عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد:
عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: دولت باید از بیماران دیابتی حمایت بیشتری نماید و اگر جامعه سالمی می‌خواهند بیماران دیابتی را دریابند.
کد خبر: ۶۷۹۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶ 13 November 2018

پياده‌روي به مناسبت روز جهاني ديابت در مشهد

 به گزارش تابناک رضوی؛ رباب‌بیگم ابوترابی، در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی دیابت که در در مرکز معاونت بهداشتی استان برگزار شد گفت: بیماری دیابت اسم شیرینی دارد اما عوارض آن بسیار تلخ است؛ اما خوشبختانه به دلیل اینکه قابل پیشگیری است، می‌توانیم از بسیاری از معلولیت‌ها و هزینه‌های هنگفتی که به سیستم‌های بهداشتی وارد می‌شود جلوگیری کنیم.

وی افزود:اگر یک بیمار دیابتیک به موقع تشخیص داده‌شود و به موقع درمان شود و حمایت کافی را داشته‌ باشد که جزو بیماری‌های خاص قلمداد شود، مطمئنا در هزینه‌های بیمار کاهش چشم‌گیری رخ خواهد داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد اظهار کرد: باید من هشدار بدهم که اگر کسی نگران سلامت جامعه است باید به بیماران دیابتی فکر کند و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند، اولا بیماریابی شود، شناخته شود و بعد حتما آموزش کافی برای پیشگیری از دیابت داده شود.

ابوترابی با بیان اینکه«بسیاری از افراد در معرض بیماری این هستند»، ادامه داد: اما به آن فکر نمی‌کنند، عمدا بیماری را نادیده می‌گیرند و معتقدند من به دیابت فکر نمی‌کنم و آن هم به سراغ من نخواهد آمد، درحالیکه این امراشتباه است. در خانواده‌هایی که یک فرد دیابتی دارند، افراد دیگر هم در معرض خطر هستند و بهتر است این امر آموزش داده‌ شود می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد تا به‌وجود نیاید.

این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم خاطرنشان کرد: دیابت نوع دو یک بیماری ارثی است و جلوی ارث را نمی‌شود گرفت اما با حساسیت‌هایی که در ورزش و تغذیه هست باید جلوی آن گرفته شود؛در اینجا نقش سیستم بهداشتی و حمایت دولت بسیارضروری است.

وی با اشاره به اینکه«در شرایط فعلی پیشگیری راحت‌تر از درمان است»، ادامه داد: اگر ما یک دیابتی را در حال حاضر پوشش بدهیم خیلی بودجه کمتری خواهد داشت، تا اینکه یک دستگاه دیالیز خریداری شود و بیمار دیالیز شود و یا برای قطع عضو به ما مراجعه کند و از بیمه قطع عضوش استفاده کند.کافی است به بیماران آموزش دهیم که دیابت را نادیده نگیرند، اگر دیابت را فراموش کنند، دیابت آن‌ها را فراموش نخواهد کرد.

ابوترابی تصریح کرد: باید بودجه‌ای برای بیماران دیابتی در نظر گرفته شود که نه ویزیت پرداخت کنند و نه هزینه درمان بدهند و جزو بیماران خاص باشند که این افراد مشکلات بسیار زیادی دارند. مریضی که توانایی مالی ندارد و در الفبای زندگیش معطل است، در اینجا عاجزانه استعدعا می‌کنم که دولت بیماران دیابتی را حمایت بیشتری کند و اگر دلسوز افراد جامعه هستند و جامعه سالمی می‌خواهند بیماران دیابتی را دریابند.

وی بیان کرد: در سال ۲۰۰۵ مطالعه‌ای بر روی ۷۰ هزار و 981 نفر انجام شد که 25 تا 64 ساله بودند، ۸ درصد از این افراد که حدود ۲ میلیون نفر می‌شدند، دیابتیک بودند که ۵۰ درصد از این افراد از دیابت خود اطلاع نداشتند و تقریبا 17 درصد از آن‌ها در مرحله قبل از دیابت بودند. در سال ۲۰۱۱، این آمار از ۸ درصد به ۱۱ و نیم درصد رسیده است که شیوع دیابت تقریبا ۷۵ درصد مانند یک بیماری اپیدمی، درحالیکه بیماری واگیر نیست پیشرفت کرده‌است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد اظهار کرد: شاید آنقدر مردم درگیر مسائل اقتصادی هستند به ورزش و تغذیه‌شان اهمیت نمی‌دهند، همین‌ عوامل دست به دست هم می‌دهند تا این بیماری افزایش داشته‌ باشد. می‌توانیم بسیاری از بودجه‌ها را حذف کنیم و در عوض به افراد دیابتی اختصاص دهیم به این دلیل که هر یک از ما در خانواده یک عضو دیابتیک داریم و باید این مسئله را جدی بگیریم.

ابوترابی گفت: شعار امسال روز جهانی دیابت، دیابت نگرانی هر خانواده است و این امر باعث شده که افراد زیادی با اینکه دیابت دارند، اما به پزشک مراجعه نکنند و از نادیده گرفتن خودشان بهره ببرند. همه ما بهم وابسته‌ایم و خانواده درگیر است و مانند دیگر جوامع نیستیم که فرد به تنهایی با مشکلش دست و پنجه نرم کند، بلکه تمام خانواده درگیر این وابستگی است.

این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم بیان کرد: یکی از لذت‌های زندگی آزاد خوردن است؛ زمانیکه برای بیمار محدودیت ایجاد می‌کنیم و یکی از لذت‌هایش را از آن می‌گیریم و در عوض تزریق انسولین و استفاده از دستگاه گلوکومتر را جایگزین می‌کنیم، زندگی و روان این فرد بر اثر این بیماری تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار