«رژیم دارم و به جای شام میوه می‌خورم»، « قبل از غذا میوه نخورید؛ زیرا غذا مانع جذب ویتامین‌های مفید در غذا می‌شود»، «باید به اندازه میوه خورد، آنچه بیشتر از نیاز بدن مصرف شود جذب نمی‌شود»، «میوه در وعده صبحانه لاغرکننده است و انرژی زیادی به بدن می‌رساند» و... به‌طور حتم شما هم اظهارنظرهایی درخصوص مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را شنیده‌اید و گاه به این دستورالعمل‌ها و تجویزهای سنتی عمل کرده‌اید. پرسشی که همواره وجود دارد این است که چقدر باید میوه مصرف کرد؟ بهترین زمان برای مصرف میوه چه وقت است؟
کد خبر: ۷۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 03 August 2015
* آنچه از خواص میوه‌ها نمی‌دانید

میوه‌‌ها در بردارنده انواع ویتامین، مواد معدنی مانند فیبر غذایی، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، فسفر و پتاسیم هستند که بدن به این مواد نیاز زیادی دارد. به گفته یک متخصص تغذیه با آنکه میوه‌ها خواص بسیاری دارند نباید برخی از میوه‌ها را همراه غذا مصرف شوند و برخی را قبل یا بعد از غذا باید خورد.

به گزارش تابناک خراسان رضوی دکتر سارا موحد در گفتگو با شهرآرا در خصوص اهمیت مصرف میوه‌ و سبزی‌ها می‌گوید: میوه‌‌ها گروهی از مواد غذایی هستند که می‌توانند مواد زائد تولیدشده در متابولیسم بدن را خنثی کنند. از دیگر خواص میوه‌ها این است که وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن‌ها خاصیت ضد سرطان دارند و روغن حیوانی موجود در مواد گوشتی را که در بدن باقی می‌ماند، می‌تواند از بین ببرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ منع زمانی برای میل کردن میوه وجود ندارد، ادامه می‌دهد: در توصیه‌های تغذیه‌ای گفته می‌شود در روز حداقل 3واحد میوه مصرف شود که کودکان به‌دلیل حجم کوچک معده‌شان کمتر میوه و سبزی‌ها را مصرف می‌کنند به همین دلیل توصیه می‌شود آبمیوه تازه و طبیعی جایگزین میوه‌ها شوند. درهرحال میوه بهترین میان‌وعده محسوب می‌شود و می‌توان در هر ساعتی از روز آن را میل کرد.

دکتر موحد بیان می‌کند: در برخی از کشورهای دنیا مرسوم است که همراه صبحانه میوه مصرف می‌شود، به‌طورمعمول میوه‌هایی که در وعده صبح انتخاب مصرف می‌شوند به‌دلیل داشتن ویتامین‌های C و A ویتامین و قند بدن را در طول روز تامین می‌کند.

وی می‌گوید: خوردن انبه یا سایر میوه‌های گرمسیری در وعده صبحانه در بین ما ایرانی‌ها چندان مرسوم نیست؛ اما می‌توان میوه‌هایی را جایگزین آن‌ها کرد که چنین خاصیتی را داشته باشند به‌عنوان‌مثال پرتقال یا گوجه‌فرنگی از نظر ویتامین مانند میوه‌های یاد شده هستند؛ اما قند بالایی ندارند.

* میوه جایگزین یک وعده غذایی نیست

دکتر موحد می‌افزاید: بهترین زمان مصرف میوه غیر از وعده صبح، درصورتی‌که غذا سنگین نباشد، میان‌وعده است. بعد از شام هم می‌توان میوه مصرف کرد، البته یک تصور اشتباه در بین مردم وجود دارد که باید آن را اصلاح کرد.

وی با تاکید بر اینکه میوه یک وعده غذایی محسوب نمی‌شود، توضیح می‌دهد: بسیاری با این تفکر که به جای وعده شام میوه مصرف می‌کنند تا لاغر شوند، این وعده را حذف می‌کنند. این در حالی است که نباید شام را حذف کرد و برای این وعده بهتر است یک واحد نان یا غلات در نظر گرفته شود. چون20تا 30درصد انرژی ما از طریق خوردن شام تامین می‌شود.

دکتر موحد در پاسخ به این پرسش که منعی برای مصرف میوه و سبزی‌ها وجود دارد می‌افزاید: برای مصرف میوه و سبزی‌ها هیچ منعی وجود ندارد و افراد سالم می‌توانند در طول روز حداقل 3واحد میوه مصرف کنند. تنها درحالی‌که که خوردن میوه مانع مصرف وعده اصلی غذا شود، توصیه می‌کنیم میوه مصرف نشود.

* به اندازه میوه بخورید

وی بیان می‌کند: به افرادی که بیماریهایی‌ مانند دیابت، بیماری کلیوی یا گوارشی و... دارند توصیه می‌شود مقدار معینی از میوه و سبزی‌ها را مصرف کنند. برای کودکان زیر یک سال هم خوردن مرکبات و کیوی منع مصرف وجود دارد.

وی اصل را در مصرف میوه تنوع می‌داند و در این خصوص توضیح می‌دهد: تاکید می‌شود حداقل 3واحد میوه در طول روز مصرف شود که هرواحد را میتوان معادل سیب حدود 120‌گرم، نصف یک گلابی بزرگ، دو عدد نارنگی کوچک، 3‌عدد خرما، کیوی بزرگ 100‌گرمی، 12‌عدد گیلاس معادل 90‌گرم یا 90 گرم انگور دانست که بدن برای تامین این ویتامین‌ها روزانه به این مقدار نیاز دارد.

دکتر موحد می‌گوید: در سن رشد و بلوغ تاکید بیشتری برای مصرف میوه و سبزی‌ها وجود دارد؛ زیرا ویتامین‌های موجود در میوه و سبزی‌ها برای رشد ضروری است و کمبود آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

* میوه بیش از حد تاثیری در جذب ندارد

وی با اشاره به اینکه خوردن بیشتر از حد معمول میوه تاثیری در جذب آن ندارد، می‌افزاید: خوردن زیاد میوه کمکی به جذب بیشتر آن نمی‌کند، برخی افراد به‌دلیل مشغله‌های کاری وقت زیادی برای خوردن میوه و سبزی ندارند و اغلب به‌صورت یک‌باره و هم‌زمان در ساعتی از روز میوه‌شان را میل می‌کنند، تمام مواد غذایی چه میوه و سبزی و چه غذاهای گوشتی و نشاسته‌ای باید در طول روز در فواصل زمانی مناسبی مصرف شود. خوردن هم‌زمان چند میوه و سبزی سبب می‌شود یک‌باره املاح و ویتامین‌های زیادی وارد بدن شود و به‌دلیل آنکه بدن قدرت جذب هم‌زمان مقدار زیاد مواد مغذی را ندارد، این مواد در زمان کوتاهی از بدن دفع و بدن را با نیاز مواجه خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار