رئیس میراث فرهنگی:
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه گفت: نخستین نمایشگاه و مرکز آموزش صنایع‌دستی این شهرستان همزمان با ایام الله دهه فجر در خانه تاریخی قیومی واقع در محله « درب‌ قلعه» افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۷۰۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 26 January 2019

مجاهد کرباسی در حاشیه بازدید از روند آماده سازی خانه تاریخی قیومی برای برپایی نمایشگاه به خبرنگار ایرنا افزود: در این نمایشگاه که با همکاری بخش خصوصی برگزار می شود ، تعدادی محصول صنایع ‌دستی در معرض فروش و نمایش گذاشته می شود.
وی اظهار داشت: معرفی و توسعه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری و صنایع‌دستی که نقش تأثیرگذاری در حوزه اشتغال و توسعه گردشگری دارد از اهداف برگزاری نمایشگاه است .
سرپرست میراث فرهنگی ابرکوه ، بابیان اینکه در این نمایشگاه 15 نفر از مربیان همکاری دارند خاطر نشان کرد: در مجاورت نمایشگاه همچنین دوره‌های آموزشی در رشته‌های چنته بافی، نمدمالی ، بافت سفره خمیر، عروسک جلی ، معرق چوب و چرم ، با حضور اساتید مجرب برگزار می شود.
وی بابیان اینکه چنته بافی ، گیوه‌دوزی ، قفل‌سازی ،گلیم بافی و عروسک جلی به ثبت ملی رسید، تصریح کرد: مهم‌ترین صنایع‌ دستی فعال ابرکوه چنته بافی ، رویه چینی ، گیوه‌دوزی ، نمدمالی ، قفل‌سازی ،گلیم‌بافی ، قالی‌بافی، سفره خمیر و عروسک جلی است .
این مسئول خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند پس از افتتاح این مرکز آموزشی با مراجعه حضوری برای شرکت در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کنند.
وی با اشاره به اینکه هشت اثر ناملموس شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، یادآور شد: چنته بافی ، قفل‌سازی ، گیوه‌دوزی ، عروسک جلی ، موسیقی مراسم محرم ، آیین زنجیر زنی ، آیین جوش دوره آثار ناملموس ابرکوه است که در فهرست ‌آثار ملی به ثبت رسید.
ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور است که تاکنون 400 اثر تاریخی و طبیعی آن شناسایی شد که از این تعداد 143 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌ های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار