زنگ خطر بحران کم‌آبی مدت‌هاست در کلان‌شهر مشهد به صدا درآمده است؛ تا‌جایی‌که چاره‌جویی‌ها برای تامین آب این کلان‌شهر مذهبی با توجه به حضور میلیون‌ها زائر در فصول مختلف سال، به صدر مقامات کشوری هم رسیده است. این موضوع در جلسه روز گذشته شورای عالی آب نیز که با حضور وزیر نیرو و معاون‌اول رئیس‌جمهور تشکیل شده بود، عنوان شد و بر اساس خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از جلسه این شورا منتشر کرده، بار دیگر چاره‌جویی برای تامین آب آینده کلان‌شهر مشهد مورد تاکید مقامات ملی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵ 12 August 2015

تامین آب مشهد با پیش‌بینی تعداد زائر در سال‌های آینده

به ‌گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسه‌‌ روز گذشته شورای عالی آب، با تاکید به اهمیت تامین آب در کلان‌شهر مشهد، اظهار کرد: مسئله آب شرب مشهد با توجه به وجود حرم مطهر حضرت امام‌رضا‌(ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه سالانه بیش از بیست‌میلیون زائر به این شهر مقدس سفر می‌کنند و ضرورت دارد از هم‌اکنون با پیش‌بینی میزان جمعیت و تعداد زوار در سال‌های آینده، برنامه‌ریزی‌های اساسی را برای توسعه مشهد و تامین آب شرب موردنیاز این شهر انجام دهیم.


وضعیت کم‌آبی در شرق کشور نیازمند چاره‌اندیشی جدی است

دکتر اسحاق جهانگیری همچنین با اشاره به مشکل کمبود آب در شرق کشور تصریح کرد: نمی‌توانیم وضعیت کم‌آبی را که مردم شرق کشور با آن روبه‌رو هستند، نادیده بگیریم و لازم است که برای تامین آب در استان‌های شرقی و به‌ویژه خراسان‌رضوی و سیستان‌و‌بلوچستان چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی جدی کنیم.

وی در بخش دیگری از این جلسه، تامین آب را یکی از مسائل جدی و پراهمیت کشور دانست و بابیان اینکه در تمام کشور با محدودیت در منابع آب روبه‌رو هستیم گفت: برای حل این مسئله باید فکر و برنامه‌ریزی اساسی کنیم و همه‌ دستگاه‌ها نیز باید خود را در این موضوع دخیل و مسئول بدانند.

معاون‌اول رئیس‌جمهور از وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواست تمرکز ویژه‌ای به مسئله کمبود آب در شرق کشور معطوف کرده و برای حل این مسئله راهکارهای لازم را بررسی و اجرایی کنند.


پیگیری حقآبه‌های ایران از حوضه‌های آبریز مشترک با افغانستان

وی با یادآوری حوضه‌های آبریز مشترک ایران با افغانستان، این کشور را یکی از همسایگان مهم ایران برشمرد و با تاکید بر اهمیت روابط ایران و افغانستان و کمک به امنیت و توسعه این کشور از وزارت امور خارجه خواست با تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مرتبط، راهکارهای توسعه‌‌ همکاری با افغانستان به‌ویژه درزمینه‌ تامین آب موردنیاز کشور را بررسی کنند.

دکتر جهانگیری همچنین ضمن ضروری‌دانستن برنامه‌ریزی هم‌زمان برای تامین آب موردنیاز کشور از طریق مدیریت منابع داخلی و اجرای پروژه‌های آب‌رسانی و نیز بررسی و انجام مطالعات و اقدامات لازم برای تامین منابع آب کشور از طریق توسعه همکاری‌های مشترک با همسایگان ایران به‌ویژه افغانستان و تاجیکستان و ترکمنستان تاکید کرد.


امضای تفاهم‌نامه تامین آب روستایی و شهری

وی از آب‌رسانی به شهرها و روستاهای کشور به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های دولت یاد کرد و بر لزوم به‌کارگیری روش‌ها و ابتکارات نوین برای سرعت‌بخشیدن به این‌گونه طرح‌های عمرانی تاکید کرد.

در ادامه این نشست همچنین نماینده وزارت نیرو گزارشی از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای مدیریت بحران آب در مناطق شرقی کشور ارائه کرد و ضمن تشریح چالش‌ها و مسائل پیش رو، به بیان توضیحاتی درخصوص اقدامات و راهکارهای پیشنهادی برای حل بحران آب به‌ویژه در مناطق شرقی کشور پرداخت.

گفتنی است در حاشیه‌ این جلسه درراستای حمایت از تولید و اشتغال بر پایه‌ اقتصاد مقاومتی، تفاهم‌نامه‌هایی میان وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک‌های پارسیان و سپه برای تامین منابع مالی طرح‌های آب‌رسانی به شهرها و روستاهای کشور امضا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار