در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا
حدود 70 نفر از کارگران شرکتی اداره سیر و حرکت راه آهن خراسان رضوی در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده شکایت تبعیض در وضعیت حقوق و مزایای خود در عدم اجرای برخی قوانین و احکام کار در مقابل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تجمع کردند.
کد خبر: ۶۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 28 July 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، جمعی از کارگران معترض حاضر شده در این تجمع که خود را نماینده 257 نفر از شاکیان شرکت پیمانکار راه‌آهن معرفی نمودند شغل خود را در راه‌آهن شامل سوزنبان ، مانورچی ، سرمانورچی ، متصدی ترافیک ، شماره‌بردار و نگهبان ایستگاه عنوان کردند که پیش از این نیز در اداره کار شکایت کرده اند اما پیامد آن شکایت، قطع مزایا در دوماه پس از آن و عدم پرداخت عیدی و سنوات این چند ماه و ندادن حقوق‌های خرداد و تیرماه شاکیان تاکنون شده است.

یکی از این تجمع کنندگان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اعتراض ما نسبت به عدم اعمال دستورالعمل شماره 36 و 38 وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است که به کلیه استانها نیز ابلاغ شده و درخصوص تساوی حقوق و مزایا در راستای منع تبعیض در پرداخت دستمزد و برقراری عدالت در پرداختها تاکید دارد و شکایت ما بر این اساس بوده است.

از قطع دست و پا تا فوتی در حین کار بدون مزایای سختی کار

وی افزود : در کار ما در چند ساله اخیر ، پنج نفر فوتی در حین کار داشتیم یک نفر قطع نخاع و همچنین موارد مختلفی از قطع دست و پا و مواردی از این دست زیاد داشتیم که همکارانمان آسیب دیدند اما سختی کار را به ما نمی دهند! با وجود اینکه طبق دستورالعمل شماره 201691 سال 1392 اداره تعاون و کار، مزایای سختی کار برای ما باید منظور می‌‎شده است.

یکی دیگر از کارگران راه آهن حاضر در این اجتماع اعتراضی نیز اظهار کرد : برای رسیدن به حق و حقوقات قانونی خودمان به اداره کار شکایت کردیم که دادخواست اولیه ما در مورخه 93/12/19 به شماره 197615 در اداره تعاون و کار استان ثبت شده است.

وی اظهار کرد: رای اولیه در این خصوص با نظر کارشناسی طبقه بندی مشاغل به نفع ما صادر شد که قرار بر پرداخت مابه التفاوت حقوق و مزایای کارگران بود که شرکت پیمانکار به آن اعتراض کرد و البته ما هم درخواست ذکر جزئی‌تر اعداد حقوقی را در این حکم داشتیم که پرونده به هیئت حل اختلاف ارجاع شد.

وی ادامه داد : در این جلسه حل اختلاف گویا شرکت پیمانکار طرف حساب ما فردی بازنشسته از اداره کار را که ذی نفوذ نیز بوده به عنوان نماینده خودش معرفی می کند که در این جلسه البته در این جلسه حکمی صادر نشده و پرونده به هیئتی دیگر ارجاع شده است.

به گفته این تجمع کننده معترض راه‌آهن ، در حال حاضر یکی از نگرانی های معترضان این است که خدای نکرده عده ای سعی در اعمال نفوذ در پرونده و لابی و رایزنی درباره موضوع به نفع شرکت پیمانکار را داشته باشند که در این صورت بیم آن می رود که حقوق کارگران زحمتکش راه ‌آهن ضایع شود.

یکی دیگر از معترضان هم به خبرنگار تابناک رضوی گفت : خودشان هم اکثرا میدانند حق با ماست و رای اولیه هم منصفانه است و اسناد و قوانین نیز بر لزوم پرداخت حق کارگر تاکید دارد اما میگویند چون رقم مالی بالایی ممکن است درپی داشته باشد رای نمی دهند درحالیکه خوشبختانه راه آهن درآمدزاست و ما هم جانمان را کف دستمان گذاشتیم و با وجود اینکه حقوقمان عقب افتاده باز هم با افتخار خدمت می کنیم.

وعده پیگیری عادلانه و احقاق حق کارگران

بنابراین گزارش در قسمتی از این تجمع مدیر روابط کار ، کارشناس طبقه بندی مشاغل و رئیس بازرسی اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در جمع معترضان حاضر شده و وعده پیگیری عادلانه موضوع تا احقاق حق بر مبنای قانون را دادند.

همچنین تجمع کنندگان با حضور در محل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشهد نیز با سرپرست و مدیر روابط کار این اداره گفتگو کردند که آنها نیز روند پیگیری پرونده را عادی دانستند.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
ابولفضل علی میرزایی
|
United States
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
با سلام .
متاسفانه بار دیگر شاهد بی عدالتی در ادارات کشور هستیم.معمولا نیروی شرکتی ...باید با یک سوم حقوق پرسنل هم شغل رسمی خود باید کار کنن.
به امید عدالت و بیداری مسئولین
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
با سلام تا کی کارفرماها و سرمایه داران میخان حق و حقوق کارگران زحمت کش رو بالا بکشن مسئولین خواهشابه فکر این قشر از جامعه هم باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
سلام من به عنوان فردی ناشناس بعد از خواندن مطلب اقدام به گذاشتن نظر و سوابق راه آهن میکنم.
تا آنجایی که ما اطلاع داریم رقم آنالیز قرداد امسال راه آهن در بخش پیمانکاری سیرو حرکت حدود 12 میلیاردو هشتصد میلیون تومان برای بهره برداری از اداره سیر حرکت در بخش پیمانکاری برای 9 ماه انتهایی سال 1394 بوده است که در جلسه مزایده راه آهن با مبلغ قرداد شرکت نوین فن آوران به مبلغ 9 میلیاردو هفتصد میلیون تومان موافقت کرده است. لازم بذکر طبق آنالیز کارشناسان مجرب راه آهن مبلغ کسر شده از قرداد به چه نحوی میتواند جبران شود. آیا شرکتی که اقدام به این کار کرده است بجز کم کردن حقوق و مزایای کار کنان راهی دیگر برای جبران کسری مبلغ دارد.
طی سالیان اخیر بارها و بارها راه آهن اقدام به چنین کارهایی کرده است ولی متاسفانه هر وقت از سوی کارنان اعتراض انجام میشد راه آهن اقدام به تعلیق کار گر اخراج و ندادن حقوق و مزایای شاکی بوده است نه در پی حل مشکلات کارکنان. این موضوع ادامه داشت تا در سال 1393 کارکنان پیمانکار بعد از مصوبه دولت مبنی بر یکسان سازی حقوق کارکنان تصمیم به گرفتن وکیل و حل مشکلات از راه قانونی و حقوقی و صحیح آن انجام دادند که متاسفانه بعد از صدور رای تا کنون راه آهن ج. ا. ا ناحیه خراسان بارها و بارها اقدام به کارشکنی برای تغییر رای دادگاه به نفع خود از قبیل پرداخت نکردن حدود دو ماه حقوق و سنوات و تهدید های مبنی بر اخراج و عدم همکاری بر خلاف کارکرد صادقانه کار کنان انجام داده است.
در انتها از تمامی کسانی که در پی حل مشکلات تمامی کارکنان پیمانکار بوده اند صمیمانه تشکر میکنم.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
راه آهن نمیخاهد زیر بار قانون برود
ما در سال 84 و بعد از مصوبات هیئت دولت و مجلس در چند مرحله گزینش شدیم و برامون کد پرسنلی هم صادر شد ولی راه اهن از زیر بار قانون شانه خالی میکنه
ما حتی در یک مقطع به مدت 4 ماه بدون بیمه و بدون اینکه هیچ مناقصه ای برگزار بشه به دلیل اینکه خود راه آهن منتظر بودند تکلیف استخدام ما روشن بشه مشغول به کار بودیم و طبق قانون در همون مقطع ما باید بصورت رسمی استخدام میشدیم
الانم که شدیم عروس هزار داماد
قانون کار قانون حقوقی ماست
...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
با سلام تا کی کارفرماها و سرمایه داران میخان حق و حقوق کارگران زحمت کش رو بالا بکشن مسئولین خواهشابه فکر این قشر از جامعه هم باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
باسلام متاسفانه تا کی روابط نادرست یا به عبارتی پارتی بازی را در اداره کار باید مشاهده گر باشیم وحق کارگران را بالا بکشن ومسولین می گویند پیگری می کنم وپشت گوش می اندازند بسیار متاسفا شدیم
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
باسلام این کار شرکت ها ست که هر سال بیایند وپولی به جیب بزنند وحق کارگران را بخورند وبروند وهیچ یک از مسئولین هم رسیدگی نمیکنند چون اکثرا خودشان هم در خوردن حق کارگران سهیم هستن ومن موندم تو این کار این ها که همش حق الناس هست چطور میخواهند جواب دهند امیدوارم اون مسئولی که اومده اونجا تو اجتماع گفته پیگیری میکنم واقعا فکر کنه که اینها که اومدن اینجا برای اعتراض بچه های خودشان هستن هرکاری که برای بچه خودشان میکردن برای این افراد کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
چرا وقتی که دو همکار پشت یک میز خدمت می کنند و کار یکسانی انجام می دهند بایستی نفری که زیر نظر پیمانکار کار می کند,نصف ان نفر دیگه حقوق بگیرد.
اصلا قانون خصوصی سازی و پیمانکاری کاملا اشتباست,چون یه عده افراد سودجو و پولدار بدون اینکه کار تولیدی بکنند و باری از روی شانه دولت بردارند با خوردن حق کارگر و واسطه گری پول هنگفت به جیب میزنند, در حالی که پرداخت حقوق منصفانه را خود راه اهن با هزینه خیلی کمتر می تواند انجام دهد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
سلام
بخدا گرفتن حق سخته تا اینجاییی که باید ناشناس درد دلم رو بگم که یه وقتی اخراجم نکنند تا انگ آشوبگر بهم نزنند
دو ماهه حقوق نگرفتم در شرایط سختی به سر میبرم و تازه اگر هم شرکت جدید حقوق تیر ماهم رو بده نمی تونم جبران این دو ماه رو رکنم که حقوق نگرفتم .
واقعا راه آهن باید اینقدر بی خیال باشه که من نیرو شرکتی که جون مسافراش به دست منه اینقدر استرس داشته باشم خدایی انسانیت کجا رفته
سیاوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
با درود به همه بنده کارمند رسمی راه آهن صحت مطالب فوق را تایید مینمایم لازم بذکر است که گویا از همین شرکتهای پیمانکاری و بسیاری از پروژه های راه آهن که هم اکنون در حال ساخت است سود سرشاری به جیب بعصی افراد در رأس و کسانی که بازنشسته شده اند و دوباره در پشت نام یک شرکت خصوصی برگشته اند میرود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
وقتی به کارکنان رسمی راه اهن حقوقشان را درست نمیدهند و باید با وکیل حقشان را بگیرند دیگر وای به حال شرکتی ها باید به حال مردمی گریست که این کارکنان چه رسمی وچه شرکتی میخواهند به آنها خدمات دهند وای به حال کارمندی که میخواهد با وکیل حقش را بگیرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
سلام.من هم نیروی شرکتی راه اهن هستم واقعا این چه عدالتی هست که ما باید یک سوم حقوق کارمندان رسمی راه اهن بگیریم در صورتیکه بیشترین بار راه اهن بر دوش نیروهای شرکتی هست تازه هر ۲ماه برای اقایان در حدود ۱میلیون تومان ناقابل کارانه تعلق میگیرد علاوه بر حقوقشان. من نمیگویم چرا برای انها اینهمه حقوق وکارانه میریزند چون واقعا کمتر از ۲_۳میلیون نمیتوان زندگی کرد بلکه حرف من اینست که چه فرقی بین انها و ما نیروهای شرکتی هست مگر ما خانواده نداریم مگر زن و بچه ما انسان نیستند مگر ما اجاره خانه و قرض و... نداریم. به امید انروز که این بی عدالتی بر چیده شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
متاسفانه این نشان دهنده ... اداره در مجموعه ها رو نشون میده که با رابطه های ناسالم و غیر قانونی باعث نارضایت برای قشر کارگر را فراهم می اورن.
بنظر من اگر بجز طبقه کارگر در مجموعه مدیران اینجور اتفاق ها بیفته بدون درنگ به نتیجه دلخواه دولت مردان میرسه.
نمونه سادش میشه به اختلاس های میلیاردی اشاره کرد
هادی سوزنبان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
سلام به نظر من تا خودمآن ت خواهان گرفتن حقمان نباشیم هیچ کس دلش به حال؟مان نمیسوزد متاسفانه کارفرماها اینقدر نفوذ پیدا کردن ومجریهای قانون !کارما ... شدن که نمیشه بیشتر از این انتظار داشت جز اینکه خودمان حرکتی بکنیم وبه امید خدا حقمان را بگیریم
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
مسولان راآ]ن خراسان خیانت ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار