مدیر حوزه های علمیه کشور به تدوین و طراحی برنامه های کلان حوزه علمیه با توجه به موضوع آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: 200 رشته و گرایش در 11 حوزه دانشی حوزه‌ های علمیه طراحی شده و انجام آن که مراحل آخر را سپری می کند.
کد خبر: ۶۷۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 13 November 2018

آیت‌الله علیرضا اعرافی روز سه شنبه در دوازدهمین نشست هم اندیشی سالانه ستاد همکاریهای حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با حضور وزیر، در مشهد افزود: در درون رشته‌ های جدید به 'فقه، اخلاق، مشاوره و علوم اجتماعی' توجه شده است.
وی ادامه داد: تعلیم و تربیت از نظر درون مایه های دینی دقیق، عمیق، پیچیده و نیز به لحاظ دانش علوم تربیتی دنیایی بی پایان است. روحانیون و مبلغان دینی باید توجه ویژه به موضوع تعلیم و تربیت داشته و در این زمینه اطلاعات عمیق و جامع کسب کنند تا پاسخگوی پرسشها و نیازها باشند.
مدیر حوزه های علمیه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز اشاره و بیان کرد: این سند برآمده از همه تجربه های 40 سال گذشته است و باید مورد توجه و تحلیل بسیار قرار گیرد. حوزه های علمیه نیز باید برای پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین بیش از پیش به آموزش و پرورش کمک کنند.
وی گفت: توجه به خانواده، تقویت هویت ملی اسلامی و انقلابی، هویت مستقل در برابر غرب و دیگر هویتها و همچنین نگاه جامع به تربیت اسلامی از نکات مورد توجه و کلیدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.

* برنامه همکاری با حوزه علمیه
مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش نیز در این نشست مهمترین اقدام پارسال این ستاد را تدوین شش سند نظام تحول در شورای عالی آموزش و پرورش اعام و بیان کرد: در این مجموعه 148 راهکار و 332 برنامه مصوب شده که 55 برنامه مربوط به همکاری با حوزه های علمیه در عرصه‌ های مختلف است.
حجت‌الاسلام سیدمجتبی ملکی افزود: از پارسال تا کنون در سه مرحله 63 میلیارد ریال اعتبار به استانها برای اجرای برنامه‌ های مورد نظر تعیین و ابلاغ شده است. یکی از برنامه ‌ها اعزام روحانی مستقر در قالب 'طرح امین' است.
وی گفت: همچنین سال تحصیلی 95-96 برای سه هزار و 281 مدرسه و امسال برای سه هزار و 552 مدرسه روحانی مستقر در نظر گرفته شده است. دیدار با علما از دیگر برنامه ها است که 243 هزار نفر در سال تحصیلی 95-96 و امسال 297 هزار نفر در این برنامه شرکت می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این نشست گفت: اجرای سند تحول بنیادین اصلی ترین رسالت آموزش و پرورش است.
قاسمعلی خدابنده فلسفه تعلیم و تربیت ایران را بر مبنای تعالیم دینی، اخلاق اسامی و اخلاقمداری ذکر و بیان کرد: حوزه های علمیه می توانند در ارائه نظریات علمی و عملی در کنار آموزش و پرورش آینده ای روشن برای نسل جوان رقم بزنند.

* آمادگی حوزه علمیه خراسان برای همکاری با آموزش و پرورش
مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست گفت: تنظیم برنامه های جامع روزآمد و کارآمد در کنار تربیت نیروی انسانی ماهر برای ورود به عرصه های گوناگون دارای اهمیت است و در عرصه تعلیم و تربیت و تبلیغ نمی توان به صورت فله ای عمل کرد.
آیت الله سید مصباح عاملی اظهار داشت: حوزه علمیه خراسان هیاتهای اندیشه ورز تشکیل داده و آمادگی دارد در عرصه های مختلف نیروی متناسب و ماهر تربیت کند و اقدامات تحولی انجام دهد.
وی گفت: حرکتهای تحولی و احیاگرانه در طول تاریخ به خصوص در شرایط فعلی که فعالیت نرم افزاری، فرهنگی و آموزشی حرف نخست را می زند دارای اهمیت است. امروز باید همت خود را صرف تعلیم و تربیت با استفاده از ظرفیت و توان بالای حوزه های علمیه و آموزش و پرورش کنیم.
دوازدهمین هم اندیشی سالانه ستاد همکاریهای حوزه های علمیه و آموزش و پرورش تا فردا در مشهد ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار