معاون دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت كار:
معاون دفتر امور آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد: براساس بررسي‌هاي انجام شده، استان يزد به لحاظ اطلاعات آماري در حوزه كودكان كار و خياباني جزء استان‌هاي آخر در كشور است.
کد خبر: ۶۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 29 July 2015
به گزارش تابناک یزد "حبيب الله شعباني" در جلسه ستاد استاني ساماندهي كودكان كار و خياباني در يزد گفت: استان يزد به لحاظ شاخص‌هاي توسعه انساني، فرهنگي و اجتماعي و در حوزه پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي بسيار موفق عمل كرده و شايسته است در زمينه مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي كودكان كار و خياباني نيز با توجه به اهميت اين موضوع  اقدامات لازم صورت گيرد.

وي افزود: آنچه در اجراي آيين‌نامه ساماندهي كودكان كار و خياباني مهم است، اين كه دستگاه‌هاي متولي اين ساماندهي هماهنگي و همكاري‌هاي لازم را با حمايت استانداري يزد داشته باشند و سازمان بهزيستي را در انجام وظايفي كه بر عهده دارد، ياري كنند.

اكثر كودكان خياباني و كار يزد از اتباع و مهاجرين هستند

"محمدعلي طالبي" معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد نيز در اين نشست گفت: براساس بررسي‌هاي انجام شده كودكان اتباع خارجي و مهاجريني كه از خارج از استان به يزد وارد شده‌اند، بيشترين تعداد كودكان خياباني و كار استان را تشكيل مي‌دهند.

وي در ادامه به آمار پايين كودكان كار و خياباني استان در مقايسه با ساير استان‌ها اشاره و اظهار كرد: به علت پيشينه  فرهنگي و نگاه ويژه‌‌ي حاكم بر استان، حتي اين آمار كم نيز قابل گذشت و چشم‌پوشي نيست و بايد در اين حوزه ساماندهي لازم صورت گيرد.

وي گفت: با توجه به اين كه يزد يك استان صنعتي و در حال گذر از فرآيند توسعه و صنعتي شدن است، اين فرآيند آسيب‌هاي اجتماعي را به وجود آورده كه مهمترين مشكل به بحث مهاجرت افراد ضعيف و قشرهاي كم درآمد به استان يزد باز مي‌گردد.

حضور گردشگران زمينه‌ساز آسيب‌هاي اجتماعي است

اين مسئول حضور گردشگران داخلي و خارجي در استان به علت جاذبه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي استان را نيز زمينه‌ساز بروز آسيب‌هاي اجتماعي مانند متكديان و كودكان خياباني دانست و گفت: بايد اين علت‌ها نيز آسيب‌شناسي شود و براي رفع آن برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گيرد.

وي عنوان كرد: در استان يزد مانند برخي استان‌هاي ديگر كودك كارتن خواب نداريم، اما به هرحال شاهد تكدي‌گري و كار كودكاني حتي در ساعت‌هاي غيرمعمول و نيمه‌هاي شب هستيم.

طالبي گفت: با روحيه تعامل، همكاري و هماهنگي كه در بين دستگاه‌هاي اجرايي استان وجود دارد، اگر طرح و آيين‌نامه شفافي با شرح وظايف مشخص دستگاه‌هاي مربوط به ساماندهي كودكان كار و خياباني ابلاغ شود  با حمايت‌هاي استانداري اين آيين‌نامه به نحو مطلوب در استان اجرا خواهد شد و اگر مديريت خوبي توسط بهزيستي استان نيز صورت گيرد، حتي دستگاه‌هايي كه شرح وظايفي براي آنها در اين آيين‌نامه پيش‌بيني نشده، كمك‌ها و تعامل‌هاي لازم و ضروري را خواهند داشت .

معاون استاندار با اشاره به بدسرپرست بودن خانواده‌هاي بسياري از كودكان كار و خياباني، در پايان اظهار كرد: مسئوليت رسيدگي  و ساماندهي اين خانواده‌ها نيز بر دوش ماست و بايد توجه لازم را در اين زمينه براي جلوگيري و پيشگيري از ديگر آسيب‌هاي اجتماعي داشته باشيم.

در ابتداي اين جلسه عفتي مديركل بهزيستي استان به اهميت موضوع كودكان خياباني و كار به عنوان يك آسيب اجتماعي در استان اشاره كرد و گزارشي از اقدامات بهزيستي استان در زمينه ساماندهي اين آسيب اجتماعي ارائه داد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار