چندی پیش مطلبی در فضای مجازی مبنی بر آموزش کتابی با عنوان «راز عشق» به دانش‌آموزان دختر متوسطه اول در مدارس مشهد منتشر و ادعا شده بود با سند 2030 مطابقت دارد.
کد خبر: ۶۸۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 23 November 2018

به گزارش تابناک : اواخر آذرماه سال 1395 بود که سندی با عنوان سند ملی آموزش 2030 ایران با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم رونمایی شد و مسؤولان اجرایی کشور خود را ملزم به‌اجرای این سند کردند.

سندی که می‌گوید شرایط و چگونگی تحصیل و سطح سواد در ایران و دیگر کشورهای عضو این پیمان کجا و چگونه باشد و از لحاظ آموزش کشور با روح سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در مغایرت است که با انتقاد شدید مقام معظم رهبری اجرای این سند لغو شد.

بعد از آگاهی سرفصل‌ها و مفاد سند 2030 دلسوزان حوزه آموزش‌وپرورش و تربیت کودکان و نوجوانان به‌رصد نحوه آموزش در مدارس پرداختند و کوچکترین حرکات را به‌مسؤولان آموزش‌و‌پرورش گزارش می‌دادند اما چندی پیش مطلبی در فضای شبکه‌های مجازی مبنی بر آموزش کتابی با عنوان «راز عشق» به دانش‌آموزان دختر متوسطه اول در مدارس مشهد منتشر و ادعا شده بود با سند 2030 مطابقت دارد.

به‌دنبال نشر این مطلب در فضای مجازی به‌جهت اطمینان از صحت این موضوع با معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی به گفت‌و‌گو پرداختیم.

علیرضا مالک اشرفی درباره آموزش کتاب «راز عشق» در مدارس دخترانه مشهد توضیح می‌دهد: طی درخواست سازمان تبلیغات اسلامی از آموزش‌وپرورش خراسان رضوی مبنی بر برگزاری کارگاه‌های عفاف‌گرایی در قالب مسابقه کتابخوانی، دو کتاب «گلپوش» و «راز عشق» که ویژه دختران پایه اول و دوم متوسطه است در مدارس برگزار شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه مجری این طرح در مدارس موسسه فرهنگی امام سجاد(ع) است، بیان می‌کند: مدرسین هر دو کتاب بانوان معرفی شده از سوی موسسه و مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی با اشاره به‌اینکه دو کتاب «گلپوش» و «راز عشق» حدود 5 سال بوده که در مدارس مشهد تدریس می‌شود، اظهار می‌کند: هدف آموزش این کتاب‌ها در مدارس ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش‌آموزان است که بعد از مطالعه کتاب سوالاتی به‌صورت مسابقه طراحی می‌شود تا دانش‌آموزان به آن پاسخ دهند.

کتاب «راز عشق» مطابق سند 2030 نیست

مالک اشرفی با بیان اینکه هر دو کتاب مورد تایید حراست آموزش‌وپرورش و سازمان تبلیغات اسلامی است، می‌گوید: شایعات مطرح شده که این کتاب مطابق سند 2030 بوده صحت ندارد همچنین نیاز است تا دانش‌آموزان دختر متوسطه اطلاعاتی داشته باشند تا در دام افراد سوءاستفاده‌گر نیافتند.

مالک اشرفی معتقد است، تربیت دانش‌آموزان دختر باید به‌گونه‌ای باشد که اسیر جنس مخالف نشوند و این نوع تربیت با آموزش مسائل جنسی متفاوت است.

کتاب «راز عشق» از جمله اقدامات فرهنگی موسسه امام سجاد(ع) است که به‌آسیب‌های روابط دختر و پسر می‌پردازد که به‌گفته امیر عباس‌زاده پهلوان، نویسنده کتاب «راز عشق» نگارش مجموعه کتاب‌های در جست‌و‌جوی حقیقت براساس نیازسنجی مخاطبان صورت گرفته است.

نویسنده مجموعه کتاب‌های در جست‌و‌جوی حقیقت درباره نحوه فعالیت خود در حوزه مسائل فرهنگی توضیح می‌دهد: در طی ۴ سال فعالیت اجرایی و فعالیت محتوایی به‌این مهم رسیدیم که در بحث تولید محتوای عفاف و حجاب و اجرایی نمودن آن در سطح جامعه، نیازمند بررسی شبکه مسائل هستیم که شناخت نیاز مخاطب در این بخش بسیار مهم است.

عباس‌زاده پهلوان ادامه می‌دهد: ارزیابی این مهم لازم است که این محتوا چگونه می‌بایست به‌مخاطب منتقل شود تا موجب نتیجه‌دهی هرچه بهتر طرح‌ها و برنامه‌ها بشود، بر همین مبنا شبکه مسائل و موضوعاتی را برای خود در نظر گرفتیم و نتیجه آن این شد که در بحث محتوا اگر قرار باشد که عفاف جامعه را تصحیح کنیم تمرکز بر روی موضوع حجاب به‌تنهایی، بسیار ناقص است و کار را به‌نتیجه مطلوب نمی‌‌رساند.

وی با بیان اینکه باید 5 موضوع به دختران جامعه منتقل شود، می‌گوید: موضوع اول در خصوص فلسفه حجاب و مضرات بدحجابی است که این بخش را نمی‌توان به عنوان تمام کار به‌حساب آورد همچنین موضوع دوم که مورد تغافل قرار گرفته ارتباط دختر و پسر و همچنین راه‌های انتخاب همسر است، این رابطه بعضا عامل بدحجابی و بی‌عفتی دختران خواهد بود.

نویسنده دو کتاب «گلپوش» و «راز عشق» اضافه می‌کند: مدیریت اشتغال، تحصیل و ازدواج، نقد رسانه، فضای مجازی و ماهواره و هدف زندگی از موضوعات مربوط به‌دختران است که به‌دلیل اهمیت انتقال این 5 موضوع به دانش‌آموزان دختر کتاب‌های در این سلسله موضوعات به‌نگارش درآمده است همچنین در این خصوص از مشورت اساتید رتبه اول کشوری بهره گرفته‌ایم.

عباس‌زاده پهلوان اظهار می‌کند: در بحث اجرا نیز ما مخاطب نوجوان را مدنظر قرار داده و مرکز ارتباط خود با نوجوان را مدارس درنظر گرفتیم و شیوه اجرای برنامه ما در مدارس به دو صورت است که نخستین شیوه اجرای کارگاه برای مخاطبین بود که البته ما اکنون به‌رویکرد دوم یعنی اجرای زنگ کتابخوانی در مدارس رسیده‌ایم.

وی درباره اجرای مسابقه کتابخوانی در مدارس می‌گوید: طی یک زنگ از مدارس، دختران دانش‌آموز کتاب گلپوش (نگاهی نو به حجاب) یا رازعشق (نگاهی نو به روابط دختر و پسر و راه‌های انتخاب همسر) یا کتاب‌های مربوط به موضوع سوم و چهارم و پنجم را مطالعه می‌کنند و در پایان زنگ، آزمون مختصری از آنها گرفته شده و در هنگام زنگ تفریح به نفرات برتر جوایزی اهدا می‌شود.

سطح اطلاعات کتاب «راز عشق» از اطلاعات سریال‎ها پایین‌تر است

نویسنده مجموعه کتاب‌های در جست‌و‌جوی حقیقت تصریح می‌کند: سطح اطلاعاتی که در کتاب «راز عشق» آمده از سطح اطلاعات صداوسیما و سریال‌ها نیز پایین‌تر است و هیچ نکته منفی در آن اشاره نمی‌شود.

عباس‌زاده پهلوان با بیان اینکه کارگاه‌های عفاف‌گرایی در 200 مدرسه مشهد در حال اجرا است، متذکر می‌شود: این مسائل باید در مدارس دختران گفته شود در واقع این کارگاه‌ها 2030 اسلامی بوده که اطلاعات لازم در زمینه حجاب و عفاف و آسیب‌های روابط دختر و پسر داده می‌شود تا دانش‌آموزان دختر به‌دام افرادی که به آن‌ها ابراز محبت می‌کنند نیافتند.

وی در خصوص انتقادهای که به‌آموزش کتاب «راز عشق» در مدارس شده است، می‌گوید: افرادی که به این اقدام در مدارس انتقاد کردن بدون دیدن محتوای کتاب به‌نشر شایعات در فضای مجازی پرداختند در حالی که این کتاب تنها به آسیب‌های روابط دختر و پسر می‌پردازد.

نویسنده دو کتاب «گلپوش» و «راز عشق» بیان می‌کند: بسیاری از خانواده‌های مذهبی تصور می‌کنند که فرزندان آن‌ها ناآگاه است و هیچی نمی‌داند در حالی که نوجوان آن‌ها در ارتباط با دوستان خود متوجه بسیاری از مسائل می‌شود و اگر به‌دختری قبل از اولین ارتباط جدی با جنس مخالف در خصوص آسیب‌های این روابط اطلاع داده شد از این ارتباط دست می‌کشد اما اگر درگیر این مسائل شود دیگر کاری نمی‌توان کرد.

سند 2030 در مدارس کشور اجرا نمی‌شود

عباس‌زاده پهلوان با بیان اینکه بیش از 80 درصد دانش‌آموزان در مدارس مبتلا به‌این روابط بوده یا اطلاعات ناجور دارند، تصریح می‌کند: سند 2030 هیچ جای مدارس مشهد اجرا نشده است و به‌عنوان فردی که در مدرسه کار فرهنگی انجام داده است می‌گویم که داشتن دغدغه اجرا نشدن 2030 خوب است اما اینکه به‌هرکس و هرکاری انگ 2030 زده شود درست نیست.

وی می‌گوید: سند 2030 نکته‌ای دارد که درست بوده و آن آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان است اما نوعی که می‌گوید وقیح بوده و میزان آن بسیار ناجور است اما اگر ما این آگاه‌سازی را به‌زبان دین و به‌زبان منطق دینی نگوییم بعد از مدتی این سند در مدارس اجرایی می‌شود زیرا ما نسخه‌ای در داخل برای آموزش و آگاه‌سازی نداریم.

ضرورت وجود نسخه داخلی سند 2030

بی‌شک اجرایی شدن و وجود اسنادی مانند 2030 که نسخه‌ای خارجی برای آموزش کودکان و نوجوانان کشور ما باشد مناسب و راهگشا نیست اما طبق نظرات اکثر کارشناسان و مشاوران ضروری است که نسبت به آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان در محیط خانه و خانواده و مدرسه اقدام شود تا کمتر دچار آسیب شوند که برگزاری کارگاه‌های با رویکرد عفاف و حجاب در مدارس می‌تواند همان نسخه داخلی باشد که خلاء آن در مدارس کشور احساس می‌شود.

منبع: فارس
برچسب ها: سند 2030 ، مدارس مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار