هنوز نظر حسابرسان اعلام نشده است
میزان ارزش سهام و اموال «پدیده» و نیز همزمانی بحران پدیده با میزان پرسش‌های اصلی این روزهای بسیاری از مردم است که براستی وضع سهام پدیده و سپرده‌های میزان چه می‌شود؟و چگونه می‌شود که مسئولان قضایی استان، بخشی از منابع پدیده را متعلق به میزان می‌دانند؟!
کد خبر: ۷۰۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 03 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، رئيس کل دادگستري خراسان رضوي و دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان در نشست کارگروه رسانه و مطبوعات شوراي پيشگيري از وقوع جرم استان، به سوال‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
«غلامعلي صادقي» دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان در این نشست گفت: پديده در سال قبل و اوايل شروع مشکلات، تمام سرمایه و مطالبات این شرکت در حدود ١٣ هزار میلیارد تومان است و تاکنون یک میلیارد و ٨٧٥ میلیون سهم فروخته‌شده که اگر ارزش هر سهم را ١٢ هزار و ٧٠٠ تومان در نظر بگیریم این شرکت باید بیش از ٢٣ هزار میلیارد تومان نقدینگی داشته باشد.
وی افزود: بخشی از مبنای قیمت‌گذاری این بود که مدیران این شرکت قیمت نشان تجاری پدیده را ١١٠٠ میلیارد تومان و قیمت هر مترمربع زمین کشاورزی واقع در چناران را ٢ میلیون تومان اعلام کردند. حال‌آنکه قیمت زمین در این محدوده در حدود ٥٠ هزار تومان به ازای هر مترمربع است.
به گفته دادستان، دارايي هاي اعلام شده پديده بر اساس قيمت گذاري خود اين شرکت بوده که اگر ادامه فروش سهام متوقف نمي شد، مشکلات بيشتر از اين بود.
وی با اعلام اینکه هنوز نظر حسابرسان به دادگستری اعلام نشده است تأکید کرد: کشف قیمت توسط حسابرسان به‌صورت صددرصدی نبوده و تقریبی است و ما قول نمی‌دهیم پس از مشخص شدن قیمت بلافاصله آن را به مردم اعلام کنیم.
وی یادآور شد: بهمن ماه سال گذشته موضوع پديده مطرح شد و اين تقاضاي مردم از ناحيه سهامداران شروع شد که اعلام کردند سهام نمي خواهند، پس از مذاکره ، پديده اعلام کرد هر سهمي را به ارزش 12 هزار تومان از مردم تحويل مي گيرد و طي 7 ماه آينده پول سهام و خسارت را بامحاسبه 30 درصد سود به مردم پرداخت مي کند. برهمين اساس حواله هايي را تحويل داد. اواخر خرداد سر رسيدحواله ها فرارسيد، شرکت وظيفه دارد به آن تعهدات عمل کند يا به هر شکل ممکن رضايت سهامداران را جلب کند.

پدیده محدودیت عمرانی و تأمین نقدینگی نداشته است
صادقي دادستان مشهد نيز درباره پديده گفت: وي تاکيد کرد: پرونده رسيدگي به جرايم را به تاخير انداخته ايم و تاکنون نيز به عنوان متهم احضار و تفهيم اتهام نکرده ايم يا قرار صادر نشده است يا براي فعاليت عمراني يا تامين نقدينگي هيچ ممانعتي نشده است فقط براي اين که به تعهدات خود عمل کند؛ اين ها حمايت هايي است که صورت گرفته است ولي اگر به تعهد خود عمل نکرد، روند رسيدگي قضايي سرعت بايسته را مي‌گيرد و در دادسرا اقدامات لازم پيگيري خواهد شد.
صادقي درباره گزارش کارشناسي پديده گفت: گزارشي را پديده قبلاً ارائه کرده بود و گزارش هاي ديگري نيز رسيده است، علاوه بر اين سازماني که قرار بود حسابرسي از ناحيه ستاد کشوري را انجام دهد، هنوز اعلام نکرده است.

بخشی از منابع پدیده متعلق به موسسه میزان است
رئیس‌کل دادگستری خراسان‌رضوی نیز در این نشست در خصوص فروش اموال شرکت پدیده، عنوان کرد: دادگستری نه دستور ممنوعیت فروش را داده و نه می‌تواند بگوید فروش این اموال بلامانع است؛ هر شخصی که قصد خرید اموال از شرکت پدیده را دارد باید به اداره ثبت یا ادارات مربوطه مراجعه کند و بعد از اطمینان از اینکه این اموال متعلق به خود شرکت پدیده است نسبت به خرید اقدام کند.
مظفری تأکید کرد: بخشی از منابع پدیده متعلق به موسسه میزان است و میزان از دادگستری درخواست کرده تا اجازه دهیم پولشان را از پدیده بگیرند همچنین شرکت پدیده نیز از دادگستری می‌خواهد با توجه به شرایط موجود اجازه ندهد میزان اموال خود را از شرکت پدیده بگیرد.
مظفري درباره تعهدات پديده گفت: مديران کتبي تعهد دادند که تا تاريخ معين تسويه کنند؛ اين نتيجه تلاش براي حفظ حقوق مردم بوده است و اکنون اگر شرکت به تعهد ات خود عمل کند، سر سوزني از حقوق مردم تضييع نخواهد شد. مردم نيز براي رسيدن به حقوقشان تلاش کنند، ازپديده خواسته شده است به تشخيص ستاد عمل کند اما تاکنون برخي اقدامات درجهت حفظ حقوق مردم نبوده است.
وي تاکيد کرد: هر چند حقوق دولتي هم مطرح است ولي حفظ حقوق مردم در اولويت است و از هيچ اقدام قانوني نيز براي استيفاي اين حقوق فروگذار نخواهيم کرد.

رابطه پدیده و میزان !؟

به گزارش تابناک خراسان رضوی، سخنان دادستان مشهد و رئیس دادگستری خراسان رضوی در حالی بر گره خوردن رابطه پدیده با میزان حاکیست که پیشتر نیز برخی اسناد وام موسسات مالی و اعتباری و به خصوص میزان به پدیده منتشر شده بود که در این میان صورت‌های مالی شرکت "ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز" در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که سه موسسه مالی و اعتباری میزان،‌ عسکریه و اعتماد ایرانیان تسهیلات مالی قابل توجهی را به این شرکت ارائه کرده‌اند.

بر اساس این اسناد موسسه مالی و اعتباری میزان در سال ۱۳۹۱ رقمی بیش از ۳ هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۲ رقمی بیش از ۵ هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز تسهیلات پرداخت کرده‌است.

البته این ماجرا از آنجا آغاز شد که مسوولان موسسه میزان، تسهیلات 300میلیارد تومانی را با درخواست شرکت پدیده شاندیز به ازای دریافت وثیقه ای به میزان سه برابر ارزش وام که شامل بهترین ساختمان های پدیده در مشهد بود را به این شرکت پرداخت کردند.

شرکت پدیده شاندیز نیز متعهد شده بود این میزان تسهیلات را با احتساب سود به میزان 420 میلیارد تومان به موسسه میزان بازپرداخت کند که این شرکت براساس تعهدات یادشده از زمان پرداخت تسهیلات تا هنگام بحرانی شدن شرایط حدود 120 میلیارد تومان اقساط را پرداخت کرده است.

بنابراین گویا شرکت پدیده شاندیز تاکنون تمام سود متعلق به این تسهیلات را به میزان پرداخت کرده و هم اکنون اصل تسهیلات یعنی همان 300 میلیارد تومان باقی مانده است.

همچنین موسسه مالی و اعتباری عسکریه در سال ۱۳۹۲ رقمی بیش از ۴۰۴ میلیارد ریال به عنوان تسهیلات به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز پرداخت کرده‌است. تسهیلات مالی دریافتی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز از موسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان نیز در سال ۱۳۹۱ بیش از ۲۱۲ میلیارد ریال بوده‌است.

میزان وام سه موسسه مالی و اعتباری به پدیده+ سند

شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز از محل‌های دیگری نیز در این مدت تسهیلات دریافت کرده به طوری که رقم آن در سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۹ میلیارد ریال و در سال ۹۲ بیش از ۱۵۷ میلیارد ریال بوده‌است.

نکته قابل توجه در تسهیلات دریافتی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز که آنا منتشر کرد میزان سود و کارمزدی است که باید بابت این تسهیلات پرداخت شود، به طوری که رقم سود و کارمزد سال‌های آتی این تسهیلات در سال ۱۳۹۱ بیش از ۲۸۷ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۲ بیش از ۴ هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال برآورد شده‌است.

آن طور که در صورت‌های مالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز آمده تسهیلات مالی مذکور در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ با نرخ ۳۰ درصد و سررسید یک‌ساله دریافت شده‌است. همچنین در سال مالی مورد گزارش پیرو قرارداد منعقده بابت تسویه مطالبات تعاونی لغو مجوز شده اعتماد ایرانیان،‌ تعدادی از واحدهای تجاری و اقامتی پروژه با تخفیف ۴۰ درصد به بانک قوامین واگذار شده‌است.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
اصلا این بحران میتوانست با مدیریت خوب ایجاد نشود و یا لااقل بعد از بحران با مدیریت صحیح در زمانی کوتاه بحران کنترل شود اما متاسفانه مدیریت مسئولین در این خصوص بسیار ضعیف بوده و مردم بشدت ناراضی هستند .
سیدشبیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
زمانی که کشور ثبات اقتصادی ندارد ایجاد درآمد کاری ساده است،فقط کافی است هواس جمع باشی با استفاده از حس ششم از شرایط حاصل که هر روز با روز قبل فرق دارد و هر مدیر یا نماینده ای دیدگاهی مطرح ومریدانش برای به کرسی نشاندن اقداماتی انجام میدهند وماهی دیگر برنامه ای از طرف دیگر باز صورت میگیرد. همه برای سریع بهتر شدن است که اشتباه میکنند. مردم هم گیج میشوند.در این شلوغی وجنگ افکارها عده ای دست بکار میشوند از جمله شبیه پدیده هاومردم بادیدن چراغ سبزهارجوع میکنند به آنان، مدیران استان ها هم درتکاپوی راهکار برای هم مردم هم میز خودشان سرها پایین، وقتی سر بالامیکنند که ازصدای پدیده هابیدارشدند و از نگاه کارشناسی نگاه میکنند.... وای چه خبر شده، تازه اگر خودشان هم خام نشده باشند، اینجادادستان مدعی العموم میشودومردم هم با صدای دادستان بیدار، وخواب آلود،قانون را متهم میکنند، که داشتیم سود میبردیم نتوانستن ببینند.
این سناریو ها ومشابه چندبار اتفاق افتاده، چرا چرا مردم که همه افکار قانونمند ومطلع به امر نیستند،تنها رد کفش ها را حتی دروسایل ارتباط جمعی که متعلق به دولت است میبینند، درتلویزیون دولتی اقدامات انجام شده را میبینند، مردم بی گناه هستند آقای دادستان،باید مسئولیت، مسئولین بعهده بگیرند. تشکر_سیدشبیر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار