بنا به گفته فعالان بازار، ادامه دار شدن رکود در بازار خودرو و کاهش تقاضا در بازار نشاندهنده آن است که مشتریان معاملات خود در بازار خودرو را به مشخص شدن وضعیت خودروهای داخلی موکول کردهاند.
به گزارش
تابناک یزد، این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار امید داشتند که با دستیابی به توافق هستهای و تغییر سیاستهای کلان اقتصادی کشور وضعیت بازار بهبود یابد و تقاضا برای خرید و فروش خودرو به روند عادی خود بازگردد.
با این حال بهنظر میرسد که قهر مشتریان با بازار خودرو به قدری عمیق شده است که حل و فصل مساله آنها با معامله در بازار به ۶ ماه تا یکسال آینده موکول شود زیرا توافق هستهای به جای اینکه شوک مثبتی به بازار خودرو وارد کند بهدلیل انتظار کاهش قیمت مشتریان بر رکود موجود در بازار افزوده است.
این در شرایطی است که روند کاهش قیمت در بازار خودرو طی هفته جاری نیز همچنان ادامه دار بوده است. بهخصوص آنکه در هفته جاری بحث تخفیف نجومی قیمت خودروهای وارداتی نیز انتظار مشتریان نسبت به کاهش قیمت خودروهای داخلی را بیشتر کرد.
بهنظر میرسد در حال حاضر بازار خودرو با کوچکترین تغییر قیمتی واکنش جدی از خود نشان میدهد بهطوری که کاهش ۱۵ تا ۲۶ میلیونی خودروهای چینی به دیگر خودروهای وارداتی نیز سرایت کرد. یکی از فعالان بازار خودرو در این باره میگوید: مسلم است که افت قیمت وارداتیها در بازار داخلی نیز تاثیرگذار است؛ زیرا کاهش قیمت خودروهای وارداتی موجب شده که توقع مشتریان نسبت به کاهش قیمت خودروهای داخلی افزایش یابد.
در حالی که مشتریان همچنان در انتظار حضور خودروسازان خارجی برای تولید محصولات تازه و به روز در بازار ایران هستند، اما خبرهای رسیده از شرکتهای خودروساز نیز انتظار آنها برای خرید خودروهای تازه را افزایش میدهد.
بهخصوص آنکه خودروسازان داخلی در حال تعیین سهم برای شرکای خارجی خود به منظور همکاری مشترک در ایران هستند. به اعتقاد برخی از کارشناسان در حال حاضر رکود موجود در بازار بیشتر بهدلیل وعده حضور خودروسازان اروپایی در صنعت خودرو ایران است که موجب بیمیلی مشتریان نسبت به خرید محصولات داخلی شده است. چون که با توجه به کیفیت برخی محصولات داخلی، مشتریان ترجیح میدهند در شرایط انتظاری برای خودروهای با کیفیت بمانند تا اقدام به خرید خودروهایی کنند که شاید از کیفیت بالایی برخوردار نباشد. با این حال یکی از فعالان بازار خودرو درباره رکود موجود در بازار موضوع دیگری را مطرح میکند.
وی میگوید: کیفیت خودروهای داخلی با حضور دوباره شرکای سابق خودروسازان داخلی به حالت قبل بازمیگردد، اما عدم رغبت مشتریان به خرید بهدلیل قیمت محصولات است. در هر حال بهدلیل رکود موجود در بازار طی هفته جاری نیز قیمت خودروهای داخلی بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان کاهش داشته است. فعالان بازار معتقدند که بعید است رفتار مشتریان در کوتاه مدت تغییر کند و پیشبینی میکنند این رکود همچنان ادامه دار باشد. به اعتقاد آنها فصل تابستان اوج معامله خودرو در کشور است؛ بنابراین در صورتی که خریدو فروش خودرو تا اواسط شهریورماه رونق نگیرد با شروع فصل پاییز نمیتوان امیدی به تغییر روند بازار داشت.
افت پژو در بازاراگر گشتی در بازار خودروهای داخلی بزنیم میبینیم که قیمت خودروها در هفته جاری نیز افتوخیز ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان را تجربه کرده است. آنطور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو در هفته جاری حکایت میکند، همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ بدون تغییر قیمت همچنان قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان دارد. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر میرسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفته جاری کاهش قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی داشته و هماکنون با قیمتی برابر با ۲۹ میلیون تومان به فروش میرود. خبرها حاکی از آن است که ایران خودرو قصد دارد این خودرو را در اواخر سال ۹۶ از رده خارج کند، اما پژو پارس با افت ۵۰۰ هزار تومانی مواجه بوده است؛ بهطوریکه این خودرو هماکنون ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. رانا نیز با افت ۳۰۰ هزار تومانی در هفته جاری هماکنون ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. از بازار دنا نیز خبر میرسد که این خودرو نیز که مدتها ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده بود با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در حال حاضر ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
ثبات پراید و تیبااما از بازار تیبا و پراید خبر کاهش قیمتی شنیده نمیشود؛ بهطوریکه این خودروها ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کردهاند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا قیمتی برابر با ۲۴ میلیون تومان دارد. همچنین پراید در مدل ۱۳۱ خود در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود و مدل ۱۳۲ نیز قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد، اما پراید ۱۱۱ (پرایدهاچبک) با افت ۱۰۰ هزار تومانی در حال حاضر به قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
افت یک میلیونی تندراما نگاهی نیز به بازار تندر-۹۰ بیندازیم، خودرویی که همه مدلهای آن، تغییر قیمت را طی هفته جاری تجربه کردهاند. به روایت فعالان بازار، تندر-۹۰ در مدل E۲ با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد. همچنین، پارس تندر هماکنون به قیمت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از افت ۱۰۰ هزار تومانی این خودرو در هفته جاری حکایت دارد. همچنین تندر-۹۰ اتومات نیز کاهش یک میلیون تومانی را تجربه کرده است و در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۸ میلیون تومان دارد.
کاهش میلیونی وارداتیهابازار وارداتیها نیز که به گفته نمایشگاهداران در رکود بهسر میبرد در هفتههای جاری با تخفیف قیمتی ارائه شده از سوی برخی شرکتهای واردکننده با افت قیمت مواجه بوده است. بر این اساس در هفته جاری این بازار با کاهش ۵۰۰هزار تا یک میلیون تومانی همراه بوده است. بر همین اساس النترا با کاهش ۵۰۰هزار تومانی در حال حاضر با قیمت ۱۱۵ میلیون خریدو فروش میشود. قیمت ۱۵۳ تومانی میلیون تومانی اسپورتیج نیز حکایت از کاهش یک میلیون تومانی این خودرو در بازار دارد. سراتو نیز با کاهش یک میلیون تومانی هماکنون ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان به فروش میرسد. با این حال تویوتا RA۴ نیز با کاهش یک میلیون تومانی در حال حاضر به قیمت ۲۰۸ میلیون تومان خرید و فروش میشود. این در حالی است که خودروهایی چون بنز C۲۰۰ با قیمت ۲۹۵میلیون تومان و بنز E۲۰۰ با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان روزهای باثباتی را سپری میکنند.