همراه با دومین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه یزد؛
عضو هیأت انتخاب دومین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه یزد، برگزاری این جشنواره را باعث پشتوانه سازی برای تئاتر استان و کشور دانست.
کد خبر: ۷۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 04 August 2015
بنابر گزارش تابناک یزد، احمد سلیمانی عضو هیأت بازبینی دومین جشنواره استانی تئاتر جوان سوره ماه در یزد در خصوص این جشنواره گفت: در حالی که فکر می کنم حوزه هنری از رسالت اصلی اش که تربیت نیروهای کارآمد و کار آزموده با رویکرد هنر انقلاب اسلامی است دور شده، برداشتن چنین قدم هایی می تواند بسیار مفید و مثمرثمر باشد.
وی با بیان این که برگزاری این جشنواره باعث پشتوانه سازی برای تئاتر استان و کشور خواهد شد، ادامه داد: شک نکنید در سال های آتی این جوانان می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.
مسئول هنرهای نمایشی حوزه هنری قم این جشنواره را اتفاقی مبارک برای تئاتر استان یزد خواند و افزود: شاید برخی مراکز حوصله برگزاری چنین جشنواره ها و مشکلات برگزاری آن را نداشته باشند اما برگزاری این گونه جشنواره ها لازم و ضروری است، اگر ما در مراکز استانی به این جوانان میدان ندهیم، پرورش ندهیم و میدان را برایشان باز نکنیم تا بتوانند خودشان را محک بزنند پس کجا باید بروند؟ این وظیفه ما در حوزه هنری است که این زمینه را فراهم کنیم و امیدوارم در همه استان ها چنین حرکت هایی شکل بگیرد.
این کارشناس تئاتر با اشاره به حضور استعدادهای جوان در این رویداد نمایشی گفت: برخی از هنرمندان با اولین  کارشان در این جشنواره شرکت کرده اند و وقتی با نگاه فنی و حرفه ای به آثار نگاه می کنیم یک مقدار ضعف مشاهده می شود، اما نگاه ما باید به آینده باشد زیرا این هنرمندان در آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.
وی سطح کارهای ارائه شده به جشنواره را خوب ارزیابی و خاطر نشان کرد: یک نکته مهم که در آثار هنرمندان جوان یزدی وجود داشت صداقتی بود که در آثار مشاهده می شد. معلوم است آنان با جان و دل کار کرده اند و این خیلی ارزشمند است زیرا روح و جانی که تئاتر امروز نیاز دارد در این آثار وجود دارد. اگر چه ممکن است ضعف هایی هم در برخی کارها وجود داشته باشد اما این جوانان به جای این که ادعای روشنفکری و مسائل این چنینی داشته باشند، دارند تئاتر به معنای واقعی کار می کنند.
سلیمانی با بیان این که در این رویداد نمایشی آثار خیلی خوبی مشاهده شد، نبود نمایشنامه خوب را مشکل فراگیر در تمام کشور دانست و ادامه داد: برخی از همین جوانان شاید چاره ای جز استفاده از نمایشنامه های سطحی نداشته اند. اگر همین وقت، زحمت و صداقت را صرف نمایشنامه درست می کردند، قطعا نتیجه بهتری حاصل می شد.
عضو هیأت بازبینی دومین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه یزد اظهار داشت: برخی از آثار دارای اندیشه کارگردانی بود که نشان می داد هنرمندان جوان از همین ابتدا با مطالعه و تحقیق در این زمینه گام برداشته اند.
وی با تأکید بر این که کشف استعدادها شاخص ترین هدف جشنواره است مطالعه، وقت گذاشتن و پایبندی به اصول مورد نظر حوزه هنری از انتخاب نمایشنامه تا بازیگر و... را از جمله معیارهای سنجش آثار برشمرد.
وی به شناسایی، پرورش و جذب استعدادهای هنری در سال های نه چندان دور درحوزه هنری اشاره کرد و افزود: آثاری که هنرمندان پرورش یافته در حوزه هنری تولید کرده اند دقیقا همان چیزی است که ما امروز در جامعه به دنبال آن می گردیم.
این کارشناس تئاتر در همین زمینه اضافه کرد: هنرمندانی که در حوزه هنری رشد می کنند و به فعالیت می پردازند زاویه دید، نگاه و هنرشان بیشتر در راستای آن چیزی است که ما الآن در جامعه به آن نیاز داریم.
مسئول هنرهای نمایشی حوزه هنری قم به تأثیر و نقش آموزش در ارتقای تئاتر اشاره و با بیان این که گام بعدی باید آموزش جوانان این عرصه باشد خاطر نشان کرد: وقتی این همه علاقه مند پرشور وجود دارد باید با برنامه ریزی منسجم و هدفمند در زمینه آموزش آنان اقدام کرد.
سلیمانی در همین زمینه افزود: چه گروه هایی که انتخاب شده اند و چه گروه هایی که انتخاب نشده اند همه باید برای ارتقای آثارشان تلاش کنند و با شرکت در دوره های آموزشی بر داشته های خود بیفزایند.
وی با بیان این که حوزه هنری از سال ها قبل در همه استانها تأثیرگذار و جریان ساز بوده گفت: حوزه هنری یزد در کنار این جشنواره می تواند حداقل برای یک دهه ی تئاتر استان کارگردان و هنرمند براساس دیدگاه ها و اهداف مورد نظر خود پرورش دهد.
این بازیگر و کارگردان به نقش نمایشنامه نویسان بومی اشاره کرد و افزود: همانطور که بازیگر و کارگردان خوب تربیت نموده و جشنواره برگزار می کنیم تا کارگردان های جوان خودشان را محک بزنند، گام بعدی باید پرورش نمایشنامه نویسان بومی جوان باشد و زمینه استفاده از آثارشان نیز فراهم گردد.
عضو هیأت بازبینی و انتخاب آثار دومین جشنواره استانی تئاتر جوان سوره ماه با بیان این که این جشنواره با نظم، همدلی و هماهنگی در حال برگزاری است، به بودجه محدود مراکز استانی اشاره کرد و گفت: اگر یک چهارم بودجه ای که مرکز دارد در اختیار مرکزی مثل یزد و مراکزی مانند این استان قرار بگیرد می توانند جشنواره ای قوی تر از برخی جشنواره های سراسری برگزار کنند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یز، دومین جشنواره استانی تئاتر جوان سوره ماه از 16 تا 18 مرداد در یزد برگزار می شود.
   

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار