهای توسعه استان بتوانیم موضوع ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و تامین نیروهای انسانی مرتبط با این طرح‌های توسعه‌ای از اکنون فکر کنیم.

وی با اشاره به‌اینکه باید به‌سمتی برویم که آموزش دانشجویان ما متناسب با نیازهای توسعه‌ای تولیدی، اجتماعی، اقتصادی و درمانی برای آینده باشد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید در نهایت به‌سمت دانشگاه‌های غیردولتی برویم که جزو سیاست‌های کلانی است که در بحث توسعه یافتگی در کشور دنبال می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار