چند روز پیش، رویترز در ادعایی عجیب به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال و مقامات آمریکایی اعلام کرد: حمله پهپادی ماه می به تأسیسات نفتی و خط لوله نفت عربستان، نه از یمن بلکه از عراق صورت گرفته است که این ادعا و اتهام آمریکایی‌ها با واکنش مقامات عراقی روبه رو شد، تا جایی که یک منبع مسئول عراقی، امروز شنبه گفت: عراق خواستار ادله و مدارکی شده که ثابت کند بر اساس ادعا‌های آمریکا، بمباران مواضع سعودی از سوی هواپیما‌هایی صورت گرفته که از خاک عراق پرواز کرده‌اند.
کد خبر: ۷۵۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸ 29 June 2019

چند روز پیش، رویترز در ادعایی عجیب به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال و مقامات آمریکایی اعلام کرد: حمله پهپادی ماه می به تأسیسات نفتی و خط لوله نفت عربستان، نه از یمن بلکه از عراق صورت گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ این حملات دو روز پس از خرابکاری و حمله به چهار نفتکش از جمله دو نفتکش عربستان در ساحل امارت عربی متحده انجام شد.

به نوشتۀ وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی به این جمع بندی رسیده‌اند که به دنبال افزایش تنش بین ایران و آمریکا، گروه‌ها و متحدان منطقه‌ای ایران در تلاشند تا جبهۀ جدیدی باز کنند.

شبکه «المسیره» وابسته به انصارالله نوشت: حملات به تأسیسات آرامکو با استفاده از هفت پهپاد صورت گرفته است. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها این حملات را پیامی به عربستان خواند تا به گفتۀ وی تجاوز به یمن را متوقف کند.

آمریکا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن می‌گویند، ایران تسلیحات و نیز قطعات پهپاد در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد، ولی هرگونه حمایت تسلیحاتی از حوثی‌های یمن را رد می‌کند.

آمریکا از دولت عراق خواسته است که عراق به پایگاهی جدید برای انجام حملات تبدیل نشود. در مقابل بغداد با زیر سؤال بردن این ارزیابی واشنگتن، خواهان ارائه مدارک و شواهد از سوی دولت دونالد ترامپ شده است.

آمریکا اسناد و مدارک حمله به عربستان از خاک عراق را ارائه خواهد داد!؟

این ادعا و اتهام آمریکایی ها با واکنش مقامات عراقی روبه رو شد، تا جایی که یک منبع مسئول عراقی، امروز شنبه گفت، عراق خواستار ادله و مدارکی شده که ثابت کند بنا بر ادعاهای آمریکا، بمباران مواضع سعودی از سوی هواپیماهایی صورت گرفته است که از خاک عراق پرواز کرده‌اند.

این منبع در عین حال تصریح کرد، هیچ مدرکی که این ادعا را اثبات کند، وجود ندارد.

این منبع افزود: عراق خواستار مدارکی در این زمینه از آمریکا شده است، ولی این کشور هیچ مدرک ملموس و یا تصاویر هوایی یا مشاهداتی در این زمینه ارائه نکرده و ارتش عراق هم به نوبه خود تأکید کرده که هیچ فعالیتی در مرزهای عربستان رخ نداده است.

نخست وزیر عراق نیز ادعای رسانه‌های آمریکایی را درباره اینکه پهپادی که به تأسیسات نفتی عربستان حمله کرد، از عراق و نه یمن به پرواز درآمده بود، تکذیب کرد.

او گفت: صرف نظر از گزارش‌های منابع آمریکایی، سازمان‌های اطلاعاتی عراق تأکید کردند، چنین چیزی رخ نداده است. آمریکایی‌ها در گزارش‌های اطلاعاتی خود اعلام کردند، شاید این هواپیما‌ها از عراق به پرواز درآمده باشند؛ اما همه سازمان‌های اطلاعاتی و فرماندهی نیروی هوایی ما، این خبر را تأیید نکردند.

نخست وزیر عراق افزود: اگر چنین هواپیمایی از مرکز عراق به پرواز درآمده باشد، باید ۹۷۵ کیلومتر بپیماید تا به محل حمله برسد؛ اما اگر آن طور که جنبش انصارالله اعلام کرد، این هواپیما‌ها از یمن به پرواز درآمده باشند، آن‌ها فقط باید ۶۰۰ کیلومتر را طی می‌کردند.

ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر پرواز پهپادها از عراق ـ که روز گذشته از سوی روزنامه وال استریت ژورنال بیان شد ـ در حالی است که در روزهای ابتدایی پس از حمله پهپادهای یمنی به خط لوله نفت شرق به غرب، سعودی‌ها در توجیه ناکارآمدی سیستم پدافندی خود مدعی شدند که پرواز پهپادها از استان «قطیف» در خاک عربستان انجام شده است. پس از آن بسیاری از فعالان استان الشرقیه عربستان با رد این ادعا گفتند که دولت سعودی می‌خواهد شکست خود در رهگیری و انهدام پهپادهای یمنی را توجیه کند؛ حال اینکه آمریکایی ها چه هدفی از اتهام به عراق دنبال می کنند چندان مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد واشنگتن در حال فشار فزاینده به دولت عراق برای محدود کردن قدرت گروه های تحت نفوذ ایران در عراق است.

در واقع، آمریکا راهبرد فشار بر کل شبکه قدرت ایران در منطقه را دنبال می کند و در همین راستا، عراق نیز بخشی از کمپین فشار حداکثری بر ایران است.

حال باید دید آمریکا قادر است اسناد و مدارکی را بنا به درخواست مقامات عراقی مبنی بر دخالت عراق در حمله به تأسیسات نفتی عربستان ارائه دهد یا خیر.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار