مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به فقدان مهندسی فرهنگی در سوغات زائران شهر مشهد، بر تسهیل زمینه دینداری زائران تاکید کرد و گفت: سوغات شهر مشهد باید تقویت و تعمیق سبک زندگی عفیفانه را برای بانوان زائر به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳ 22 February 2015

حجت‌الاسلام سیدمحمدمحسن دعایی، مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام اظهار داشت: با مشاهده مراکز تجاری و بازار اطراف حرم مطهر رضوی می‌توان به این نتیجه رسید که اکثریت کالاها و محصولات ارائه شده در این مراکز، تنها به ابعاد جسمانی انسان توجه دارند.

وی افزود: در شکل و محتوای بسیاری از محصولاتی که در مراکز تجاری اطراف حرم مطهر ارائه می‌شوند، هیچ شاخصه‌ای از مهندسی فرهنگی مشاهده نمی‌شود که نمونه آن را می‌توان در بسته‌بندی‌های مهر و تسبیح و مشاهده کرد.

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با بیان اینکه سوغات موجود در شهر مشهد پیام فرهنگی خاصی را به زائران منتقل نمی‌کند، گفت: تنها تعداد اندکی از این مراکز کالاهای فرهنگی مانند کتاب، نرم‌افزار و محصولات فرهنگی ارائه می‌دهند که البته این‌ها نیز رویکردی عام داشته و کالای ویژه رضوی را مدنظر قرار نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام دعایی تصریح کرد: از آنجا که سفر به شهر زیارتی مشهد متفاوت از سفر به دیگر شهرهای کشور است، لذا باید سوغاتی را به زائران عرضه کنیم که پس از بازگشت به موطن خویش، حال و هوای فرهنگ رضوی را برای آنان تداوم بخشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال پوشاک ارائه شده در شهر مشهد باید نمادی از عطرت و پوشش عفیفانه داشته باشند و یا مواد غذایی گوشه‌ای از مضامین طب‌الرضا(ع) را برای زائران یادآور شوند.

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به تقسیم سوغات زائران به دو دسته سوغات فرهنگی خالص و سوغات فرهنگی با پیوست فرهنگی، گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای ما در این حوزه، طراحی جدید برای انواع سوغات فرهنگی و تدوین پیوست‌های فرهنگی برای سوغات غیر فرهنگی است.

حجت‌الاسلام دعایی خاطرنشان کرد: طراحی نوین و جامع این مساله بر عهده متولیان پاسداشت حریم فرهنگ رضوی است که از جمله آنها می‌توان به آستان قدس رضوی، حوزه‌های علمیه، مراکز و سازمان‌های فرهنگی اشاره کرد.

وی در رابطه با برگزاری دوره ایده‌پروری «سوغات بانوان» اظهار داشت: به طور کلی سوغات بانوان زائر شهر مشهد باید حاکم بر سبک زندگی عفیفانه تعریف شوند.

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام افزود: سوغات شهر مشهد باید تقویت و تعمیق سبک زندگی عفیفانه را برای بانوان زائر به همراه داشته باشد، چرا که بانوان نقشی اساسی در انتخاب سوغات برای خود و دیگر افراد خانواده دارند.

حجت‌الاسلام دعایی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از بانوان زائر در تهیه سوغات متناسب با هویت فرهنگی با مشکل مواجه هستند، گفت: متاسفانه در شرایط کنونی به‌جای تسهیل زمینه دینداری مجاوران و زائران شهر مشهد، با واردات بی‌رویه پوشاک و محصولات خارجی، زمینه تضاد فرهنگی را در پایتخت معنوی ایران رقم زده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید شرایطی را فراهم آوریم تا مشهد به مرکز محصولات و پوشاک عفیفانه کشور تبدیل شود تا بر این اساس بانوان زائر بتوانند لباس عفیفانه متناسب با فرهنگ فاطمی را در شهر مشهد تهیه کنند که تحقق این امر می‌تواند علاوه بر گسترش فرهنگ دینی، توسعه صنایع فرهنگی را به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی به ارمغان آورد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار