کد خبر: ۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷ 22 February 2015

«در تقسیمات با مشهدیم، در وقت انتخابات با سرخس، دیگر تکلیف خودمان را هم نمی دانیم!»، « شما بگویید، یک مسجد کفاف هشت هزار نفر جمعیت شهر را می‌دهد؟»،«یک کلیومتری تصفیه خانه اولنگیم؛ اما فاضلابمان یا به خیابان می ریزد یا باید چند چاه در خانه حفر کنیم و سیستمی برای جمع آوری فاضلاب وجود ندارد.»، « مسکن مهر رضویه آماده است اما می گویند؛ بیایید بدون آب و گاز تحویل بگیرد» و... این ها که خواندید، فقط چند نمونه از انبوه گلایه های شهروندان شهر رضویه است که در فرصت یک بازدید نیم روزه از این محدوده، آن را با ما در میان گذاشتند.

البته این محرومیت ها در کنار فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری این شهر، به واسطه مجاورت آن با مشهد؛ فضایی متناقض را شکل داده بود. آنچه می خوانید؛ روایتی است از زندگی شهر نشینان رضویه و مشکلات آن ها به روایت جمعی از مسئولان شهر که ما را در این بازدید همراهی می کردند:

در تقسیمات سیاسی با مشهد هستیم، در تقسیمات انتخاباتی با سرخس!

اولین توقف ما در معبر اصلی شهر رضویه است؛ جایی که رئیس شورای اسلامی این شهر فرصت را غنیمت می داند و پس از شنیدن گلایه های شهروندی درباره بلاتکلیفی رضویه و سدهایی که در مسیر رشد آن قرار دارند؛ به ما می گوید: از محل ماده ١٨٠ قانون برنامه پنجم توسعه، اعتباراتی به استانداران براساس شاخص‌های توسعه یافتگی و جمعیت اختصاص داده می‌شود تا صرف امور عمرانی استانشان کنند. در سال جاری و با تفاهم مجلس و دولت، روند هزینه‌کرد این اعتبار به نمایندگان مجلس شورای اسلامی سپرده شد تا به صلاحدید آن را در حوزه انتخابیه‌شان، خرج کنند.

علی اکبریان نفسی می گیرد و ادامه می دهد: اما دوگانگی شهر رضویه به لحاظ حوزه انتخابیه و تقسیمات سیاسی‌اش، باعث شده تا نه از این اعتبارات بهره چندانی ببرد و در امر برگزاری انتخابات هم با دشواری های مخصوص خود مواجه باشد. برهمین اساس، شهر رضویه از نظر تقسیمات سیاسی جزو مشهد است اما از نظر حوزه انتخابیه شهر، زیرمجموعه سرخس و فریمان قرار می گیرد.

وی تاکید می کند: همین دو گانگی ما را از دریافت اعتبارات حاصل از ماده ١٨٠ قانون برنامه پنجم توسعه محروم کرده است و عملا نه از محل اعتبارات نمایندگان مشهد و نه از محل اعتبارات نماینده شهر سرخس، بهره ای بردیم، در نهایت مجبور به نامه نگاری شدیم که پاسخ درخواست های ما، تخصیص رقمی بسیار ناچیز بود.

او امیدوار است که مشکل شهر رضویه در آینده ای نزدیک رفع و رجوع شود و تعلقات این شهر از دو منظر منطقه ای و انتخاباتی، شفاف شود.

اعتباری اندک، حاصل نامه نگاری های مفصل

اما عباسعلی بادیانی سخن‌گوی شورای اسلامی شهرستان مشهد که از قضا عضو شورای اسلامی شهر رضویه نیز است، سر رشته کلام را به دست می گیرد و توضیح می‌دهد: سهم هر نماینده مشهد از محل این ماده، حدود ٥/٩ میلیارد تومان بود اما آنچه تخصیص یافت، نهایتا نصیب کلات شد.

به گفته وی پس از اختصاص نیافتن اعتبار از محل ماده ١٨٠، اعضای شورای اسلامی شهر رضویه پیگیری‌هایی برای جبران این روند انجام دادند و در نهایت تصمیم بر آن شد تا از محل اعتبارات ملی که به استانداری خراسان رضوی تخصیص یافته بود؛ رقمی برای آبرسانی به روستاهای رضویه و احمدآباد تخصیص یابد.

قول نوبخت برای رضویه و احمدآباد

بادیانی اشاره‌ای دارد به افزایش ٣ تا ٥ /٣درصد اعتبارات ماده ١٨٠ در سال آینده و می‌گوید: از آنجایی که از محل اعتبارات ماده ١٨٠ برنامه پنجم توسعه، رقمی سهم شهرهای رضویه و احمدآباد نشده است؛ شورای اسلامی شهرستان مشهد، رایزنی‌هایی با نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور داشت.

به گفته وی، با نظر مساعد و قول معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور مقرر شد تا اعتبارات حاصل از ماده ١٨٠ در بودجه سال آینده، به صورت جداگانه برای دو شهر رضویه و احمدآباد تخصیص یابد و به استاندار خراسان‌رضوی ابلاغ شود.

در فاصله یک کیلومتری از تصفیه خانه و محروم از سیستم فاضلاب شهری

راننده که سر فرمان را سمت آخرین ردیف خانه های شهر کج می کند؛ از دغدغههای سیاسی و اعتباری دور می شویم و حرف به مشکل فاضلاب و رهاسازی پساب ها در خیابان های این شهر می رسد، سخن‌گوی شورای اسلامی شهرستان مشهد در این زمینه به ما می گوید: تصفیه خانه اولنگ تقریبا در یک کیلومتری ما قرار دارد اما این شهر و مردمانش که باید با بوی فاضلاب این تصفیه خانه بسازند، خود از داشتن سیستم فاضلاب محروم بوده و پساب‌هایشان یا به خیابان رها می شود یا خانواده ها ناگزیر از حفر چند حلقه چاه هستند.

نوبخت؛ دی ماه هم قول حل مشکلات رضویه را داد

این مقام مسئول در ادامه عنوان می کند: با توجه به مشکلاتی که در بحث فاضلاب با آن رو‌به‌رو بودیم، شهریور ماه با نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دیداری در تهران داشتیم که در آن با وی از نقایص موجود سخن گفتیم و وی نیز مقرر کرد تا این معاونت ظرف دو سال آینده، رقمی را برای اتصال شهر رضویه به تصفیه خانه اولنگ اختصاص دهد. علاوه بر آن شرکت آب و فاضلاب مشهد هم مکلف شد تا برای این منظور، طرحی تفصیلی تدوین و ارائه کند.

این عضو شورای اسلامی شهر رضویه تاکید می‌کند: همچنان در انتظاریم تا آبفای مشهد، اقدامات لازم را برای تهیه طرح تفصیلی برای اتصال شهر رضویه به اولنگ انجام دهد، البته در جلسه‌ای که شورای اسلامی شهرستان با استاندار خراسان‌رضوی داشت نیز مشکل فاضلاب رضویه و تصفیه خانه اولنگ مطرح و در این جلسه نیز بر حل مشکل تاکید شد.

مهلت فرماندار تمام شد اما زیرساخت به مسکن مهر رضویه نرسید

اوایل شهریورماه امسال بود که فرماندار سابق مشهد به همراه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها، بازدیدی از مسکن مهر شهر رضویه داشتند تا از نزدیک در جریان مشکلات پیش‌روی افتتاح این واحدها قرار گیرند.

نکته قابل تامل در مسیر افتتاح ٥١٢ واحد مسکن مهر رضویه، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم آب، برق و گاز بود که با توجه به این امر، در پایان همان بازدید، موحدیان به رؤسا و نمایندگان برخی ادارات و سازمان‌ها، به منظور فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی مسکن مهر بخش رضویه، مهلتی ۳ ماهه داد.

از سر رسید مهلت فرماندار سابق مشهد بیش از دو ماه گذشته است، با این وجود آن گونه که رئیس شورای اسلامی شهر رضویه می‌گوید؛ هنوز از ریزساخت‌های لازم برای بهره‌برداری و اسکان در مسکن مهر رضویه، خبری نیست.

اکبریان توضیح می دهد: پروژه مسکن مهر رضویه در دو فاز در حال اجراست که فاز یکآن، مسکن مهر رضویه با ٥١٢ واحد و پیشرفت فیزیکی ٩٥درصد است اما هنوز خبری از اجرای شبکه‌های آب، گاز و تلفن نیست و اعتباری هم برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رضویه به اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی که بر تحویل بدون زیرساخت مسکن های مهر تکیه داشت، اشاره می‌کند و ادامه می دهد: دغدغه فعلی ما این است که با وجود تکمیل واحدها، متقاضیان که اغلب آنان مستاجرند؛ به دلیل نبود آب و گاز باید در همان خانه اجاره‌ای خود ساکن باشند و علاوه بر اجاره‌خانه، قسط بانک‌ را نیز پرداخت کنند.

شهری با ٨ هزار نفر جمعیت و یک مسجد!

اما توقف بعدی ما در مقابل تنها مسجد این شهر است که اسماعیل شهنازی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر رضویه درباره دلیل بازدید ما از این مکان توضیح میدهد: شهر رضویه با وسعتی بالغ بر ٢٠٠ هکتار و جمعیتی حدود ٨ هزار نفر، فقط یک مسجد دارد.

وی ادامه می‌دهد: مسجد جامع شهر رضویه در سال ٥٩ و برای جمعیت ٥٠٠ خانوار ساخته شد و در این چند سال، به رغم چند برابر شدن جمعیت، مسجد جدیدی در این شهر ساخته نشد.

این عضوی شورای اسلامی شهر رضویه خواستار همراهی نهادها و سازمان‌های مسئول برای ساخت مسجد در شهر رضویه می‌شود و می‌گوید: مردم در شب‌های قدر، روزهای عاشورا و تاسوعا با مشکلات زیادی روبه‌رو می شوند؛ چراکه فضای مسجد جامع شهر، کفاف استقبالی را که از آن صورت می‌گیرد، نمی‌دهد.

 الهام مهدیزاده

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار